به گزارش خبرنگار «خبرگزاري دانشجو» از مشهد، حجتالاسلام حسنپور در جمع دانش پژوهان خط امام امروز در سالن اجتماعات اردوگاه دشت بهشت شانديز گفت: بايد مختصات جبهه خود را بدانيم و بر اين اساس در دانشگاه اثر بگذاريم كساني كه جهانبيني خود را مشخص نكردهاند، نميتوانند اثرگذاري خوبي داشته باشند.
وي افزود: توليد فكر و پرورش انسانها از جمله عواملي است كه ميتواند ما را در رسيدن به آرمانيها ياري كند، البته ما نيز بايد با فهم مختصات جبهه جنگ نرم خود جايگاه و نقش خود را در جامعه تبيين كنيم.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه مطالعه كتابهاي شهيد مطهري از نان شب واجبتر است، خاطرنشان كرد: بهتر است حلقههاي صالحين را مكاني براي تصوير و تبيين كتابهاي شهيد مطهري كنيم و در مدلي تربيتي نسل آينده را آماده جهاد نماييم.
حجتالاسلام حسنپور هدف نظام اسلامي و هدف انقلاب را در بيانات مقام معظم رهبري همان رسيدن به تمدنسازي اسلامي دانست و گفت: خطوط كلي ما در اين مسير رسيدن به تمدن است و اركان اساسي رسيدن به تمدن توليد فكر و پرورش انسان ميباشد.
وي توليد فكر را لازمه داشتن بينش فكري دانست و گفت: براي اينكه بتوانيم توليد فكر كنيم لازم است بينش فكري اسلامي داشته باشيم و در اين راه مطالعه بسيار خصوصا مطالعه كتابهاي شهيد مطهري بسيار ميتواند به ما كمك كند.
اين كارشناس مسائل اجتماعي ضمن بيان اين نكته كه مباني فكري نظام اسلامي در كتابهاي شهيدمطهري موجود است و بسيار ذهن ما را باز خواهد كرد، افزود: رسالت فرزندان انقلاب تحقق منويات ولي امر مسلمين جهان است و اگر عقل جامعه به آنجا برسد كه بتواند نائب امام زمان را با همه وجود ياري رساند مقدمات ظهور نيز به سرعت طي خواهد شد.
حجتالاسلام حسنپور پرورش انسان را در مسير تعالي آرمانهاي انقلاب شرط دوم دانست و خاطرنشان كرد: نقشآفرينان اين عرصه بايد بتوانند افكار را هدايت كنند متفكران و روشنفكران آحاد مردم درخور استعداد خود و نقش علماي دين در مسير بيان شده نقشي اساسي و غيرقابل كتمان ميباشد.
وی ضمن بيان اين نكته كه اگر انقلابي انسانساز نباشد هيچ كاري انجام نداده، گفت: براي حل انقلابي انسانسازي از همه چيز مهم تر است و البته تمدن اسلامي تلاشي است كه انقلاب ما به دنبال آن بوده و هست و راه رسيدن به اين تمدن حركت انقلابي است كه در آن نه افراط باشد و نه تفريط.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: در زمان پهلوي سيستم حاكميتي بر مبناي اومانيستي بود؛ اما هنگامي كه نظام اسلامي روي كار آمد هويت آن نظام به كل تغيير كرد و در يك طرح مهندسي حكومتي بر مبناي اسلام و اصول اسلامي شكل گرفت.
حجتالاسلام حسنپور دولت اسلامي را دولت به معناي عام دانست و متذكر شد: هنگامي كه ميگوييم دولت اسلامي منظورمان هيئت وزرا نيست، ما اميدواريم مسئولان يكديگر را ارشاد كنند و خود روز به روز در رسيدن به آرمانهاي شخص تراز انقلاب موفقتر باشند.
وی با انتقاد از رفتار دولتهاي پس از انقلاب بيان داشت: ما دولت اسلامي نداريم و هنوز هم نتوانستهايم يك دولت اسلامي به معناي واقعي ايجاد كنيم، دولت اول پس از انقلاب دولت تكنوكرات بود دولت دوم ليبرال دولت سوم به اسم اسلامي؛ اما ده روز در برابر ولايت موضعگيري ميكند و دولت كنوني هم ظاهرا دولت اعتدال است؛ اما در واقع در خصوص منتقدانش بدون اعتدال حرف ميزند.
اين استاد دانشگاه به كشورهاي اسلامي اشاره كرد و گفت: جامعه اسلامي يعني جامعه كه در آن آرمان و اهداف اسلامي است، جامعهاي كه آزاد، عادل و داراي عزت و استقلال ملي است و داراي پيشرفتهاي همه جانبه بدون سكون و ركود و در حال پيشروي و تلاطم بدون فقر است.
حجتالاسلام حسنپور با بيان اين سوال كه چه قدر با كشور توصيف شده فاصله داريم، خاطرنشان كرد: هنگامي كه دولت و در نتيجه كشور اسلامي ايجاد كرديم به فكر ايجاد الگو و تمدن اسلامي در جهان بوديم به لطف خدا امروز در منطقه الگوي مقاومت هستيم و حتي در جهان به اين نام شناخته ميشويم؛ اما تا رسيدن به الگوي سلامت اقتصادي فاصله بسيار داريم.
وی ايجاد دنياي اسلامي را آرمان انقلاب دانست و افزود: امام در نامهاي به فرزندانشان احمد فرازهاي سوزناكي را مخابره ميكنند كه حد ندارد اين نامه توصيه امام به فرزندانشان است كه درد دين داشتند در آن بسيار ديده ميشود.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: نوشتههاي شهيد مطهري و فاضلاني مانند او را مطالعه كنيد زيرا تنها در صورت فهم اين مباني و اصول ميتوانيد بر ذهن ديگر دانشجويان اثر بگذاريد شكلشان و نگاهشان را تغيير دهيد و گرايشها و تمايلات قلبيشان را عوض كنيد.
حجتالاسلام حسنپور نگاه جلوهاي به دشمن را از ديگر اصول مهم در كار جهادي دانست و گفت: به فرموده رهبر انقلاب در هر كجا كه قرار گرفتيد آنجا را مركز دنيا بدانيد و اين حرف بسيار مهم است اگر واقعا به آن فكر كنيد شايد بتوانيد به آن عمل کنيد.
وي ضمن تاكيد بر حلقههاي صالحين و كار تربيت در اين حلقهها گفت: كار تربيتي با كار آموزشي متفاوت است، ممكن است ميل به كار تربيتي در انسان صورت بگيرد و در كنار آن كار آموزشي نيز اتفاق بيفتد؛ اما تربيت و آموزش با يكديگر تفاوت دارد.
اين استاد دانشگاه در پايان ضمن بيان اينكه اصل استمرار يكي از اصول است و نبايد به يكباره تكاليف حداكثري از مخاطب بخواهيم گفت: باید مدل تربيتي پيغمبر (ص)را مطالعه كنيم و حلقههاي تربيتي چهره به چهره تشكيل دهيم و اصل تدريج را از خاطر نبريم كه اگر كار تدريجي باشد افراد ميتوانند صد متر با ما از كوهي بالا بيايند؛ اما اگر كار تدريجي نباشد در همان دامنه ما را رها ميكند.