کارن ابری نیا، در گفتگو با خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص سطح بندی دانشگاههای غیرانتفاعی گفت: این سطح بندی برای تمامی مؤسسات غیردولتی در کل کشور انجام شده است و برای این منظور شاخصهای مختلفی وجود داشته است.
وی افزود: نظام سطح بندی براساس شاخصهایی انجام شده است که از آنها میتوان به شاخص آموزشی مؤسسات اشاره کرد، فضاهای فیزیکی دانشگاهها بررسی میشوند که آیا مناسب هستند یا نه و تا چه میزان در جهت پیشبرد اهداف دانشگاهی فعالیت دارند.
مدیرکل دفتر آموزش غیردولتی در ادامه میزان تجهیزات دانشگاهها را یکی از عوامل ارزیابی برشمرد و افزود: وسایل کمک آموزشی، کارگاهها، مراکز کامپیوتری، کتابخانهها و بحثهایی که در حوزه آموزش مطرح است از جمله عوامل ارزیابی است.
وی در ادامه بیان داشت: تشکیل منظم کلاسها و سوابق دانشگاهها در زمینه آموزشی و پژوهشی از دیگر شاخصههای ارزیابی است.
ابری نیا به حوزه مدیریتی و شاخصههای آن اشاره کرد و افزود: در حوزههای مدیریتی میزان نظارت و هیئتهای نظارتی شاخصههای ارزیابیاند که ما به این مورد توجه میکنیم که آیا این موسسات هیئت امنا دارند یا نه و آیا از مدیریت منسجمی موسسات برخوردارند حضور تمام وقت هیئت امناء و هیئت علمی و رتبههای دانشگاهی و مسائل حوزه مدیریتی نیز در این سطح بندی بررسی میشود.
وی به مسائل رفاهی دانشجویان تاکید کرد و گفت: سطح رفاه دانشجویان و میزان رضایت آنها از سلف سرویس و خوابگاهها از دیگر شاخصههای ماست که اینها همگی بررسی میشوند و در مجموع دانشگاه یک امتیاز خواهد گرفت که براساس این امتیاز در سطح بندی قرار میگیرد.
مدیرکل دفتر آموزش غیردولتی در پاسخ به اینکه این طرح چه مزایایی خواهد داشت، گفت: وقتی سطح بندی انجام شود نقاط قوت و ضعف موسسات مشخص میشود و وقتی تصمیم گیری انجام شود مبنای ما نمرات امتیازات موسسات است که آیا این موسسات اجازه توسعه دارند یا نه.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر موسسات در سطوح پایین قرار بگیرند ما مقابل توسعه آنها میایستیم و اجازه نمیدهیم که افزایش ظرفیت داشته باشند تا وقتی که خودشان را به سطح بالاتر برسانند.