اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سند ملی آموزش ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران «پیوست۱۰» بر اساس اسناد یونسکو، ۲۰ آذر امسال (۱۳۹۵) رونمایی شد.
در همین راستا روابط عمومی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اطلاع داد: این مرکز لازم می داند در ابتدا نکاتی در این خصوص مطرح کند تا گوشه هایی از این موضوع شفاف شود و در انتها از صاحب نظران، مسئولان یونسکو و افراد دخیل در این اسناد که در کمیسیون های آن عضو بوده اند درخواست دارد تا در جلساتی که در این خصوص برگزار می شود، حضور یافته و به سوالات، ابهامات، اهداف مشخص شده و... در این سند پاسخ دهند، تا اختلافات ایجاد شده در این سند با سند تحول بنیادین و ... بیشتر مشخص شود.
۱- بر اساس اساسنامه یونسکو ((پیوست۱)) این مجموعه یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که در ماده۱ آن، به موجب ماده هفتم اساسنامه سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد مصوب ۱۵/۴/۱۳۲۷ كمیسیون ملی تربیتی، علمی و فرهنگی (كمیسیون ملی یونسكو) كه در این اساسنامه كمیسیون نامیده می شود، مركز عمل و اداره امور برنامههای یونسكو در ایران است.
در این اساس نامه ۱۷ بندی، که بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال ۶۶ وبعد از اصلاح و متناسب سازی در دولت مصوب گشت، ۱۲ وظیفه برای این کمیسیون مشخص گردید که در یکی از این وظایف آمده است تلاش های خود را با الهام از اصول اسلامی و اهداف یونسکو مشخص نماید و در وظیفه دیگری آمده، چارچوب فعالیت ها از سوی دولت ارائه می شود.
۲- بر اساس اهداف اعلام شده توسط سازمان ملل، از سال ۲۰۱۵تا ۲۰۳۰، ((پیوست ۲ و پیوست ۳)) کلیه ی کشورهای عضو سازمان ملل باید تلاش کنند که به اهداف و شاخص های توسعه ی پایدار با همکاری و تعامل یکديگر در سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی دست یابند. این بیانیه با عنوان " دگرگون ساختن جهان ما: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار" منتشر شد، که نسخه ترجمه شده آن به پیوست می باشد. ((پیوست ۳))
این بیانیه ۹۱ ماده دارد. در بخش اهداف اصلی و فرعی، ۱۷هدف اصلی و هر کدام از این اهداف، دارای اهداف جزئی می باشند. لازم به ذکر است سازمان ملل متحد برای رسیدن به اهداف توسعه ی پایدار، ۱۷هدف کلان را تعیین و تصویب کرده، که کلیه آژانسهای تخصصی بین المللی همچون یونسکو موظف و متعهد می باشند که راهبرد میان مدت و بلند مدت خود را بر این اساس تنظیم کنند. عناوین این اهداف، در ((پیوست۲)) آورده شده است.
۳- در راستای هدف چهارم بیانیه توسعه پایدار ۲۰۳۰ و به دلیل اهمیت موضوع آموزش، در اواخر اردیبهشت ۱۳۹۴ (۱۹ الی ۲۲ می سال ۲۰۱۵) یونسکو با همکاری یونیسف، بانک جهانی، صندوق جمعیت ملل متحد، برنامه توسعه ملل متحد، آژانس زنان ملل متحد و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، مجمع جهانی آموزش را در اینچئون، جمهوری کره برگزار کرد، تا بتواند بیانیه ای که درباره آموزش ۲۰۳۰ آماده کرده است به امضای مسئولین کشورها رسانده و مقدمات پیگیری آن را محیا کند.
در این نشست که بیش از ۱۶۰۰ شرکت کننده از ۱۶۰ کشور جهان حضور داشتند، (شامل ۱۲۰نفر از وزرا، رؤسا و اعضای هیأت های اعزامی، رؤسای نهادهای مرتبط و ... )، بیانیه آموزش ۲۰۳۰ اینچئون را که برای ۱۵ سال آتی بر اساس دیدگاه یونسکو از آموزش ارائه شده بود، (و با کشور ها نیز مشورتی نموده بود) تصویب شد، که شامل ۲۰ ماده است. سپس بیانیه نحوه عمل به بیانیه آموزش ۲۰۳۰ آماده و در سال ۲۰۱۵ به کشورها ارائه شد و آنها آن را تصویب کردند، که شامل هدف چهارم توسعه پایدار با ۱۰ هدف جزئی و مشتمل بر ۱۰۹ ماده می باشد که شامل هدف اصلی، راهبردی، ویژه، ابزارهای اجرا، شاخص ها، روش های اجرا، تامین بودجه، پیگیری و ... می باشد.
در راستای هدف چهارم سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار ((شرح داده شده در بند۲)) و ۱۰ هدف جزئی آن، از سوی سازمان ملل ۱۱ شاخص جهانی و نیز چارچوب این شاخص ها ارائه شده است، که اعلام کرده اند این شاخص ها حداقل شاخص های جهانی پیشنهادی به کشورها برای هدف چهارم توسعه پایدار می باشد.
تمام این موارد در کتابچه ای تحت عنوان "بیانیه اینچئون و چارچوب عمل برای اجرای هدف چهارم توسعه پایدار" به چاپ رسیده است و در ضمیمه آن شاخص های ۲۰۱۶ و چارچوب شاخص ها نیز آورده شده است. ترجمه این کتاب ((پیوست۴)) می باشد.
۴- حال سوالاتی مطرح می شود که اهداف و برنامه های نظام سلطه (نظر رهبری در دیدار با معلمان اردیبهشت سال ۱۳۹۵) از راه اندازی این برنامه ها، بیانیه ها و جلسات و ...، چه مواردی است؟ جامعه جهانی و شهروند جهانی یعنی چه؟ می توان برای پاسخ به این سوالات ابتدا حداقل شاخص ها و چارجوب های آن را در بخش قبل مطالعه و هم به فایل های ضمیمه مراجعه کرده و با مراجعه به کارشناسان مسائل استراتژیک پاسخ سوالات تخصصی خود را جویا شوید. البته امام خامنه ای (مد ظله العالی) واژه جهانی را نیز تعریف کرده اند.
۵- در ایران کمیسیون ملی یونسکو نیز بر اساس اساسنامه در حال فعالیت می باشد و در زمینه آموزش ۲۰۳۰ نیز اقداماتی انجام داده، که مقاله چاپ شده در روزنامه مردم سالاری در ۹ شهریور ۱۳۹۵، گویای این فعالیت ها می باشد. ((پیوست۶))
در این مقاله ، مطرح شده است ۳۰ کارگروه ملی تشکیل شده تا سند عملیاتی آموزش ۲۰۳۰ آماده و با تلفیق آن به زودی سند ملی آموزش ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران رونمایی شود.
در بند پایانی آمده است؛ گزارش هایی در این راستا به یونسکو داده شده است. مراجعه به ((پیوستهای ضمیمه)) ((آمار و اطلاعات))
۶- در ایران معمولا این بیانیه ها روال عادی خود را دارند اما هیئت وزیران در جلسه ۲۱/۶/۹۵ به پیشنهاد شماره ۲۳۴۳۱۰ مورخ ۱۸/۱۱/۹۴ وزارت آموزش و پرورش و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ را تصویب و در مهر ماه با امضاء معاون اول رئيس جمهور به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرد.((پیوست۷و پیوست۸))
۷- حال سوالی مطرح می شود کمیسیون یونسکو در ایران که در حال انجام فعالیت هایش از سال ۹۴ در این خصوص بود، (( بر اساس مقاله چاپ شده )) چه نیازی به مصوبه و ابلاغ بعد از اتمام بخش زیادی از کار از سوی دولت می باشد؟ آیا با مصوبه دولت الزامی جهت اجرا و عملیاتی کردن، برای این موضوع را رقم زده است؟ شاید صاحب نظران مسائل حقوقی و بین المللی، و مسئولین این امر بتوانند این موضوع را شفاف کنند.
۸- در ابلاغ آیین نامه کمیته ملی آموزش یونسکو در ایران که در سایت یونسکو ایران می باشد، دو تاریخ دیده می شود یک تاریخ ابلاغ ۲۶/۷/۹۵ است که بعد از ابلاغ دولت می باشد و یکی در ماده آخر ۲۵/۱۲/۱۳۹۴ که به تصویب نهایی شورای اجرایی رسیده است. که نیاز است صاحب نظران مسائل حقوقی در این خصوص موضوع را شفاف کنند. مسائلی از قبیل اختلاف تاریخ ها، اختلاف در متن ابلاغی دولت و آیین نامه و ... .((پیوست۹))
۹- در ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۵ "سند ملی آموزش ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران" با شعار اسناد بالادستی یونسکو ( بیانیه اینچئون و چارچوب عمل برای اجرای هدف چهارم توسعه پایدار) به چاپ رسیده است. این شعار"به سوی آموزش و یادگیری مادام العمر با کیفیت، برابر و فراگیر برای همه" که در اکثر اسناد مکتوب یونسکو نیز مشاهده می شود، بر روی سند ملی ایران نیز چاپ شده است. شعار که از روی اسناد بالا دستی بومی ایران نوشته نشده است. ((پیوست۱۰))
این سند که از روی بیانیه و چارچوب عمل آموزش۲۰۳۰ نوشته شده است در مواردی نکات خوبی دارد (از قبیل توجه به معلم، بودجه و ... ) اما در مواردی مغایر اسناد بالا دستی و حتی ... است.
سوال مطرح شده در این بخش این است که چطور این مطالب ارائه شده و به عنوان سند مطرح می شود. (به عنوان مثال در پیوست ۱۰ صفحه ۳۵۴ در روش های تربیت معلم، روش هایی را ارائه کرده اند که روش های غیرکارآمد هستند. « نظر رهبری: دورههای آموزش کوتاهمدّت هم میگذارند که البتّه اینها خیلی کارساز نیست.» و یا شاخص های صفحه ۳۶۱ و ... )
۱۰- حال مسئولین؛ کارشناسان، دلسوزان و افراد متولی در سند تحول بنیادین مغایرت های این سند را با سند تحول بررسی کنند. دانشجویان این دانشگاه علاقه مند هستند کرسی های آزاد اندیشی را در خصوص مبانی، اهداف، شاخص ها و ... برگزار کنند تا ابعاد این موضوع بیشتر از این شفاف شود.
۱۱- بر اساس بیانیه نهایی نشست عالی رتبه مشورتی در زمینه آموزش ۲۰۳۰ که در سایت یونسکو ایران در ۴ دی ماه ۱۳۹۵ منتشر شد، نکاتی به شرح ذیل مطرح شده، که لازم است توضیحاتی در جهت تصریح موضوع از سوی ریاست محترم جمهور، وزرا و مسئولین امر ارائه شود.
- مواردی به منظور اجرای جامع و هماهنگ
- بنا به ابلاغ هیات محترم وزیران تشکیل کارگروه ملی اجرای آموزش ۲۰۳۰ و راه اندازی دبیرخانه
- مرور مداوم و منظم ملی و نظارت بر پیشبرد
- سالانه حداقل ۲۰ درصد از منابع عمومی به بخش آموزش برای بخش غیر دولتی
- تهیه برنامه نظارت جامع
- توسعه شبکه های تخصصی ویژه
- تدوین برنامه ها و کتب درسی
- اعطای بورس به داوطلبان و مبادله استاد و دانشجو
و ...
۱۲- در پایان مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ضمن ابراز نگرانی از تبعات این برنامه در دستگاه آموزشی کشور؛ انتظار دارد مسئولان این امر شفاف تر و واضح تر اسناد را در اختیار عموم قرار دهند و از مسئولین و دلسوزان انقلاب تقاضا دارد با استناد به ایردات و مغایرت های این سند با اهداف انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی از قبیل سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد دانشگاه اسلامی، سند تحول بنیادین و ... اجازه نفوذ در دستگاه آموزشی کشور جهت تربیت فرزندانمان، این آینده سازان ایران اسلامی را ندهند.
همچنین مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آمادگی خود را جهت میزبانی و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و بررسی نقاط قوت و ضعف این بیانیه ها و اسناد ارائه شده از سوی یونسکو و ... در راستای تشریح بیشتر جزئیات اعلام می دارد، امید است در این راستا هماهنگی های لازم از طرف مسئولین این موضوع به صورت رسمی و مکتوب در اسرع وقت صورت پذیرد و در حضور دانشجویان جزئیات ارائه شده و به سوالات پاسخ دهند، تا زمینه های نفوذ، ایرادات و مغایرتهای این اسناد با اسناد بالا دستی در سیستم تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران مشخص و به دستگاه های مسئول ارائه شود تا این دستگاه ها ان شاء ا... با وضع قوانیین محکم و اجرای آن، مانع نفوذ و سوء استفاده نظام سلطه از دستگاه تعلیم و تربیت کشور شوند.