وزیر علوم گفت: با توجه به تصویب و بازنگری آینن نامه پژوهانه این طرح باید از سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شدهزینههای پژوهش بالاست و انتظارات دانشجویان ارشد و دکتری هم به حق است، اما بودجه بسیار محدود است و باید این حوزه را مدیریت کنید.
وی افزود: حوزه پژوهشی متفاوت است و تمام قوانین جنبه تشویقی دارد و بودجه این حوزه نیز متفاوت است چرا که سیاستهای حاکم بر حوزه پژوهش با سایر حوزهها در دانشگاهها فرق دارد.
صالحی یکی از این روشها را روش نشر ایده و تولیدات علمی و نشر آثار علمی عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از دانشمندان در جهان از طریق نشر آثار با یکدیکر ارتباط برقرار میکنند و ۵ نفری که در این مراسم امروز تجلیل میشوند، یکی از موثرترین اقداماتی که اجرایی کردند، نشر یافتههای علمی خود بوده است.
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت تقویت مقالات فارسی زبان در پایگاههای علمی بین المللی تاکید کرد و گفت: امروزه جایگاه زبان فارسی در میان ۸۰ زبان موجود در این دایرکتوری، در رده یازدهم قرار گرفته است.
معاون آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان گفت: برگزیدگان المپیادهای کشوری دانشآموزی در صورت ادامه تحصیل در رشتههای اولویتدار کشور، میتوانند زیر نظر استاد راهبر، از سبد توانمندسازی و حمایتی بنیاد ملی نخبگان برای طی کردن مسیر حرفهای و علمی خود بهرهمند شوندبه نقل از بنیاد ملی نخبگان؛
سیدمحمدصادق موحد، معاون مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان در مراسم تقدیر از مدالآوران المپیادهای ملی دانشآموزی در سال ۱۴۰۱ که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به طرح حمایت از جذب استعدادهای برتر در رشتههای اولویت دار کشور، گفت: دارندگان نشانهای طلا، نقره و برنز کشوری در المپیادهای ملی دانشآموزی ادبیات، ریاضی، زیست، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم، با معرفی باشگاه دانشپژوهان جوان، دارندگان رتبههای ۱ تا ۱۰۰ آزمونهای سراسری ورود به مقطع پایۀ دانشگاه در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، و علوم انسانی و دارندگان رتبههای ۱ تا ۵۰ آزمونهای سراسری ورود به مقطع پایۀ دانشگاه در گروههای هنر و زبانهای خارجی، مشمولان این طرح هستند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نمیتوانیم سرفصل دروس را مطابق تغییرات روز بازبینی نکنیم و بخواهیم همان سرفصلهای قدیمی را آموزش دهیم، با توجه به نیاز روز جامعه و و مشاغل آینده سرفصلها را باید بازبینی کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به یکی از چالشهای آموزش عالی گفت: یکی از چالشها و نگرانیهای بخش آموزش عالی این است که مبادا ما آموزش را فدای پژوهش کنیم. باید آموزش ما پژوهش محور و پژوهش ما آموزش محور باشد.
قرار است خودروی فرمول دانشجویی ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برای رقابت با تیمهای دانشجویی ۸۰ کشور دنیا رقابت کند.
میرآبادی افزود: ما با ساخت خوردوی رهام نشان دادیم که میتوان با کمترین امکانات خوردویی بسازیم که سیستم مکانیکی پیچیدهای دارد؛ برای ساخت آن ۲ میلیارد هزینه کردیم که در این راستا سرمایهگذاران خصوصی و مرکز تعاملات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از ما برای شرکت در این مسابقات حمایت میکنند.