گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو -بیرجند؛ این روزها در خیابانهای هر شهری که راه میروی، با انبوهی از تبلیغات مواجه میشوی که برایت جای سوال دارد، از ولخرجیهای زیاد برخی کاندیداها در تبلیغات تا پارچههایی که به عنوان رنگ و نماد آن کاندیدا میبینی. این تبلیغاتها که به نظر میرسد از سوی برخی کاندیداها که برنامه هدفمندی برای ورود خود به مجلس را ندارند صورت میگیرد اگر برای خود نامزد آب نداشته باشد، برای چاپخانهها و روزنامههایی که این روزها حسابی نانشان در روغن است، نان دارد.
برخی کارشناسان فضای رسانه معتقدند که مردم خیلی به این تبلیغات توجه نمیکنند و به برنامهها و سابقه افراد رای خواهند داد، چراکه مردم جامعه امروز دارای بینش و بصیرت خوبی هستند و میدانند کسی که این همه برای یک انتخابات حاضر است تبلیغات کند، حتما از این انتخابات و این کرسی بدنبال اهداف دیگری جز خدمت به مردم است.
اما نکته مهم این است که چرا برخی کاندیداها حاضرند برای رسیدن به کرسی مجلس دست به هر اقدامی بزنند و هزینههای زیادی بکنند، مگر یک نماینده قرار است چقدر در ۴ سال حقوق دریافت کند که الان حاضر است صدها میلیون صرف تبلیغات خود کند و این پولها را از کجا تامین میکند؟
شاید بتوان گفت افرادی که هزینههای زیادی برای تبلیغات میکنند مشتاقان به خدمتی هستند که خانه و زندگی خود را برای این هزینهها فروختهاند تا بتوانند به عنوان خادمان و وکلای ملت به بهبود زندگی مردم کمک کنند، اما این طنز تلخ بیشتر شبیه رویاست، همانطور که در این سالها در مجلس شاهد بودهایم که اگر بودهاند نمایندگان انقلابی و کسانی که به مردم خدمت کردهاند، از جمع نمایندگان با هزینههای کم انتخاباتی و از جنس مردم بودهاند.
حال میتوان گفت این امر زیاد هم دور از ذهن نیست که افرادی با هزینههای زیاد تبلیغاتی با حمایتهای ویژهٔ افرادی خاص برای انتخابات به میدان میآیند، که این افراد بعد از انتخابات انتظار بازگشت سرمایه خود به همراه سودش را دارند، که از راه قانونی و شرعی این امر میسر نیست که اگر باشد این فرصت باید برای همه تقسیم میشود، پس جبران این هزینهها نیاز به چراغ سبزهایی دور از چشم دیگران دارد.
طرح شفاف سازی دارایی نمایندگان میتواند بهتر به مردم کمک کند
مهدی امیدوار دانشجوی دانشگاه بیرجند و فعال رسانهای با بیان اینکه قشر عادی جامعه نگاه چندان مثبتی به این بریزو بپاشها ندارند، گفت: قشر پا برهنهای که وضعیت زندگی خود را با این همه هزینههای تبلیغاتی مقایسه میکنند و خوب میدانند کسی که ذرهای درد آنها را ندارد و در عمل تجملات و هزینههایی بینتیجه را پی گیری میکند در آینده هم فکر و تصمیمش با همین جهت و برای بهتر شدن زندگی مرفهین خواهد بود.
وی افزود: مردم با بصیرت و بینش درست و عمیق میتوانند متعهدینی را به مجلس بفرستند که تعهد در برابر خدا و قرآن و رای مردم داشته باشند، نه افرادی متعهد به جبهه و گروه سیاسی یا اشخاص حقیقی و حقوقی خاص و یا افرادی درگیر ثروت و تجمل گرایی که بعد از رفتن به مجلس جز مسائل حزبی و گروهی خودشان به فکر مردم نخواهند بود.
این دانشجوی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه طرحهایی مانند طرح شفاف سازی داوطلبانه نمایندگان مجلس میتواند به شناخت بهتر مردم در این مورد بسیار کمک کند به شرط آنکه مردم واقعا از کاندیداها بخواهند در این امر شرکت کنند، افزود: مجلس پاک مجلسی است که بر پایه تخصص، تعهد و ایمان افراد شکل بگیرد و نه سر و صداها و ریخت و پاشها و سیاسی بازیها.
امیدوار گفت: همه مردم اگر کشور را در وضعی بهتر میخواهند باید به کسی رای دهند که مشکلات مردم را درک کند و در تمام مراحل کاری و زندگیاش شفاف بوده، متخصص باشد و برنامههایی از جنس مردم را ارائه دهد.
جامعه پذیرای تبلیغات زیاد نیست
جهانگرد، فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با بیان اینکه شاید برخی از نمایندگان هنوز هم فکر میکنند که با هزینههای تبلیغاتی بالا و خرجهای اضافی میتوانند بر افکار مردم تاثیر بگذارند، گفت: این افراد اشتباه میکنند چراکه این اقدامات باعث جابه جایی آرا نمیشود، لااقل در محیط روشنفکری و قشر فرهنگی و دانشجو این اتفاق کمتر میافتد.
وی افزود: الآن کسی پذیرای این تبلیغات زیاد در جامعه نیست و کاندیداهایی که زیاد تبلیغات میکنند نزد مردم محبوب نه تنها نیستند بلکه مردم به چشم دیگری به آنها نگاه میکنند، افزود: ابهامات بیشتری در اذهان عمومی خصوصا در محیط دانشگاهی و قشر دانشجو درمورد اینکه این هزینهها چگونه تامین میشه و چگونه قرار است در صورت پیروزی کاندیدا جبران بشود ایجاد میکند.
این فعال دانشجویی گفت: مردم بیشتر به صداقت در وعدهها و عملکرد و داشتن سوابق شفاف دقت میکنند، تبلیغات زیاد تنها این ابهام را در مورد کاندیدا در اذهان عمومی ایجاد میکند که شاید به کانونهای قدرت و ثروت وابسته باشند.
جهانگرد با بیان اینکه مردم نباید فریفته هزینههای زیاد تبلیغات شوند، افزود: بلکه باید این سوال هم در ذهن مردم ایجاد بشود که این هزینههای سنگین از کجا تامین میشود.
اسراف کنندگان برادران شیطاناند
سجاد جعفری، دبیر قرارگاه دانشجویی شهید کاوه خراسان جنوبی هم با بیان اینکه متاسفانه این روزها شاهد تبلیغات خارج از عرف و باهزینههای مالی بالا توسط برخی از کاندیداها هستیم که نمود حقیقی اسراف و تبذیر آنها را نشان داده و موجب دلسردی مردم به آنها و مدیران نظام میشود، گفت: نامزدهای انتخاباتی بدانند اسراف در تبلیغات سبب میشود که آنان علاوه بر ارتکاب گناه در پیشگاه خداوند، در اذهان عمومی نیز این سوال را به وجود آورند که ورود به مجلس برای افراد چه منفعت مالی و به طور کلی مادیای دارد که اینگونه برای رسیدن به این هدف در تبلیغات خود اسراف و زیاده روی میکنند.
وی گفت: علاوه بر این نیز اسرافکنندگان در قرآن کریم به عنوان برادران شیطان نامگذاری شدهاند و مردم نیز با اتکا به این کلام الهی نباید اجازه دهند برادران شیطان به عنوان وکلای ملت وارد مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی شوند.
اهداف سیاسی پشت پرده هزینههای زیاد برخی کاندیداها است
جمیل باقری نژاد، فعال دانشجویی دانشگاه پیام نور بیرجند هم با بیان اینکه اهداف سیاسی پشت این تبلیغات زیاد است، گفت: انها دوست دارند به اهداف سیاسی خود دست یابند و بهره خود را ببرند.
وی گفت: خدا را شکر مردم مثل سابق دیگر به این گونه تبلیغات کاغذی و بنری توجه نمیکنند و سطح و شعور و فهمشان بالا رفته و این گونه افراد که تلبیغات زیاد میکنند وجه خوبی در بین مردم ندارند.
مسئول پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بیرجند با بیان اینکه جو خوبی علیه افرادی که زیادی هزینه میکنند، وجود دارند و این حرف از بین عامه مردم بیرون میاد که کسی این همه پول برای نمایندگی خرج میکند ایا میتواند فقر و مشکلات مردم رو درک کند؟
باقری نژاد با بیان اینکه صداقت و کارنامه و عملکرد اولین ملاک مردم در انتخاب خوب است، افزود: احتمال زیاد این افراد که اینقدر میلیاردی خرج میکنند به منبعی وصل هستند و ان افرادی که ازآن ها حمایت میکنند در پی به ثمر رسیدن اهدافشان از طریق نماینده هستند و این مشکل رو پیش میاورد که اگر کسی که تبلیغات زیاد میکند نمایند شود از همین ابتدا وامدار این افراد خواهد بود و نخواهد توانست به خوبی موضع بگیرد.