به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از واحد علوم و تحقیقات، در این کارگاه یکروزه، محمد قهدریجانی مدیرکل کارآفرینی، توسعه و انتقال فناوری واحد علوم و تحقیقات در خصوص استانداردسازی و اهمیت آن، گفت: نتایج تحقیقات علمی و پژوهشی نشان میدهد که به طور کلی، استانداردها اغلب از فناوریهای نوآورانه ناشی میشوند. مزایای استانداردها برای نوآوری در طراحی و ساخت نسبت به محدودیتهای احتمالی آنها در خلاقیت، بیشتر و مهمتر هستند.
وی ادامه داد: در دنیای کنونی مراکز کسب و کار برای ادامه کار در آینده و جذب مشتری، ملزم به ایجاد نوآوری، بهروزرسانی مداوم محصولات و خدمات و ابداع روشهای هوشمندانه هستند. فناوریهای جدید، ملاحظات زیست محیطی، مقررات دولتی و رقابت جهانی، برخی از عواملی هستند که نیاز به نوآوری را ایجاد میکنند. استقرار سیستم نوآوری به انعطافپذیری سازمان بستگی دارد و به یافتن پاسخ مسائل چالشبرانگیز و بهدست آوردن فرصتهای جدید کمک میکند.
قهدریجانی افزود: در نهایت ایدههای بزرگ و اختراعات جدید اغلب حاصل مجموعه عظیمی از تفکرات و تغییرات هستند که همگی به مؤثرترین شکل هدایت شدهاند؛ لذا وجود یک چارچوب راهنما مثل استاندارد، برای سیستم مدیریت نوآوری میتواند به رفع معضلات در این زمینه کمک کند. استانداردسازی، مانند یک پل انتقال فناوری، برای توانمندسازی و تسهیل در نوآوری عمل میکند.
وی ضمن تاکید بر همکاری ادارهکل استاندارد استان تهران و واحد علوم و تحقیقات در قالب یک تفاهمنامه همکاری مشترک، گفت: واحد علوم و تحقیقات بهعنوان یک دانشگاه شاخص در کشور، در صدد توسعه شاخصهای بهرهوری و استاندارد در زمینههای مختلف از جمله کارگاهی و آزمایشگاهی است.
مدیرکل فناوری واحد علوم و تحقیقات افزود: برگزاری این کارگاهها با هدف تقویت و نهادینهسازی فرهنگ استاندارد در میان دانشجویان به عنوان قشر تاثیرپذیر و تاثیرگذار در جامعه و آشنایی دانشجویان و اعضای هیات علمی با روند فعالیتهای استانداردسازی، گامی موثر در توسعه پایدار پژوهشی و فناوری در جامعه خواهد بود.
براساس این گزارش، رامونا مسعود کارشناس تخصصی استاندارد، در این کارگاه، ضمن معرفی سازمان بین المللی استاندارد (ISO) و سازمان ملی استاندارد ایران (INSO)، کاربرد استانداردها در دانشگاه و صنعت را تبیین کرد.
در این کارگاه، علاوه بر آشنایی موثر با فعالیتهای سازمان استاندارد، آموزشهای کاربردی جهت آشنایی با استانداردسازی، نحوه دریافت و استفاده از استانداردهای ملی نیز صورت گرفت تا دانشجویان نسبت به استاندارد کالا و خدمات، آگاهتر، مسئولیتپذیرتر شده و اثرات دانایی و معرفت آنها در آینده در جامعه مشهود باشد.