به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، علی اصغر رشید گفت: موارد مجاز در تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:
1. مطبوعات دولتی یا مطبوعاتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند، میتوانند در راستای تشویق مردم به شرکت در انتخابات، آگهی مبنی بر تشویق به مشارکت انتخاباتی سازمان ها، نهادها، احزاب و گروه ها را منعکس کنند.
2. پخش تراکت، نصب پوستر و بنر توسط سازمان ها، نهادها، اقشار، گروه ها، جمعیت ها و احزاب قانونی بدون ذکر نام و عکس کاندیداها صرفا جهت اطلاع رسانی و تشویق مردم برای حضور پرشور در انتخابات در اماکن مجاز (که از سوی شهرداری ها با هماهنگی فرمانداران و بخشداران مشخص می شود)
3. استفاده از تلویزیون های شهری به منظور جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و بدون تبلیغ له یا علیه کاندیداها.
4. اعلام نظر شخصیت ها در تایید نامزدها بدون ذکر عنوان و مسئو لیت خود، مشروط به اینکه مدرک کتبی مربوط به امضای آنها (شخصیت ها) تسلیم هیات اجرایی انتخابات شده باشد.
5. مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه می توانند حمایت خود را از نامزد مورد نظر کتبا به وی اعلام، و نامزد مزبور می تواند حمایت اقشار و گروه های مختلف را در ذیل دو نوع پوستر مجاز و زندگی نامه منتشر کند.
6. پوستر و عکس در دو فرم مجاز بوده و اندازه آن محدود نشده است و صرفا باید کاغذی باشد؛ مقصود از استفاده از دو فرم عکس نیز دو نوع پوستر کاغذی می باشد که به شکل تمام رخ با نیم رخ و حتی ایستاده به صورت رنگی یا سیاه و سفید چاپ شده باشد، نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل هر دو نوع فرم عکس بلا اشکال است.
7. استفاده از هرگونه تابلو، بنر، پلاکارد در محل ستاد انتخابات (تبلیغاتی) نامزدها.
8. استفاده از تراکت از طرف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛ مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هرگونه تبلیغات پارجه ای، کاغذی، مقوایی، فلزی و سیلک است.
9. انجام سخنرانی، پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان در مکان های مجاز، مشروط به اینکه از بلندگوی ثابت یا سیار در خارج از محیط سخنرانی استفاده نکنند.
10. حضور و فعالیت کارمندان خارج از ساعات اداری جهت فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها ( به شرط عدم استفاده از امکانات دولتی و عدم استفاده از عناوین شغلی خود)
11. نامزدهای ریاست جمهوری می توانند با تشکیل یک ستاد اصلی تبلیغات در مرکز کشور، مراکز استان ها و شهرستان ها، دارای ستادهای فرعی متعدد دیگری (اعم از خواهران و برادران) نیز با مسئولیت ستاد تبلیغات اصلی هر استان و شهرستان باشند. (به شرط معرفی کتبی مسئول ستاد تبلیغات اصلی استان و شهرستان از سوی نامزد یا ستاد تبلیغات مرکزی آنها)، ستادهای فرعی باید توسط مسئول ستاد تبلیغات شهرستانی نامزد با ذکر محل استقرار و مسئول مربوطه به فرمانداری شهرستان معرفی شوند.
12. برگزاری هر گونه مراسم و اجتماعات پس از کسب مجوز از وزارت کشور یا فرمانداری ها، براساس آیین نامه ی اجرایی قانون احزاب.
13. نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفا در فضاهای مجازی که بدین منظور از سوی شهرداری تدارک دیده شده است. (در شهرستان هایی که شهرداری چنین فضاهایی را آماده کرده باشد).
14. چاپ زندگینامه و جزوه نامزدها در روزنامه ها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت قانونی تبلیغات.
15. به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات، شایسته است نامزدها جهت تبلیغات از اسمای جلاله، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکت هایی که در معابر یا موسسات توزیع می گردد استفاده ننمایند، زیرا ممکن است اسامی مذکور در معابر و در زیرپا قرار گیرد.
16. استفاده از اعضای مجازی و لوح های فشرده برای تبلیغات مجاز در ایام قانونی تبلیغات با رعایت اخلاق انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت در فضای مجازی بلامانع است.
17. پخش و توزیع تراکت، بروشور و عکس های داوطلبان خارج از محیط مسجد، مصلی، مدارس، دانشگاه ها و سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات.
18. فعالیت تبلیغاتی مجامع و گروه ها در روزنامه ها و نشریات غیر دولتی.
19. فعالیت تبلیغاتی نامزدها محدود به زمان است و آغاز آن از تاریخ اعلام اسامی نامزدها توسط وزارت کشور و پایان آن ساعت 8 صبح روز 23 خرداد 92 می باشد.
20. حمایت اعضای سازمان های غیردولتی از نامزدها فقط با عنوان شخصیت حقیقی نه حقوقی و بدون ذکر نام سازمانی که در آن عضو هستند.
21. هرگونه فعالیت سازمان های غیردولتی در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط با جلب و افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری با رویکرد حمایت از اصل انتخابات و بدون معرفی و حمایت از نامزد خاص.
22. نصب پوستر و عکس تبلیغاتی نامزدها بر روی شیشه اماکن صنفی خصوصی، ساختمان ها و بدنه خودروهای شخصی با کسب اجازه از مالکان آنها.
23. چاپ اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانه ها به شرطی مجاز است که شرایط زیر رعایت شود:
الف. ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام نمایند.
ب. نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در اوراق تبلیغاتی درج شود.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ادامه به موارد غیر مجاز در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.
1. فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد.
- فعالیت کارمندان در ساعات اداری، استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات، شرکت های دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی به هر مقداری استفاده می کنند، هر نوع برنامه یا مصاحبه در رادیو و تلویزیون با پخش مستقیم یا غیر مستقیم له یا علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی، در اختیار قرار دادن امکانات موسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است برای نامزدها و طرفداران آنان.
توضیح: بر اساس قانون، فهرست موسسات عمومی غیردولتی مصوب 73 و اصلاحات بعدی، موسسات عمومی غیردولتی عبارتند از: شهرداری ها و شرکت های تابعه آن، بنیاد مستضعفان و جانبازان، بنیاد پانزده خرداد، سازمان تامین اجتماعی، فدراسیون آماتوری ورزشی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، موسسه های جهاد نصر، جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی، دهیاری ها، سازمان دانش آموزی، هلال احمر، کمیته ملی المپیک ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد امور بیماری های خاص، کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی (قم)، صندوق بیمه روستاییان و عشایر، جهاد دانشگاهی و صندوق تامین خسارت های بدنی
- صدور اطلاعیه و نصب و الصاق پلاکارد توسط ادارات، سازمان ها و ارگان های دولتی، نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود.
- فعالیت مدیران کل وزارتخانه ها، روسای ارگان ها، سازمان های دولتی و دانشگاه ها و سرپرستان آنان در ساعات اداری و استفاده از امکانات دولتی و عناوین شغلی خود.
2. درج آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی توسط کلیه رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب، الکترونیک و سایر شبکه های مجازی
- نوشتن مطالبی دال بر انصراف حمایت گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین توسط کلیه رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب، الکترونیک و سایر شبکه های مجازی
ارتکاب اعمال فوق از طریق غیر مطبوعات توسط شخص یا اشخاص( ماده74 )
3. هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی در تبلیغات انتخاباتی از سوی داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنان ( ماده71 )
4. استفاده از هرگونه پلاکارد همچون بنر، پارچه آویز، و بیلبورد، سیلک (جز در محل ستاد انتخاباتی)، دیوارنویسی و کاروان های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی (قانون اصلاح ماده واحده الحاقی به قانون انتخابات مصوب 1370.5.6 مجلس شورای اسلامی مصوب 70.12.28 و استفساریه)
5. تبلیغ نمایندگان نامزدها له یا علیه هر یک از کاندیداها در شعب اخذ رای (تبصره 5 ماده واحده قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رای)
6. اعلام نظر شخصیت ها در تایید کاندیداها با ذکر عنوان و مسئو لیت شان و بدون ارائه مدرک کتبی مربوط به امضای آنان به هیات اجرایی انتخابات
7. برگزاری راهپیمایی ها و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارک های عمومی بدون کسب مجوز از وزارت کشور
8. فعالیت اعضای سازمان های غیر دولتی (NGO) با شخصیت حقوقی برای حمایت از کاندیدای مورد نظر
9. تبلیغ به نفع یا علیه هر یک از داوطلبان انتخاباتی از سوی مقامات اجرایی و نظارت انتخابات ( ماده73)
10. الصاق اعلامیه، عکس، پوستر، هرگونه آگهی تبلیغاتی بر روی علایم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان ها، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزش دولتی و وابسته به دولت( ماده69)
11. محو یا پاره کردن آگهی یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل های مجاز الصاق گردیده است (درمدت و زمان قانونی تبلیغات) ( ماده70 )
12. برگزاری سخنرانی یا تشکیل اجتماعات در شهرستان ها بدون دریافت مجوز از مراجع ذی صلاح
13. پخش برنامه های تبلیغاتی ضبط شده نامزدها در صدا و سیما که در برگیرنده مطالب توهین آمیز یا هتک حرمت سایر نامزدها یا دیگر افراد که مغایر قانون باشد. ( ماده63)
14. انجام فعالیت های انتخاباتی توسط نامزدهای ریاست جمهوری خارج از مهلت قانونی تبلیغات ( ماده66)
15. چاپ و توزیع هرگونه آگهی تبلیغاتی چاپی بدون درج نام و نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در ذیل آن ( ماده76 )
16. ادارات و سازمانهای دولتی و عمومی و شرکتهایی که اموال و امکانات سازمانهای مذکور را اجاره کرده اند و عقد قرار داد و اخذ هزینه برای در اختیار قرار دادن اموال، اماکن و امکانات خود برای تبلیغات نامزدها از قبیل تابلوها و سازه های تبلیغاتی نمیباشند.