به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، پس از آزادسازی قیمت تایر و افزایش ۵۰ درصدی نرخها در آبان سال گذشته، حالا تولیدکنندگان دوباره به فکر افزایش قیمت محصولاتشان افتاده اند و برای این کار در حال رایزنی با سازمان حمایت هستند.
مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در این مورد اظهار داشت: اعضای انجمن تولیدکنندگان تایر طی هفته جاری در جلسهای زمان دقیق اعمال قیمت جدید تایر را مشخص خواهند کرد.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان تایر خواستار افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولاتشان هستند، اظهار داشت: هنوز مصوبهای در این زمینه صادر نشده و بحثها در مورد زمان اجرای این افزایش قیمت نهایی نشده است.
گفتنی است آبان سال گذشته با مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گذاری تایر آزاد شد. به این ترتیب از آن پس، قیمت تایر توسط انجمن تایر و البته با نظارت سازمان حمایت مشخص میشود.
تنها در این مورد اظهار داشت: با توجه به آزادسازی قیمتگذاری تایر، تولیدکنندگان میتوانند قیمت محصولاتشان را با نظارت سازمان حمایت تغییر دهند، در حال حاضر بحثها برای افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر از شهریورماه مطرح است، ولی هنوز زمان اجرا نهایی نشده است.
تنها با بیان اینکه نرخ گذاری لاستیک به این صنعت واگذار شده، اما سازمان حمایت بر آن نظارت خواهد داشت، گفت: اینکه اجازه افزایش قیمت از شهریورماه داده خواهد شد یا خیر هنوز مشخص نشده است.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با بیان اینکه از پاییز سال گذشته، افزایش قیمت جدیدی در لاستیک نداشته ایم، ادامه داد: افزایش مولفههای تولید از جمله قیمت مواد اولیه مشکلاتی را به وجود آورده و در این شرایط تولید برای کارخانهها به صرفه نخواهد بود.
وی درباره اینکه آیا بازار کشش افزایش قیمت جدید را خواهد داشت نیز گفت: با توجه به افزایش هزینههای تولید، صنعتگران برای اینکه بتوانند تولید خود را حفظ کنند ناچار به افزایش قیمت هستند، زمانی که کشور با تورم مواجه است این تورم بر همه بخشها اثرگذار خواهد بود و صنعت تایر نیز از این امر مستثنی نیست.
تنها درباره وضعیت تولید تایر در کشور نیز اظهار داشت: تولید در وضعیت خوبی قرار دارد، البته طی ماههای گذشته در بخش تایرهای رادیال برای خودروها مشکلاتی وجود داشت که در حال حاضر برطرف شده است.
وی افزود: طرحهایی برای افزایش تولید تایر وجود دارد که در صورت راه اندازی میتواند نیاز کشور را تا حدودی برطرف کند.
در پی مصوبه سال گذشته برای آزادسازی قیمت تایر، اواخر آبان ۹۹ قیمت تایر ۵۰ درصد افزایش یافت. دلیل این افزایش قیمت، رشد قیمت مواد اولیه تولید تایر از جمله دوده، روغن، کائوچو، نخ و اکسید روی عنوان شد.
در حال حاضر بحث افزایش قیمت تایر در شرایطی مطرح است که به گفته فعالان بازار، قیمتهای فعلی نیز جذابیتی برای خرید بین مردم ندارد و ممکن است افزایش دوباره قیمتها باعث رسوب تایر در انبارها شود.
وحید خراسان، یک فعال بازار لاستیک در این خصوص میگوید: آخرین افزایش قیمت تایر به آبان ماه سال گذشته برمیگردد و پس از آن، این کالا افزایش قیمتی نداشته است. البته بازار تایر هم اکنون شاهد رسوب تایرهای تولیدی است و در صورت افزایش قیمت این کالا، رسوب در انبارهای تایر بیشتر خواهد شد، زیرا قدرت خرید مردم پاسخگوی این افزایش قیمت نیست.
به گفته فعالان صنعت تایر، نیاز سالانه کشور به تایر حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن است. از این مقدار حدود ۲۵ میلیون حلقه مربوط تایر سواری و حدود ۴ میلیون حلقه آن نیز مربوط به تایرهای سنگین، کشاورزی و صنعتی است. در حال حاضر در تولید تایرهای سواری حدود ۹۰ درصد به خودکفایی رسیدهایم و شرکتهای تولیدی در حال تأمین بازار هستند و در حوزه تایرهای سنگین، در برخی از سایزها مانند سایز ۲۴-۱۲ خودکفا هستیم. اما در دیگر سایزها مانند سایز ۳۱۵ حدود ۷۰ درصد به واردات وابستهایم.
به هر حال با افزایش داخلی سازی در تولید محصولات صنعتی، مردم انتظار کاهش یا حداقل ثبات قیمت این محصولات را دارند و در این میان ضروری است دستگاههای ناظر ضمن بررسی دقیق قیمت تمام شده تولیدات، به موضوع بهره وری و مدیریت قیمت تمام شده کارخانهها نیز توجه جدی داشته باشند.