به گزارش خبرنگار خبر گزارى دانشجو از شيراز، نخستين همايش بين المللى اهل بيت(ع) و توليد علم عصر روز گذشته در دانشگاه شيراز برگزار شد.
قاسم کاکايى، دبير علمى همايش و رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامى شيراز در این همایش با اشاره به اسلام حراسى که اين روزها به وجود آمده است، گفت: اسلام از ابتدا با علم شروع شد همان طور که قرآن با کلمه اقرا به معناى بخوان شروع شده است.
وى با بيان اینکه دانشمندان مسلمان با سعه صدر علم را هرکجا بود فرا گفتند، خاطرنشان کرد: مسلمانها تنها مصرف کننده علم نبودند؛ بلکه در کارنامه آنها توليد علم میدرخشد به نحوى که اروپا قرنها جيره خوار فرهنگ وتمدن ايرانى بوده است.
رئيس دانشکده الهيات ومعارف اسلامى شيراز با اشاره به اينکه به برکت اسلام مسلمنان درعلم معروف شدند، افزود: اما در اين ميان نقش اهل بيت (ع) در برپايى اين تمدن وتوليد علم آنچنان که بايد تبيين نشده است.
کاکايى با بيان اينکه جاى خوشبختى است که در کنار سومين حرم اهل بيت(ع) اولين گام را براى تبيين جايگاه اهل بيت(ع) در توليد علم برداشتيم، تصريح کرد: ۱۲۰ مقاله به اين همايش ارسال شده است که ۲۰ مقاله در اين همايش ارائه ميشود که ميان آنها از ۱۴ مقاله برتر قدردانى ميشود.
در ادامه همایش ابوالقاسم علی دوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه موضوع بحث، ظرفیت تولید علم در سنت رفتاری و گفتاری اهل بیت نبوت است، خاطرنشان کرد: هیچ وقت در هیچ زمانی دانش به نهایت نمیرسد و اگر نسبت کارهای انجام شده به انجام نشده را رصد کنیم خواهیم دید، کارهای زیادی هست که باید انجام شود هرچند گذشتگان ما زیاد کارکردهاند.
وی با اشاره به اینکه زمینه کار کردن بسیار است، اذعان داشت: این نگاه انسان را امیدوار میکندومحرکی میشود که انسان در راستای تولید علم قدم بردارد.
رئیس مدرسه علمیه خاتمالانبیا قم با بیان اینکه ما وارث دانشهای گذشتگان هستیم، افزود: آنچه ما داریم به عنوان دانش ویک مجموعه ارزشمند وقابل احترام، حاصل رنج هزاران انسان است، اگر ما از نقش ائمه صحبت میکنیم دلیل بر کار نکردن دیگر انسانها نیست.
علیدوست با اشاره به اینکه نقش انبیا داشتن یک نقش برجسته و ویژه هست، خاطرنشان کرد: آنچه علم صحیح است، باید از انبیا فراگرفت؛ چرا که اسلام از تکریم علم وعالم شروع شده است و پدیدههایی که با شروع اسلام داریم هنوز هم قابل عرضه است.
وی با بیان اینکه اسلام هرچند علم وعالم را تکریم کرده است؛ اما ازطرفی هم دست به اصلاحاتی زده است، تصریح کرد: اسلام برای دانش یک مبدا، مسیر ومقصد تعریف کرده است که مبدا آن را خدا قرار داده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه اگر روزی در آن دانشی نباشد که مرا به خدا نزدیک کند آن روز نامبارک است، اذعان داشت: باید به چند نکته توجه کرد؛ اول اینکه علم بی نهایت است، دوم باور کنیم که دانشهای زیادی داریم، سوم اعتماد به نفس داشته باشیم، چهارم ارزش شدن علم برای ما، پنجم تلاش کنیم حجاب معاصرت کنار برود چرا که ما در زمان معاصر خودمان دانشجویان واساتید زیادی داریم که میتوانیم علم را از آنها بیا موزیم.
در پایان از افرادی که مقالاتی به همایش ارسال کرده بودند دعوت شد، تا برای ارائه مقالات خود بیایند.