حضرت فاطمه زهرا (س) وجود مقدسی است که پیامبر اکرم (ص) یک عمر او را به تمام امتش معرفی کرده است؛ اما جفای مردم زمانه، دختر جوان پیامبر خدا ...
گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، فرنگیس حمزه یی؛ حضرت فاطمه (س) عصاره بهشت و آخرین دختر پیامبر اکرم (ص) و محبوب ترین آنان نزد ایشان در سال دوم بعثت دیده به جهان گشود.
حضرت فاطمه (س) از نسل انسانی است که خداوند درباره او فرموده است: خلقت الاشیا لاجلک و خلقتک لاجلی؛ همه چیزها را برای تو و تو را برای خودم آفریدم.
جایگاه و منزلت دختر پیامبر اکرم (ص) به حدی است که پیش از تولد حضرت فاطمه (س)، بشارت تولدش را خداوند در زمان معراج به حضرت محمد (ص) می دهد: یا محمدا ان الله یبشرک بفاطمه من خدیجه بنت خویلد...
ای پیامبر! خداوند ولادت فاطمه را از خدیجه دختر خویلد به تو بشارت می دهد.
بشارت پیامبر به تولد و وجود فرزندی مقدس آن هم در شب معراج گویای اهمیت موضوع تولد ایشان است و نامگذاری فاطمه بر روی این دختر مقدس از اهمیت خاصی برخوردار است تا جایی که حضرت رسول (ص) در این باره می فرمایند: لانها فطمت هی و شیعتها و ذریتها من النار؛ زیرا او شیعیان و ذریه اش را از آتش بازداشته و برکنار شده اند. (کتاب محمد بن جریر طبری).
پیامبر اکرم (ص) در توصیف دخترش حضرت فاطمه (س) می فرمایند: پس هرگاه که مشتاق بهشت می شوم او را می بوسم و بوی درخت طوبی را استشمام می کنم او فرشته ای با ظاهر انسانی است. ( ص 240 تاویل الایات الظاره فی فضائل العتره الظاهره سید شرف الدین استرآبادی)
نورانی شدن خانه های مکه با تولد حضرت فاطمه (س)
پس هنگامی که حضرت فاطمه (س) پا به عرصه زمین نهاد نوری عظیم از ایشان بلند شد تا اینکه این نور به تمام خانه های مکه داخل شد و در شرق و غرب زمین جایی از این نور خالی نماند. این همان مثل نور «کمشکاﺓ» و «نور الله» است. (بحار الانوار ج 16 .ص 80 - آیات 35 و 32 سوره های نور و توبه)
مقام معنوی و عرفانی آن بانوی مکرم اسلام او را بر دیگر زنان بهشتی برتری داده است و مقام وی در نزد مسلمانان والاتر از مقامی است که حضرت مریم در نزد مسیحیان دارد در این خصوص نظر حضرت رسول اکرم (ص) را از کتاب عوالم العلوم و المعارف در ج 6 صفحات 44 تا 51 یادآور می شوم که فرموده اند: مریم ارجمندترین بانوی زمان خویش بود و فاطمه ارجمندترین بانوی همه زمان هاست.
می خواست علی که برگزیند همسر ٭ ٭ حق گفت که بهترین گزینش زهراست
حضرت فاطمه (س) با وجود خواستگاران متعدد، همسری را انتخاب کرد که از بهترین مردان آن روزگار بود و علی (ع) به همسری با فاطمه زهرا (س) افتخار می کرد.
دریا علی است، گوهر یک دانه اش تویی ٭ ٭ در موج حادثات، حسین ات سفینه است
مدت همسری علی (ع) با حضرت فاطمه (س) از سال دوم هجری قمری آغازشد و به مدت 9 سال به طول انجامید.
آنگاه که حضرت فاطمه زهرا (س) احساس کرد زمان رحلتش فرا رسیده است در حالی که در بستر بیماری آرمیده بود خطاب به حضرت علی (ع) فرمودند: ای پسر عمو! خبر مرگ به من رسیده و آنگونه که در می یابم پس از اندک زمانی به پدرم ملحق می شوم، آنچه را در دل دارم به تو وصیت می کنم ... حضرت علی (ع) نیز به حضرت زهرا (س) فرمودند: ای دخت رسول خدا آنچه دوست داری وصیت کن ...
ازامام صادق (ع) نقل شده است: در اثر ضرباتی که قنفذ بر پیکر حضرت زهرا (س) وارد ساخت سقط جنین کرد و بدان علت پیوسته رنجور و ضعیف می گشت تا اینکه بستری شد و امیر مومنان علی (ع) و اسماء بنت عمیس از آن حضرت پرستاری می کردند.
امام باقر (ع) نیز می فرمایند: هنگامی که پیامبر وفات یافت و آن حوادث که عده ای به خانه فاطمه هجوم آوردند، اتفاق افتاد و امیر المومنان علی (ع) را بیرون کشاندند در اثر لگدی که به پهلوی فاطمه (س) زدند او فرزند کاملی را که در رحم داشت سقط کرد و این مسئله موجب بیماری و وفات ایشان شد.
شهید دستغیب به استناد کتاب ریاحین الشریعه وصیت نامه های حضرت زهرا (س) را به تفکیک در موضوعات مختلف بیان کرده است. وصیت نامه «مالی» که آن حضرت در روزهای پس از رحلت پیامبر خدا اموال موقوفه و شخصی خود را که به وی رسیده بود را در قالب وصیت به نیازمندان وقف می کند که از جمله آنها «حیطان سبعه» و «ام العیال» می باشد.
دومین وصیت نامه زهرای مرضیه (س) وصیت نامه الهی –سیاسی ایشان است و همچنین یک وصیت نامه مکتوب از ایشان در بین شیعیان به یادگار مانده است.
آن بانوی مکرم اسلام در وصیت نامه الهی- سیاسی خود با همسرش می فرماید: ای علی تو را وصیت می کنم هیچ یک از آنان را که به من ظلم روا داشتند و حق مرا غصب کردند نباید در تشییع جنازه من شرکت کنند؛ زیرا آنها دشمنان من و دشمنان رسول خدا هستند و اجازه نده که فردی از آنها و پیروانشان بر من نماز بگزارد، مرا شب دفن کن آن هنگام که چشم ها آرام گرفته و دیده ها به خواب رفته باشند.
دفن شبانه تو که با خواهش تو بود ٭ ٭ فریاد روشنی است زچندین جفا تو را
آنانی که شکم هایشان را پر از حرام کردند و مقام و منصب آنها را شیفته خود ساخت، دست از اهانت به دختر رسول خدا هم برنداشتند به خانه علی (ع) ریختند ریسمان برگردنش افکندند!
آنها شرم نکردند، از دختر رسول خدا، شرم نکردند وقتی که نزدیک آمد که همسرش را از دست آنها رها سازد. قنفذ دنیاپرست او را هدف تازیانه های خود قرار داد آنگاه بانوی علی (ع) را به نحوی به در کوبید که دنده و پهلویش شکست و محسن را در رحم سقط کرد!
آیا این رسم وفاداری به رسول خداست که فرمود: رضایت فاطمه رضایت من است و هرکس فاطمه را به خشم بیاورد، مرا به خشم آورده است، خداوند عزوجل به خاطر خشم فاطمه خشمگین و برای خشنودی و رضایت فاطمه راضی می شود.
ابن حجر می گوید: آزار و اذیت فاطمه حرام است؛ زیرا هرچیزی که او را آزرده خاطر کند پیامبر را دل آزرده می نماید و آنچه رسول خدا را بیازارد در حقیقت خدا را اذیت کرده است.
و کلام پایانی بیت شعری است از «سید علی شجاعی» در وصف بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س):
تا سر به خاک مقدم زهرا نهاده ام ٭ ٭ ٭ بر فرق نه فلک زشرف پا نهاده ام
دانم که روز حشر شفاعت به دست اوست ٭ ٭ مهرش به دل ذخیره فردا نهاده ام