به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد یاری مدیرعامل شرکت خلاق پایدار میراث آرکا گفت: به صورت ساده، فعالیت این شرکت بر روی معرفی میراث فرهنگی و جاذبههای گردشگری ایران با استفاده از فناوریهای نوین متمرکز است. میراث فرهنگی در مقابل بلایای طبیعی و خطاهای انسانی میتواند آسیبپذیر باشد، به همین دلیل، این شرکت با استفاده از فناوریهای نوینی، چون فتوگرامتری، پهپاد فتوگرامتری، اسکن لیزر، عکاسی گیگاپیکسلی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و پرینت سهبعدی در تلاش است تا میراث این مرز و بوم را به میراثی پایدار تبدیل کند و در راستای توسعه پژوهش در حوزه مطالعات ایران قدم بردارد.
مدیرعامل شرکت خلاق پایدار میراث آرکا، در ادامه گفت: این شرکت خدمات بسیار متنوعی ارائه میدهد، مثلاً در صورتی که یک باستانشناس قصد کاوش در یک محدوده خاص را داشته باشد، ما آن منطقه را برای وی نقشهنگاری میکنیم. یا یک گنبد قدیمی را برای یک مرمتکار، مستندنگاری میکنیم.
این فعال حوزه صنایع نرم و خلاق همچنین افزود: ما با حضور در یک موزه، یک شئی موزهای را با استفاده از فناوریهای نوین به صورت سهبعدی، تصویرسازی میکنیم. بدینترتیب، مخاطب میتواند تجربه بصری بسیار باکیفیتتری از بازدید مجازی داشته باشد. تولید محتوا از ذخایر فرهنگی کشور، بر اساس ذخایر مردم و نمایش آن در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، یک ضرورت است که برای شناساندن بهتر میراث فرهنگی با ارزشمان به جهانیان باید به آن اهتمام داشته باشیم.
یاری ضمن توضیح جزئیات فنی کارهای انجام گرفته توسط این مجموعه خلاق، بیان کرد: این شرکت همچنین یک پلاتفرم با نام آرکابوم تدوین کرده است که در آن دو نوع محتوای رایگان و بهادار، عرضه میشود، علاقهمندان میراث فرهنگی میتوانند تصاویر بسیار باکیفیت و پیکسلی آثار باستانی را به صورت رایگان مشاهده کنند و متخصصان نیز برای دریافت محتوای تخصصیتر، مبلغی را پرداخت میکنند.
به گفته وی، ایجاد یک گالری مجازی از فرشهای نفیس تاریخی و تصویربرداری از ۲۰ اثر موزهای برای یونسکو و موزه ملی، از جمله برخی پروژهای دیگر انجام گرفته توسط این مجموعه است. همچنین با استفاده از پرینت سهبعدی نمونهای کوچکتر از آثار موزهای تولید میشود و به عنوان سوغات به گردشگران عرضه میشود. بیشک فناوری، نقشی کلیدی در توسعه گردشگری در ایران دارد و شرکتهای خلاق نیز در این بین، صاحب یک نقش بسیار مهم و محوری هستند.