اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر باقر لاریحانی در اولین جشن دانش آموختگی دوره های دکتری پژوهشی گفت: اهمیت موضوع آموزش به حدی است که دانشمندان بزرگی در دنیا آن را سنگ بنای ثروت انسان و اساس فرآوری اقتصادی نامیدند.
وی مرکز اصلی تربیت نیروی انسانی کارشناس و متخصص را آموزش عالی بیان کرد و افزود: آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی بیش از هر مقوله دیگری مورد توجه سیاستمداران، جامعه شناسان و اقتصاددانان قرار گرفته، چراکه سرمایه گذاری در این بخش به دلیل دستاوردهای ارزشمندی که نصیب جامعه می کند بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
لاریجانی با تأکید بر نقش مؤثر وزارت بهداشت در توسعه پایدار کشور از طریق تأمین منابع انسانی کارآمد در حوزه سلامت گفت: عرصه پیشرفت کشورها ورود به عرصه اقتصاد دانش بنیان و جامعه دانش بنیان است.
به گفته وی چالش پیش روی کشورها، حرکت از جوامع مبتنی بر منابع طبیعی به سوی ارزش افزوده دانش است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه توسعه سرمایه های انسانی مهمترین عامل توسعه جوامع محسوب می شود، افزود: در سال ۲۰۱۰ ایران با کسب رتبه ۷۰ در توسعه انسانی در زمره کشورهای با درجه بالای توسعه یافتگی انسانی طبقه بندی شده و در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ ایران با ۱۰ رتبه ارتقا در شاخص توسعه انسانی رکورددار این شاخص در سطح جهان است.
وی با تاکید بر انبوه سازی آموزش عالی، افزود: در طی چهار دهه اخیر با گسترش نهضت های سواد آموزی، کشورهای در حال توسعه فاصله خود را در حوزه تحصیلات ابتدایی با کشورهای توسعه یافته به حداقل رسانده اند.
لاریجانی در عین حال بر لزوم رشد تحصیلات دانشگاهی در کشور تاکید کرد و گفت: انبوه سازی آموزش عالی امروزه به یک پدیده جهانی تبدیل شده است و بیش از ۱۵۰ میلیون دانشجو در جهان مشغول به تحصیل هستند که این رقم، رشد ۵۳ درصدی را تنها در یک دهه نشان می دهد.
به گفته وی دسترسی به آموزش عالی در ۲۸ کشور توسعه یافته ۶۰ درصد، در ۶ کشور بیش از ۸۰ درصد، در فنلاند ۹۳ درصد و در کره جنوبی ۹۶ درصد است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بستر اصلی انبوه سازی آموزش را در دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: نهضت انبوه سازی آموزش عالی در سطح جهان موجب افزایش قابل ملاحظه تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شده است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: تجربه دیگر کشورها در زمینه دانش و فناوری نشان می دهد که عمده سرمایه گذاری در آموزش عالی صرف توسعه تحصیلات تکمیلی شده است بگونه ای که در سالهای اخیر کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی خیز بلندی در توسعه تحصیلات تکمیلی برداشته اند.
وی روند ایجاد و گسترش مراکز آموزش عالی سلامت طی سه دهه گذشته در کشور را به گونه ای دانست که در همه استانهای کشور، حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد.
معاون وزیر بهداشت روند افزایش تعداد رشته های مصوب در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی را در طول ده سال گذشته بیش از ۲.۵ برابر دهه های گذشته دانست و گفت: همچنین در رشته های آموزشی تخصصی و فوق تخصصی در طول ده سال گذشته حدود ۱.۵ برابر افزایش داشته ایم.
وی با اشاره به تحصیل ۱۰ درصد از دانشجویان دکتری تخصصی در مقاطع پژوهش محور، اظهار داشت: توسعه تحصیلات تکمیلی یکی از محورهای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است بنابراین باید رشته مقاطعی توسعه یابند که در قالب نظام نوآوری قابلیت تولید دانش، محصول و خلق ثروت دانش بنیان را داشته باشند.
لاریجانی افزود: الگوی دکتری پژوهش محور با تکیه بر ارتقای توان پژوهش و تولید فناوری دانشجویان می تواند محور چنین توسعه ای در کشور قرار گیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم تلاش و جدیت در جهت تسهیل در تجاری سازی محصولات دانش بنیان حاصل از کار دانشجویان پژوهش محور تاکید کرد و افزود: لازم است در راه اندازی شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد برای حمایت از محصولات حاصل از پایان نامه های این دانشجویان، تسهیلاتی صورت گیرد.