بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آینده است؛ آری اگر دست روی دست بگذاریم و به موقع بستر لازم را ایجاد نکنیم، در رخدادهای هولناکی همچون زلزله، غافلگیر خواهیم شد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد فواد رحمان سرشت، روزنامه نگار و کارشناس ICT-بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آینده است؛ آری اگر دست روی دست بگذاریم و به موقع بستر لازم را ایجاد نکنیم، در رخدادهای هولناکی همچون زلزله، غافلگیر خواهیم شد.
همانطور که میدانید توسعه ابزارهای فناوری کمک شایانی به پیشگیری از فجایع در رخدادهایی این چنین میکند. یکی از این ابزارهای فناوری در حوزه ارتباطات، تلفنهای همگانی است. تلفنهایی که روزگاری نه چندان دور و پیش از فراگیر شدن تلفنهای همراه، به عنوان وسیله مهم ارتباطی خصوصا در ارتباطات جادهای به شمار میرفت.
این تلفنها که دسترسی به آن برای همگان به راحتی ممکن بود در عین برقراری تماسهای فوری، استفاده از آن به رفع دغدغههای مسافران و در راه ماندگان میانجامید.
در واقع تلفنهای همگانی خدمتی از سوی مخابرات بود تا ارتباطات را برای مردم در اقصی نقاط برقرار کند، اما در گذر زمان و با پیدایش و افزایش کاربری ابزارهای نوین، به این ابزار ارتباطی توجه کمتری شد تا جایی که حتی خداحافظی با کارت اعتباری تلفن همگانی مطرح شد.
کارتهایی که با استفاده از آن شهروندان میتوانستند از هر تلفن بدون استفاده از سکه یا حتی تجهیزات کارت خوان خاص، ارتباط تلفنی خود را (شهری، بین شهری، همراه و بین المللی) برقرار کنند.
اما همان طور که اشاره شد با گسترش ارتباطات سیار، این ابزار کاربردی و دسترس پذیر، کمتر مورد توجه واقع شد و مغفول ماند به طوری که کمبود یا نبود کارتهای اعتباری در مناطق مختلف موجبات عدم امکان استفاده مردم از این ابزار ارتباطی را فراهم کرد.
کنون در شرایط بحرانی همچون زلزله، این ابزار ارتباطی همگانی مورد توجه است تا در هنگام قطعی احتمالی یا اختلال موقتی یا دائمی شبکه همراه، راه حلی ثابت و پشتیبانی مطمئن برای مردم در تماسهای ضروری باشد. ناگفته پیداست که توجه مسئولانه به این مهم به اندازه بکارگیری آن ضروری است.
لیکن توجه به تلفنهای همگانی به تازگی از سوی مسئولان ذی ربط در جریان حوادث اخیر در غرب کشور احساس شد؛ به طوری که چندی پیش در جریان بازدید رسول سرائیان مدیرعامل وقت شرکت مخابرات ایران از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، وی بر ضرورت بکارگیری تلفنهای همگانی در چنین شرایطی تاکید کرد!
در همین حال وی دستور داد تا تلفنهای همگانی را درمجاورت چادرهای اسکان آسیب دیدگان زلزله نصب کنند. این موضوع ضرورت بکارگیری تلفنهای همگانی را از دیدگاه مسئولان عالی رتبه اپراتور اصلی مخابرات کشور به خوبی نمایان میسازد.
در همین راستا در مناطقی که به روزرسانی تلفنهای همگانی مورد توجه قرار گرفت (مانند مناطق یاد شده)، این امر به خوبی توانسته است در مواقع مختلف از جمله زلزله تسهیلات مناسبی فراهم کند.
اما آیا این مقدار توجه کافیست؟ به نظر میآید در کنار صدور فرامین مدیریتی در سطوح عالی، زمینه سازی سریع و صریح بر بکارگیری چنین ابزاری در کشور به خصوص پایتخت، باید انجام شود تا به قول معروف علاج واقعه قبل از وقوع شود. با تحقق توسعه یافته این پروژه در کشور و احیای این ابزار مهم ارتباطی، حرکت مسئولانه مخابرات، در کنار توسعه و تکمیل شبکه ارتباطی و مسئولیتهای اجتماعی، موثر و به موقع خواهد بود.