حجت الاسلام سید مهدی دادمرزی در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در قم، در خصوص افزایش رشته های تحصیلی در دانشگاه قم، گفت: از نظر وزارت علوم و تحقیقات ارتقای کیفی رشته های تحصیلی دانشگاه ها در اولیت اول قرار دارد.
وی افزود: ابتدا باید رشته هایی که با زحمات بسیار ایجاد شده و به تایید مراجع زیربط و وزارت علوم رسیده است، وضعیت مطلوب و مناسب خود را پیدا کند تا پس از ارائه آن ها در بهترین سطح و حالت ممکن، به سمت توسعه برویم.
100 رشته تحصیلی در دانشگاه قم ارائه می شود
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه قم با اشاره به این که بیش از 100 رشته تحصیلی در دانشگاه قم ارائه می شود، بیان داشت: در بعضی رشته ها وجود آزمایشگاه و کارگاه مطلوب یک ضرورت است، در برخی رشته های دیگر نیز نیازمند تقویت کادر علمی هستیم، از همین رو به جای افزایش تعداد رشته ها، سعی می کنیم در جهت بهتر شدن سطح کیفی رشته های موجود برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنیم.
حجت الاسلام دادمرزی تاکید کرد: بعضی از رشته های تحصیلی دانشگاه قم وضعیت مطلوبی ندارند و همه تلاش ما این است که همسو با راهبرد وزارت علوم رشته های موجود را به سامان برسانیم.
اولیت دانشگاه قم توسعه کیفی رشته هاست
وی با اشاره به این که فعلا توسعه رشته ها در اولویت نیست، بیان داشت: این به این معنی نیست که توسعه کمی در دانشگاه متوقف شود؛ بلکه از شتاب توسعه کمی در آموزش کاسته و اولویت اول را به توسعه کیفی داده ایم.
افزایش رشته های تحصیلی بدون داشتن زیرساخت خیانت به علم است
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه قم خاطرنشان کرد: اضافه کردن بیش از حد رشته های تحصیلی بدون داشتن زیرساخت و نیروی انسانی مجرب نه تنها کار درستی نیست؛ بلکه خیانت به علم، جوانان و انتظارات خانواده هاست.
حجت الاسلام دادمرزی افزود: یک خانواده سال ها به تحصیل فرزندش امید می بندد، هزینه و استرس را قبول می کند، نباید کاری کنیم دانشجو وارد محیطی شود که حتی حداقل های لازم در امر آموزش در آن رشته وجود ندارد.
وی با بیان اینکه توجه به پیشرفت کیفی رشته ها یک امر جدی است، بیان داشت: افزایش رشته با شتاب پایین هم باید با توجه به سند آمایش سرزمینی، شناسایی اولویت ها و در راستای نیازهای استان پیش برود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه قم گفت: در دانشگاه قم ظرفیت های متنوعی در رشته های دکتری دارد، باید ورزیده ترین و با تجربه ترین اساتید از دانشجویان این رشته ها دست گیری کنند و آن ها را به قله های علمی برسانند.
نباید دانشجو را وسیله پیشرفت مادی خودمان قرار دهیم
حجت الاسلام دادمرزی خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم سطح دانشجوهای خود را از جهات علمی و معرفتی بالا ببریم، هدف دانشگاه تعالی دانشجو است، نباید اجازه دهیم ایجاد رشته های جدید دکتری در دانشگاه با هدف ارتقای علمی و معیشتی برخی مسئولان و اساتید صورت گیرد.
وی ادامه داد: نمی گوییم همه ظرفیت های رشته های دکتری دانشگاه قم نباید ایجاد می شده؛ اما باید با وسواس بیشتری به تربیت دانشجوی دکتری همت گماریم و دانشجو را وسیله پیشرفت مادی و جایگاه خودمان قرار ندهیم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه قم ادامه داد: قوانین ضوابطی را برای تاسیس و ایجاد رشته های جدید پیش بینی کرده است؛ اما در بسیاری از موارد موافقت با تاسیس رشته ها در دانشگاه ها خارج از ضوابط صورت می گیرد.
دادمرزی تصریح کرد: در دیدار با میلی منفرد، معاون آموزشی وزارت علوم از وی سوال کردم آیا ارتقاء سطح کیفی رشته ها یک شعار بوده یا واقعا قصد اجرایی کردن این طرح را دارید؟ اگر پای این حرف می ایستید ماهم سخت گیرانه عمل کنیم.
وی ادامه داد: بعد از آن دیدار در فاصله کوتاهی در تاریخ 24 خرداد سال جاری بخشنامه ای از سوی مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم صادر شد که در آن معیارهای مربوط به استاد برای تاسیس رشته های جدید را ارتقا بخشیده بودند، این نشان می دهد وزارت علوم هم به سمت ارتقاء کیفی دانشگاه ها پیش می رود./190الف1/