گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، حجتالاسلام قاضیعسگر در برنامه "مرثیه خورشید" که به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) هر شب ساعت 21:30 دقیقه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش میشود به موضوع شناخت مردم کوفه و همچنین بررسی شخصیت و شهادت حضرت مسلم(ع) پرداخت.
سرپرست حجاج ایرانی گفت: بی وفایی کوفیان در آن زمان، باید برای همگان باز شود زیرا کوفیان قبل از آن این گونه نبودند؛ به طوری که از امام علی(ع) مطالبی داریم که از مردم کوفه تجلیل هم کردهاند و از این شهر به عنوان بهترین شهرها یاد میکنند.
وی در رابطه با موقعیت شهر کوفه در دنیای اسلام گفت: کوفه در زمان خلیفه دوم تأسیس میشود و زمان خلافت امیرالمؤمنین(ع) نیز مرکز خلافت ایشان است. کوفه در آن زمان مانند قلبی برای کشور بوده است. بنابراین، میتوان گفت که این شهر موقعیت بالایی داشته است به طوری که جایی مهمتر از کوفه در دنیای اسلام وجود نداشته است.
قاضی عسگر در ادامه اظهار داشت: روایاتی نقل شده است که در آن میفرمایند که ما در حجاز نیروهای وفادار نداریم. به طور مثال وقتی حضرت علی(ع) برای صفین حرکت میکنند 700 نفر با ایشان همراه میشوند اما از کوفه چند هزار نفر به امام علی(ع) میپیوندند. با تمامی این اوصاف اینجا این سؤال مطرح میشود که در این زمان چه بر سر مردم کوفه آمده است که این گونه تغییر مسیر داده و عوض میشوند.
وی در رابطه با تغییرات مردم کوفه بیان داشت: آن چه که در فرمایشات خود امام حسین(ع) مشاهده میکنیم این است که میفرمایند: "مردم فرزند دنیا هستند و دین تا زمانی بر زبانشان جاری است که زندگی دنیایشان تأمین باشد. وقتی آزمایش به میان آید دینداران واقعی کم میشوند". این یکی از دلایل مهم است که امروز نیز باید به آن توجه داشت و از آن درس گرفت. ریزشهایی که بعد از پیروزی انقلاب داشتیم به همین دنیاخواهی برمیگردد.
سرپرست حجاج ایرانی افزود: در آن زمان از تاریخ بین مردم کوفه یکدستی نمیبینیم زیرا این شهر مهاجرپذیر بوده است در این میان عدهای را میبینیم که به ظاهر به اهل بیت(ع) اظهار علاقه میکردند اما قلبشان با ائمه(ع) نبوده است یک عده هم بی خیال بودند و به هر طرف که منافع دنیایشان تأمین میشد راه را کج میکردند. اما چیزی که در این میان مهم است این است که به اندک فشاری رعب بر دل مردم کوفه نشست و به خاطر همین رعب مسلم بن عقیل(ع) را تنها گذاشتند.
قاضی عسگر گفت: عبیدالله بن زیاد لعنتالله با جمعیت زیادی وارد کوفه نشد در صورتی که از ابتدا عده زیادی پشت سر مسلم بن عقیل ایستادند اما همین عده کثیر به دلیل رعبی که در دلشان ایجاد شد در برابر عده قلیلی از دشمن از طرفداری از مسلم نیز جا زدند. در صورتی که معیار قرآن كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِالله وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ است یعنی به خواست خدا چه بسا گروه اندکی که بر گروه بسياری غلبه کند ، که خدا باکسانی است که پای میفشرند.
وی ادامه داد:رعب کوفیان نیز از دنیاخواهی آنها نشأت میگرفت اما امام با تمام این اوصاف آمدند تا حجت بر کسانی که بر ایشان نامه نوشتند تمام شود که بعدها نگویند ما دعوت کردیم و شما نیامدید، ایشان خود را فدا کردند تا نظام سلطه ظلم سیطره خود را افزایش ندهد.
وی تأکید کرد: ما اگر قضایای کوفه را به خوبی بررسی کنیم در مییابیم که باید معرفتزایی کنیم و مهمترین نقش مجالس سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) باید افزایش این معرفت باشد تا در مواقع مختلف بتواند ما را در کنار دین نگه دارد. وگرنه روزی میرسد که حتی با یک شایعه از مسیر دین خارج میشویم.
وی اضافه کرد: این روزها با مسئله دلخراش و تلخ اسیدپاشی در اصفهان مواجه هستیم، همه نیز قاطعانه آن را محکوم کردند و گفتند این کار حرام، خلاف شرع و ضد دین است و اگر کسی هم با قصد ترساندن و عفافه این کار را انجام داده باشد میتواند عنوان محارب داشته باشد ولی ببینید رسانههای بیگانه چه طور از این اتفاقات استفاده میکنند و این حادثه را به فتنه تبدیل میکنند و به آن دامن میزنند تا در میان مردم اضطراب ایجاد کنند.
قاضی عسگر ادامه داد: در جامعه آن زمان کوفه نیز نزدیک سی هزار نفر با مسلم بیعت کردند اما عبیدالله که به کوفه آمد عدهای را برای توسعه شایعات در تمام شهر گماشت و این را شایعه کرد که لشگر یزید نزدیک است به طوری که مادران دست فرزند خود را میگرفتند و به خانه میبردند از ترس این که لشگر یزید نزدیک است.
وی گفت: این گونه شد که کسانی که جلوی پای مسلم به پا میشدند و برایش در طرفداری از امام حسین(ع) رجز میخواندند از ترس و رعبی که در اثر شایعههای عبیدالله بن زیاد در دلشان ایجاد شده بود او را که سفیر امام حسین(ع) بود و از نظر دینی و خانوادگی نیز دارای فضایل بسیا بود و همگان این مطالب را میدانستند در اوج غربت رها کردند. یکی از کارهایی هم که امروز تکفیریها میکنند استفاده از همین روشهای جنگ روانی است طوری که در ابتدا گفتند بغداد در حال سقوط است. بنابراین، از این ماجراها باید دست گرفت و فریب شایعات را نخورد.
قاضی عسگر در ادامه بیان داشت: حضرت مسلم بن عقیل (ع) به تنهایی با دشمن جنگید و تعداد زیادی از آنها را از پا درآورد به گونهای که فرمانده دشمن تقاضای نیرو کرد و عبیدالله گفت مگر با چند نفر میجنگید که این همه سرباز میخواهید و آن فرمانده پیام داد که مگر این شخص فردی عادی است، در نهایت حضرت مسلم آن چنان جنگید که در نهایت در اثر جراحات، خون بسیار زیادی از او رفت و دیگر توان مبارزه نداشت. در این زمان وقتی فرمانده دشمن به او قول داد که برایش امان نامه بگیرد مسلم بن عقیل(ع) که دیگر توان مبارزه نداشت پذیرفت.
وی اضافه کرد: یکی از دیگر درسهایی که باید از ماجرای مسلم آموخت این است که بدانیم هرگز دشمن در حرف خود صادق نیست و نباید به او اعتماد کرد. تمامی این درسها امروز نیز باید مورد توجه قرار بگیرد به طوری که رهبری عزیزمان بارها فرمودهاند ما به آمریکا اعتماد نداریم. بنابراین باید از ماجراهای تاریخ این درس را فراموش نکنیم که امان دشمن هرگز امان نیست و تنها راه مقاومت است که میتواند ما را به جایی برساند.
قاضی عسگر بار دیگر بر تأثیر رعب بر دلهای کوفیان در رها کردن حضرت مسلم تأکید کرد و گفت: همگان که در ابتدا مدعی بودند و پشت سر مسلم ایستادند از ترس، کارشان به جایی رسید که ایستادند و سر بریده شدن حضرت مسلم(ع) و انداختن سر و پیکر او از بالای دار الاماره را به نظاره نشستند.
وی ادامه داد: این رعب برای همه کشورها مشکل درست میکند. امام(ره) همیشه این عنایت را داشتند که این رعب را بشکنند این گونه میشود که میفرمود آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند و یا در جریان سلمان رشدی وقتی سفیران اروپایی رفتند امام اطلاعیه صادر کردند و گفتند از رفتن اینها مبادا نگران شوید.
سرپرست حجاج ایرانی در ادامه اظهار داشت: یادمان نرود که دشمن به هیچ کس رحم نمیکند. مثلا در قضایای عراق امسال در حج رئیس دیوان وقف سنی ملاقاتی با هم داشتیم قضایا را که بازگو میکرد انسان اظهار تأسف میکرد. به طور مثال بیان میکرد که این تکفیریها 400 نفر از روحانیت اهل سنت را به شهادت رساندند و مساجد اهل سنت را ویران کرده اند.
وی یکی دیگر از درسهای شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) را پای بندی به رهبری دانست و تأکید کرد: حضرت مسلم در لحظات آخر اشک ریخت. کسی از او پرسید تو انسان شجاعی بودی پس چرا اشک میریزی. مسلم(ع) در آن زمان گفت من اشکم برای امام حسین(ع) است که به ایشان پیغام دادم که به سمت کوفه بیایند به آقا خبر بدهید که به این سو نیاید.
قاضی عسگر در پایان خاطرنشان کرد: گاهی اهل کوفه نزد من گلایه میکنند که قضایای مربوط به گذشته را نباید به کوفیان امروز هم نسبت داد. امروز جمعیت زیادی از شیعیان در کوفه هستند که پیرو مرجعیت هستند، از طرفی برادران اهل سنت کوفی نیز به ائمه(ع) علاقهمند هستند. بنابراین، دقت کنیم مسائلی که در گذشته رخ داده است شامل افرادی که امروز در کوفه زندگی میکنند نمیشود هرچند که باید از تاریخ درس گرفت.