به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونتعلمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از اهداف بلند مدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی این چند سال، توسعه بازار جهانی شرکتهای دانشبنیان و خلاق بود و برای تحقق این هدف راهکارهای مختلفی اجرایی کرده است. یکی از این کارها، ایجاد خانههای نوآوری و صادرات فناوری است که در دیگر کشورها راه اندازی شده است تا محلی شود برای ورود محصولات فناورانه ایرانی به بازارهای جهانی.
این خانهها با حمایت مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشورهای کنیا، سوریه، چین و روسیه ایجاد شدهاند و امروز شعبه مرکزیآن که هاب این مراکز است زیر نظر معاونت علمی و فناوری در تهران دایر شده است.
هدف چیست؟
هدف از راهاندازی خانههای نوآوری و صادرات فناوری در کشورهای مختلف، ایجاد شبکهای از مراکز ارائه خدمات جهت توسعه صادرات محصولات دانشبنیان است. همچنین از دیگر اهداف تعیین شده برای این کار میتوان به «ارتقای زیرساختهای سخت افزاری تجاریسازی و صادرات فناوریهای دانشبنیان از قبیل شوروم کالاها و دستاوردهای دانشبنیان و خلاق، تامین فضای کار اختصاصی، فضای کار اشتراکی و اتاقهای جلسات رودررو»، «ارائه خدمات نرمافزاری شامل تحقیقات بازار، بازاریابی، اخذ استانداردها و مجوزهای فروش»، «حمایت از توسعه بازار خارجی شرکتهای دانشبنیان در کنار توسعه بازار داخلی» و «بهکارگیری و تعامل موثر با کارگزاران صادراتی، شرکتهای مدیریت صادرات و EMC ها» اشاره کرد.
«تسهیل فرآیند صادرات شرکتهای دانشبنیان و خلاق»، «شتابدهی توسعه بازار بینالمللی» و «معرفی توانمندی تولیدات داخلی در بازارهای بینالمللی» نیز ماموریتی است که برای این خانهها تعریف شده است.
ماموریت خانه نوآوری و صادرات فناوری
خانه نوآوری و صادرات فناوری تهران به دنبال «پذیرش هیاتهای خارجی و معرفی محصولات»، «برگزاری رویدادها و نشستهای تخصصی و رودرو صادراتی با مشتریان خارجی» و «ارائه خدمات تجاریسازی صادراتی به شرکتهای دانشبنیان و خلاق» است.
این خانه در ۳۵۰۰ متر مربع در سه طبقه راهاندازی شده است و ۴۰۰ شرکت با ۸۰۰ محصول در آن حضور دارند. محصولاتی در حوزه ماشینآلات و تجهیزات، برق و مخابرات، حمل و نقل، آب و انرژی، کشاورزی و صنایع غذایی، خانه و شهر هوشمند، مواد پیشرفته، صنایع فلزی، تجهیزات پزشکی، دارو و سلامت، سیمولاتورها، صنایع خلاق شامل آی تی و نرم افزار، انیمیشن، صنایع دستی، گیم و اسباب بازی و سایر صنایع فرهنگی.