به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از رشت، امیر سید مسعودرضا زواره ای روز گذشته در نشستی با مسئولین دانشگاه گیلان با اشاره به سابقه شکل گیری این سازمان گفت: در سال ۱۳۷۲ نقطه عطفی در حوزه تحقیقاتی ارتش شکل گرفت که مقام معظم رهبری فرمانی را مبنی بر توانایی خودکفایی در امور نظامی را ابلاغ کردند و این فرمان باعث شد که پروژه هایی در نیروی هوایی شامل آذرخش و صاعقه، پروژه هایی در نیروی دریایی مانند ناوشکن جماران و تانک اصلی میدان نبرد، ذوالفقار در نیروی زمینی ارتش جهموری اسلامی ایران اجرا شود.
وی افزود: آموزش های ارتش در قبل از انقلاب مبتنی بر Education به معنی آموزش های منجر به افزایش سطح تحصیلی نیست، بلکه بر مبنای Training با هدف افزایش مهارت های تخصصی است.
رییس سازمان تحقيقات نزاجا گفت: در سه دهه گذشته، ارتش توانسته با راهبردهای نوین علاوه بر ارتقای سطح علمی، باعث ایجاد امنیت در کشور نیز شود.
امیر زواره ای دانش، مهارت و خلاقیت را سه مولفه مهم در سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا دانست و گفت: سازمان بر این سه مولفه پایبند است و وجود این سه مولفه در یک تیم عملیاتی مطمئنا نتایج مطلوبی در بر خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا به تعداد تمام دانشجویان پروژه برای تعریف در طرح کسر خدمت دارد به شرطی که در راستای نیازمندی های سازمان باشد.
رییس سازمان تحقيقات نزاجا با تاکید بر اینکه پروژه های سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا، دانشجو محور، شخص محور و یا استاد محور است، افزود: شخص محور به این صورت است که فرد دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دانشجوی کارشناسی ارشد می تواند به تنهایی عنوان پروژه تعریف کند؛ دانشجو محور هم به این صورت است که دانشجو پروژه پایانی کارشناسی ارشد خود را به عنوان کسر خدمت انجام می دهد.
زواره ای همچنین به پروژه های استاد محور اشاره کرد و گفت: در پروژه های استاد محور، یک استاد پروژه ای را با سازمان تحقيقات و جهاد خودكفايي نزاجا تعریف می کند و با استفاده از آن عنوان، کسر خدمت شامل حال چهار یا پنج دانشجو می شود.
وی تحقیقات را به سه دسته تحقیقات توسعه ای، بنیادی و کاربردی تقسیم بندی و اظهار کرد: تحقیقات بنیادی تنها به تولید علم خالص (science) منجر می شود و محل وقوع آن در دانشگاه است و تحقیقات کاربردی به تولید دانش و مهارت منجر می شود و محل وقوع آن در صنعت است، اما سازمان تحقيقات و
در ادامه رضی دانشگاه گیلان در ابتدای با ترسیم کلیاتی از وضعیت فعلی دانشگاه گیلان در حوزه های مختلف،به جایگاه دانشگاه در بین ده دانشگاه جامع کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود ظرفیت های علمی پژوهشی مختلفی که در دانشگاه وجود دارد ما آمادگی همکاری متقابل در راستای عملیاتی کردن علم به فناوری را داریم.