به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران، ضمن تبریک ایامالله دهه فجر، اعیاد شعبانیه و ولادت امام حسین (علیهالسلام) و تقدیر از وزارت دفاع و دانشگاه صنعتی مالک اشتر برای برگزاری نشست حکمتبنیان، تأکید کرد: تجلیل و تکریم از پژوهشگران، اقدامی حکیمانه، اثربخش و انگیزهبخش در مسیر تولید علم و فناوری است.
استاد خسروپناه با اشاره به اهمیت حکمرانی حکمی علم و فناوری، تصریح کرد: اصول حکمرانی حکمی در علم و فناوری بسیار راهبردی است، اما هنوز برخی میان حکمرانی و حکومتداری تفاوتی قائل نمیشوند و کمتر به مفهوم اصطلاحی حکمرانی توجه دارند.
وی تأکید کرد: حکمرانی صرفاً یک دانش مدیریتی نیست، بلکه یک تکنولوژی نرم اجتماعی است که نقش مهمی در اثرگذاری، مشارکت و تسهیلگری ایفا میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایده جدید حکمرانی حکمی، گفت: این حکمرانی مبتنی بر حکمت بوده و دارای یازده اصل کلیدی در ساحت علم و فناوری است. اصل اول علم توحیدی است، چگونگی درک مفاهیم علمی مانند فیزیک و کوانتوم از منظر توحیدی و نگاه به عالم بهعنوان محضر پروردگار مورد تاکید است.
وی ادامه داد: اصل دوم حکمتبنیان بودن است، تفاوت میان علم و حکمت، که در آن علاوه بر عقل نظری، از عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد نیز بهره گرفته میشود. اصل سوم مسئلهمحوری و کشف اولویتهاست، شناسایی مسائل و چالشهای علمی و فناوری با توجه به محدودیت منابع انسانی و مالی مدنظر است.
استاد خسروپناه با بیان اینکه چهارمین اصل عمقبخشی است، گفت: بر این اساس تمرکز بر پژوهشهای عمیق و راهبردی در حوزه علم و فناوری مورد تاکید است. اصل پنجم سیاستگذاری و تدوین نقشه جامع علم و فناوری است چراکه میان سیاستگذاری و طراحی نقشه راه تفاوت است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اصل ششم پیوند تنظیمگری با سیاستگذاری است چراکه باید ناهماهنگیهای قانونی و سیاستگذاری در سطوح مختلف حکمرانی علمی رفع شود. اصل هفتم مشارکت علمی با مراکز دانشگاهی است، فراتر رفتن از تفاهمنامههای رسمی و ایجاد ارتباط عمیق میان دانشگاهها برای جلوگیری از موازیکاری علمی باید مدنظر باشد.
وی طی کردن فرآیند TRL (از ایده تا تجاریسازی) را اصل هشتم خواند و گفت: تبدیل ایدههای علمی به فناوریهای نرم و محصولات تجاری باید در اولویت باشد. کاربست علم و فناوری در نیازهای مردم اصل نهم است. نقش دانشگاه در پیوند میان دانش، فناوری، صنعت و تأثیر آن در زندگی عمومی جامعه باید بررسی شود. فرآیندسازی و گفتمانسازی اصل دهم است و فراتر از تولید علم و فناوری، به فرهنگسازی در سطح جامعه نیاز داریم. اصل یازدهم نظارت مستمر است در این زمینه رصد میزان اثرگذاری سیاستها و نقشههای علمی تدوینشده باید در دستور کار باشد.
استاد خسروپناه با تأکید بر اهمیت نیازمحور شدن پژوهشهای علمی در دانشگاهها، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که با این رشد علمی، چه میزان از پژوهشهای ما به حل نیازهای واقعی مردم منجر شده است.
وی در پایان با اشاره به تدوین اسناد راهبردی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، از مسئولان خواست سند دانشگاه ملی را رصد کنند و در فرآیند حکمرانی علم و فناوری، همچون گذشته با این شورا مشارکت داشته باشند.