به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از کرمانشاه، مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان کرمانشاه در نشست مشترک سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه گفت: اجرای طرح آموزش جوار دانشگاه ˈ از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گامی در جهت آموزش مهارت و بالفعل سازی آموزش های تئوری دانشجویان در عرصه عملی، کارگاهی و ایجاد اشتغال پایدار برای این قشر می باشد.
داود ناصری، امید مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان کرمانشاه در نشستی با شهاب قاضی، رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی این استان گفت: آموزش های فنی و حرفه ای جوار دانشگاه به لحاظ آموزش کارگاهی با رویکرد عملی و کاربردی بیش از سایر آموزشها منجر به کسب مهارت و اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی می شود.
وی آموزشهای فنیوحرفهای را عامل مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: نباید از نقش تاثیرگذار و بسزای آموزشهای مهارتی فنی و حرفهای در پیشبرد اقتصاد مقاومتی غافل شد.
ناصری امید بیان داشت: آموزش هاي مهارتي به دليل توانمندسازي نيروي انساني و ارتقاي توانمندي هاي فناورانه به عنوان يكي از اركان اساسي در برنامه هاي توسعه و به ويژه توسعه در بعد اقتصادي به شمار مي رود كه مي تواند نقش مهمي را در دستيابي به اهداف توسعه ايفا کند.
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان کرمانشاه كسب مهارتهاي فني و تخصصي و حضور فعال تر در فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي، افزايش توانمندي فارغ التحصيلان دانشگاهي، ارتقاء صلاحيت هاي حرفه اي، تاسيس وراه اندازي مراكز آموزشي مهارتهاي پيشرفته در دانشگاه ها، ارائه آموزش هاي كارآفريني به منظور افزايش نگاه كار آفرينانه و توسعه و بهبود اشتغال پذيري دانشجويان را از جمله اهداف مراكز آموزش جوار دانشگاهي ASD عنوان کرد.
وی در ادامه گفت: جذب دانشجو در دانشگاه های کشور بدون توجه به نیاز بازار کار و مدرک گرایی در فرایند تحصیل هر روز بر مشکل پدیده بیکاری بویژه برای قشر فارغالتحصیل دامن می زند.
ناصری امید اضافه کرد: در قالب این طرح دانشجویانی که چند سال در دانشگاه به فراگیری علوم پرداخته اند با شرکت در دوره های آموزشی جوار دانشگاه به عبارتی مهارت آموزی در مراکز آموزش فنی وحرفه ای در حرفه ای متناسب با رشته شغلی و علاقه خود ضمن کسب تخصص و مدرک مهارتی گاها با اخذ تسهیلات موفق به اشتغال پایدار خواهند شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمانشاه تئوری محور بودن آموزش های ارائه شده در دانشگاه ها، کمبود مهارت در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی، نرخ بالای بیکاری در بین جمعیت تحصیلکرده را از مشکلات و آسیب های نظام آموزش رسمی می داند.
وی با تأکید بر اهمیت طرح آموزش مهارتی فنی وحرفه ای با عنوان جوار دانشگاه گفت: به منظور پر نمودن خلاء نظام آموزشی دانشگاه و به عنوان یک راهکار عملی سازمان آموزش فنی و حرفه ای ساختار آموزش های جوار دانشگاه را هدف گذاری، طراحی و اجرا کرده است.
این مقام مسئول گفت: جذب دانشجو در دانشگاه های کشور بدون توجه به نیاز بازار کار و مدرک گرایی در فرایند تحصیل هر روز بر مشکل پدیده بیکاری بویژه برای قشر فارغ التحصیل دامن می زند.
ناصری امید بیان داشت: در قالب این طرح دانشجویانی که چند سال در دانشگاه به فراگیری علوم پرداخته اند با شرکت در دوره های آموزشی جوار دانشگاه به عبارتی مهارت آموزی در مراکز آموزش فنی وحرفه ای در حرفه ای متناسب با رشته شغلی و مورد علاقه خود ضمن کسب تخصص و مدرک مهارتی گاها با اخذ تسهیلات موفق به اشتغال پایدار خواهند شد.
وی امید به رسالت دانشگاه ها در عرصه تولید علم، و رشد قابلیت های فکری دانشجویان اشار کرد و گفت: متاسفانه قشر دانشجو پس از گذراندن دوره های تئوری و نظری بدون مهارت سرگردان یافتن کار می شوند.
این مسئول تصریح کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای کرمانشاه باداشتن تجهیزات و امکانات آموزشی همواره آمادگی برگزاری دوره های جوار دانشگاه را دارد.
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای کرمانشاه بیان کرد: آموزش های جوار دانشگاه در قالب دوره های دو تا شش ماهه برگزار می شود که عمده دوره های این مرکز دو تا چهار ماهه است.
وی از آموزشهای جوار دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان دالان اشتغال کشور و قشر دانشگاهی یاد کرد و گفت: متاسفانه دانشجویان از آموزشهای فنی و مهارتی به خوبی استقبال نمی کنند.
این مقام مسئول گفت: آموزش های مهارتی و جوار دانشگاه علاوه بر کمک به تخصص دانشجویان به ارتقای سطح علمی و موفقیت دانشجویان در مقاطع بالاتر کمک می کند.
ناصری امید در پایان افزود: با توجه به کوتاه بودن دوره های جوار دانشگاه و رایگان بودن این دوره ها فرصت خوبی برای کمک به تربیت نیروی انسانی ماهر در رشته های مختلف است و براستقبال از این دوره ها از سوی مراکز دانشگاهی و خانواده ها تاکید داریم.
مدیرکل آموزش فنی وحرفهای استان کرمانشاه گفت: اجرای طرح «آموزش جوار دانشگاه» از سوی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گامی در جهت آموزش مهارت و بالفعل سازی آموزشهای تئوری دانشجویان در عرصه عملی، کارگاهی و ایجاد اشتغال پایدار برای این قشر است.