به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «جهادگران و نقش آنها در حل مسائل کشور» عنوان چهارمین دورهمی است که برای رسیدن به رویداد بزرگ نوپیا با حضور صاحبنظران و فعالان حوزه نوآوری اجتماعی به بحث و تبادلنظر گذاشته شد. این دورهمی باهمت ستاد نوآوریهای اجتماعی زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (رضوانالله تعالی علیه) برگزار شد.
«سجاد اسمحسینی» دبیر دورهمیهای رویداد ملی نوآوری اجتماعی (نوپیا) در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت نقش جهادگران در حل مسائل کشور، گفت: سلسله نشستهای برنامهریزیشده برای رسیدن به یک نگاه مشترک بین رویداد نوپیا و فعالان حوزه اجتماعی است.
وی در ادامه به نشستهایی که تاکنون برگزارشده اشاره و به تفسیر موضوعهای گذشته را اینطور بیان کرد: اولین دورهمی رویداد ملی نوآوری اجتماعی با حضور اتمیها همراه شد؛ دومین دورهمی با همراهی اندیشکدهها و پژوهشکدهها و نقش آنها در حل مسائل کشور بود. دورهمی سوم میزبان کارآفرینان اجتماعی بودیم و بررسی نقش آنها در حل مسائل کشور را به گفت گو نشستیم و امروز در چهارمین دورهمی میزبان صاحبنظران حوزه جهاد هستیم و موضوع بحث ما «جهادگران و نقش آنها در حل مسائل کشور» است.
«محسن دنیوی» دبیر نوپیا و مسئول مرکز نوآوری ستاد پیشرفت جامع منطقهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (رضوانالله تعالی علیه) با اشاره به اینکه بحث درباره جهادگران و نقش آنها در حل مسائل کشور اهمیت بسیار زیادی دارد گفت: مشارکتهای اجتماعی اصل کار جهاد گران است؛ طوری که همین حالا هم خیلی از مسائل اجتماعی، از طریق خود مردم بهصورت جهادی حل میشود. حضور جهاد گران خودش نمونهای از نوآوریها اجتماعی است. بهتر است به این نکته اشارهکنیم که رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۸۷ را به نام سال نوآوری و شکوفایی نامگذاری کرد؛ این نامگذاری و حرکت به سمت این مفهوم، خودش بزرگترین نوآوری بود.
دنیوی سالهای دفاع مقدس را بهعنوان نوآوریهای اجتماعی، یادآور شد و اظهار داشت: اگر خوب دقت کنیم متوجه خواهیم شد که سالهای دفاع مقدس به نوآوریهای اجتماعی گره خورده است، آن موقع ارتش بهتنهایی توانایی اداره جنگ را نداشت؛ این شد که مردم به صحنه آمدند. جذب نیروهای مردمی، تشکیل بسیج و پشتیبانی نیروهای مردمی خودش نوآوری اجتماعی بسیار مهمی بود.
دنیوی به تشکیل جهاد سازندگی بهعنوان یکی از نوآوریها در یک مقطع خاص اشاره کرد و گفت: طی برآورد و بررسی آمار و ارقام، عملکرد جهاد سازندگی در یک بازه ۱۰ ساله برابری میکند با طول عمر سه دولت. میدانید چرا؟ چون نحوه فعالیت جهاد اینگونه بود که کمتر روابط بوروکراتیک در آن وجود داشت و کارها بیشتر با مشارکت مردم و داوطلبانه انجام میشد.
«مهدی مسکنی» معاون تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این نشست حاضر شد و گفت: به نظر من هر جا که مبارزه وجود دارد نوآوری همانجا اتفاق میافتد. هرجایی اختلاف جریان فکری وجود دارد خلاقیتها هم همانجا ظهور و بروز پیدا میکنند. جهادیها همیشه با محدودیتها و نظام مسائل مواجه بودند. کارهای جهادی همیشه اینطور پیش رفته که باید مسائل را حل کنند. هر طور شده باید راهحل پیدا کنند. آموزشهای جهادیها اغلب میدانی است، چون همیشه در میدان عمل هستند. پس اولین گام آنها تشخیص مسئله است.
معاون تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: جهادیها آدمهای شهودی هستند. من معتقدم کار مردم را باید به مردم سپرد. هیچکسی مسئله را آنطور که باید نمیتواند حل کند مگر اینکه جهادیها خود مردم را در حل مسئله دخیل کنند و این فقط در بستر اعتمادسازی مهیا میشود. حالا سؤالم این است آیا مردم به دولت اعتماد دارند؟ خیر ندارند! چون از مردم میخواهند در بورس سرمایهگذاری کنند آنوقت بورس سقوط میکند. چون به مردم میگویند سکه نخرید سکه ارزان میشود و بعد سکه گران میشود. مردم فقط به خودشان اعتماد میکنند. چون مردم جریان متصل و جریان تپنده کشور هستند؛ اصل سرمایه کشور به دست مردم است.
مسکنی در ادامه اظهار داشت: باتجربهای که در کشورهای اروپایی داشتم در آنجا هم گروههای داوطلب کمک هستند، اما این گروهها کارهای کوچک را انجام میدهند و دولت آنها کارهای بزرگ را؛ اما در کشور ما دولت مثل مردم، کارهای کوچک را انجام میدهد و کارهای بزرگ روی زمین میماند.
دکتر «زهرا فرهادی» جهادگر و متخصص زنان و زایمان به اقدامات خوب نوآوران اجتماعی در بستر فعالیتهای جهادی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ سال است که در حوزه جهادگران فعالیت میکنم و بعد از کسب تجربه یک سالی است که گروه جهادی مستقل را ترتیب دادهایم. گروه جهادی در حوزه کارآفرینی، مسائل قرآنی، تربیتی و فرهنگی در مناطق مختلف کشور فعالیت میکند و در این مدت به این نتیجه رسیدیم که نقطه عطف فعالیتهای جهادگران باید تقویت و حفظ تحکیم خانوادهها در شهرها و روستاها بهخصوص شهرهای مرزی باشد.
«مهدی مهدینژاد» بهصورت مجازی در این بحث و گفتمان شرکت کرد و گفت: بحث نوآوری اجتماعی و انجمنهای مردمنهاد را در عرصههای بینالمللی دنبال میکنیم؛ و نمونههای بسیار خوبی مثل محمد یونس که به نوآوران اجتماعی اعتماد کردند و توانستند قدمهای مؤثری را بردارند خودش یک الگوی بسیار بااهمیت است. حتی قانونگذاری هم میتواند به بحث مشارکتهای مردمی و نوآوریهای اجتماعی کمک کند مثل بحث تعاونی سهام عام که هیچکسی نمیتواند بیش از ۵ درصد از این سهام را داشته باشد، یا موضوعی که ذهن کشاورزان را درگیر کرده است که چرا سود سرمایه کشاورزان باید به جیب دلالها برود؟ مامی توانیم تسهیل گری کنیم تا کشاورز سود بیشتری ببرد. جریانی را ایجاد کنیم تا کشاورزان باهم متحد شوند و سود سرمایهشان به جیب خودشان برود.
«حسین بحرینی» مسئول آموزش آبادانی مناطق و پیشرفت بنیاد علوی؛ حدود ۱۲ سال است که تجربه فعالیت جهادی دارد وی در این نشست به اشتغالزایی و فرهنگسازی توأمان اشاره کرد و گفت: خوب یادم میآید که اوایل کار گروه جهادی چندین کارگاه قالیبافی دایر کردیم و در عرض چند ماه با حضور ۲۵ نفر از یک روستا توانستند چندین قالی ببافند و سود خوبی داشته باشند چند ماه دیگر که مراجعه کردیم همچنان از ما دستگاه کولر و یا وسایل دیگر میخواستند این در حالی بود که ما برای آنها شرایطی را فراهم کرده بودیم که بتوانند مسائلشان را خودشان حل کنند ما متوجه شدیم که بستر فرهنگسازی آنطور که باید فراهم نشده است. دریافتیم که مردم باید در موفقیتهایشان حضور مستقیم داشته باشند و حتی در مواردی خودشان تصمیمگیرنده اصلی باشند.
«جواد رسولینژاد» بهصورت مجاری در این دورهمی شرکت کرد و گفت: مهمترین پایگاه مردمی مسجد است. مردم برای رفع معضلات از همین مساجد پایکار آمدند مخصوصاً در سالهای دفاع مقدس اگر مدیران هم از پشت میزهای خودشان بیرون بیایند و با مردم همراه شوند مطمئن باشید مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی حل خواهد شد.
«ابراهیم نورمحمدی» مسئول قرارگاه تحول اجتماعی در بنیاد خاتم، به خطای تاریخی که از قبل از انقلاب تاکنون صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: ما حضور مردم را فقط در موارد خاصی مثل انتخابات تشویق کردیم و در بقیه موارد از مردم خواستیم که فقط تماشاچی باشند. گفتیم شما کنار بنشینید ما برایتان کار میکنیم مردم باید برای حل مسائل به جامعه برگردند. نباید بهنظام همسایگی، خانواده و جامعه صدمهای وارد شود به همبستگی اجتماعی نباید صدمهای وارد شود.
وی در ادامه گفت: مردم، جهادگران و نظام حاکمیت بهعنوان سه ضلع باید کنار هم باشند تا مردم دلگرم شوند و طی سنت الهی از مال و جان و محبتشان برای حل مسائل جامعه مایه بگذارند.
دکتر «زینب اختری» مدیرکل امور زنان و خانواده در وزارت کشور با حضور پررنگش در این دورهمی به موضوع نقش زنان در جهاد اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس، نقش زنان بهعنوان پشتیبان مطرح شد. حالا چیزی که امروز در جنگ نرم مطرح میشود پیشرانی بانوان است. مثل نقشهای تربیتی، سبک زندگی و نحوه استفاده از فضای مجازی که بسیار پراهمیت است و ظرفیت بسیار زیادی برای سوءاستفاده دشمن دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در تعارض نقشهایمان ماندهایم. باید نقش پیشرانی بانوان را جدی بگیریم. برای حل مسئله، زاویه نگاه خانمها و آقایان هر دو لازم و مکمل است، چون نگاهشان به حل یک مسئله باعث میشود همه زوایا سنجیده شود و به بهترین شیوه حل مسئله صورت بگیرد.
محمد حیدری بهعنوان دبیر اجرایی نخستین رویداد ملی نوآوری اجتماعی (نوپیا) اعلام کرد که این دورهمی چهارمین دورهمی از ۷ دورهمی قبل از این رویداد است که در ۱۲ اسفند سال ۱۴۰۰ با حمایت ستاد نوآوریهای اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (رضوانالله تعالی علیه) در سالن همایشهای برج میلاد برگزار خواهد شد.
این فعال اجتماعی در حاشیه این برنامه، با دعوت از فعالان نوآوریهای اجتماعی برای شرکت در این رویداد گفت: در این دورهمیها با عنوان دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی؛ شرکتکنندگان با یکدیگر به بحث و تبادلنظر درباره چگونگی همافزایی در انجام فعالیتها و یافتن راهی برای حل مسائل خواهند پرداخت.
حیدری با دعوت از فعالان و علاقهمندان دارای ایده برای حضور و ثبتنام در رویداد ملی نوپیا تأکید کرد: بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، دورهمیها تا زمان برگزاری رویداد به شکل تدریجی برگزار خواهد شد که علاقهمندان میتوانند با ورود به پایگاه اینترنتی www.noupia.ir یا صفحه مجازی رویداد به نشانی @noupia.event نسبت به ثبتنام و شرکت در دورهمیها و رویداد ملی اقدام کنند.
وی درباره نام این رویداد گفت: نوپیا، واژه ترکیبی است که از دو واژه نو و پیا که به معنای ارج، مکنت و منزلت است خلقشده و اشاره به آیندهای روشن برای ایران عزیز دارد. نوپیا، مخففی از «نوآوری و پیشرفت ایران» نیز هست که به خواست عمومی ایرانیان برای خلق نحوی دیگر از زیستن، مبتنی بر بوم و فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی ما در جهان جدید اشاره دارد.