گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، یادداشت دانشجویی*؛در چند سال اخیر با شدت یافتن تحریم ها علیه ملت مظلوم ایران علی الخصوص پس از فتنه ۸۸ و ناامیدی دشمن در رسیدن به خواسته های شیطانیش، در سال ۸۸ و تصویب قطعنامه ۱۹۲۹شورای امنیت علیه ایران در ۲۵خرداد ۸۹دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام را برآن داشت تا گستاخانه تر دست به تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بزنند.
به طوریکه اسناد حاکی از آن است که کشورهای غربی و بویژه آمریکا در این قطعنامه (۱۹۲۹) موضوع هسته ای ایران را بهانه کنند و تحریم های غیر انسانی را چه در کنگره و چه با کشورهای اروپائی (چند جانبه) تصویب کنند که اوج این تحریم ها را در تحریم بانک مرکزی برای اولین مرتبه در طول تاریخ مشاهده می کنیم و بحث برانگیز تر اینجاست که اکثر تحریم ها پس از تصویب قطعنامه مزبور، به موضوع هسته ای ربطی ندارد و به موضوعات دیگر مانند حقوق بشر و... مرتبط است.
آیت الله خامنه ای مد ظله العالی با هوشیاری و هوشمندی به تبیین رفتار ها و سیاست های دشمن پرداختند و به مردم ایران هشدار دادند تا سیاست های دشمن را نقش برآب کنند.
از آنجا که نظام اقتصادی ایران و علی الخصوص سیستم بانکی با اهداف انقلاب اسلامی فاصله ها دارد و به گفته شهید مطهری:«از نظر اسلام، هدف های اسلامی بدون اقتصاد سالم، غیر قابل تامین است.» این نکته مهم را خاطر نشان می کند که اگر اهمیت پرداختن به مباحث اقتصادی بیشتر از سایر حوزه ها نباشد لااقل کمتر از آنها نیست!
تاکید رهبری در پرداختن به موضوعات اقتصادی از آن حیث است که یک گفتمان سازی در حوزه اقتصاد ایجاد شود و گامی بلند در پیشرفت کشور و تمدن سازی برداشته شود.
با نگاه به دوران اول انقلاب تا کنون در سخنان رهبری میتوان نکات خوبی را مورد توجه قرار داد. رهبری پس از جنگ سخت عراق علیه مردم ایران از سال ۶۸ تا کنون از لفظ تهاجم فرهنگی و جهاد فرهنگی استفاده کردند و در سال ۷۱واژه شبیخون فرهنگی را به کار بردند اما با وجود اینکه جنگ نرم هنوز باقیست ایشان مردم را به جهاد اقتصادی دعوت میکنند و از سال ۸۹ به بعد اقتصاد مقاومتی را تعریف میکنند و تبیین آن می پردازند به طوری که ایشان فقط در سال ۹۲ بیش از ۷۰۰۰مرتبه اقتصاد مقاومتی را در سخنرانی هایشان به کار میبرند و از همه میخواهند تا با این روش، سیاست ها و تحریم های دشمنان را نقش برآب کنند.
رهبری ارائه این راهکار را به دو دلیل ((فشار اقتصادی دشمنان)) و ((آمادگی کشور برای جهش)) معرفی میکنند.
ایشان در اواخر بهمن ماه سال ۹۲با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخصهای مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشمانداز بیستساله، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درونزا، پیشرو و برونگرا ابلاغ میکنند.
به طور کلی میتوان ارکان اقتصاد مقاومتی را به مقاوم بودن اقتصاد، استفاده از همه ظرفیت های دولتی و مردمی، حمایت از تولید ملی، مدیریت منابع ارزى، مدیریت مصرف، جلوگیری از فساد مالی، توجه به اقتصاد دانش بنیان و به کار آفرینی بیان کرد.
ایشان می فرمایند: «اقتصاد مقاومتى فقط جنبهى نفى نیست؛ اینجور نیست که اقتصاد مقاومتى معنایش حصار کشیدن دور خود و فقط انجام یک کارهاى تدافعى باشد؛ نه، اقتصاد مقاومتى یعنى آن اقتصادى که به یک ملت امکان میدهد و اجازه میدهد که حتّى در شرائط فشار هم رشد و شکوفائى خودشان را داشته باشند. این یک فکر است، یک مطالبهى عمومى است. شما دانشجو هستید، استاد هستید، اقتصاددان هستید؛ بسیار خوب، با زبان دانشگاهى، همین ایدهى اقتصاد مقاومتى را تبیین کنید؛ حدودش را مشخص کنید؛ یعنى آن اقتصادى که در شرائط فشار، در شرائط تحریم، در شرائط دشمنىها و خصومتهاى شدید میتواند تضمین کنندهى رشد و شکوفائى یک کشور باشد.»
خب سخنان رهبری یک تلنگری به مردم و بویژه به قشر دانشجو با هر رشته تحصیلی می زند و آن این است فعالیت های علمی و جدیدی در دانشگاه ها صورت بگیرد و این وظیفه سنگینی است که رهبری بر دوش دانشجویان قرار داده است وایشان حجت را بر همه تمام کرده اند.
با مطالعه دقیق در ابلاغیه رهبری میتوان فهمید که تبیین و تحقیق درباره اقتصاد مقاومتی فقط برای رشته های اقتصاد نیست بلکه این نکته را باید دریافت کرد که فعالیت دراین حوزه برای تمامی رشته ها واجب، وبرای رشته هایی که به نوعی ارتباط بیشتری مانند اقتصاد دارند واجب تر است.
داودابراهیمی-فعال دانشجویی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تایید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.