یک کارشناس کسب وکارهای اینترنتی گفت: نمایشگاه اینوتکس امسال بزرگترین نمایشگاه اکوسیستم کارآفرینی و کسب و کار و استارتاپها شناخته میشود.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، مجتبی حمیدیان عضو اتاق فکر هشتمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری با اشاره به مشکلات استارتاپها و کسب و کارهای نوین دانش بنیان در جذب سرمایه و تامین مالی، اظهار کرد: یکی از مهمترین راهکارهایی که برای این موضوع مطرح میشود ایجاد شبکه سرمایه گذاران است که هم ادبیات و دغدغه مشترکی دارند و هم زبان هم را بهتر میدانند، اما همه آنها توانایی شناسایی ابعاد بیزینس و ورود یک تنه به آن را ندارند؛ بنابراین یکی از بهترین مدلها برای جذب سرمایه استارتاپها و یا کمک به جذب سرمایه آنها مدل سرمایه گذاری اشتراکی است که مدل جدی برای جذب سرمایه گذاری با توجه به نیاز موجود است. نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ قائل به ارائه این مدل و دسترسی راحتتر کسب و کارهای اینترنتی به سرمایه است.
حمیدیان با ذکر اینکه رویکرد نمایشگاه اینوتکس در سال جاری نسبت به قبل دچار تغییراتی شده و این تغییرات مثبت است، گفت: محور و رویکرد اصلی اینوتکس در ابتدا بر انتقال فناوری بود. یعنی فناوری از کشورهای مبدا به داخل ایران وارد شده و بومی سازی شود. اتفاقی که از چند سال پیش و به واسطه سیاستهای مدیریتی در نمایشگاه و اتفاقاتی که در حوزه کسب و کارهای فناورانه افتاد، این بود که نمایشگاه باید از موضوع انتقال فناوری به سمت ارتقاء اکوسیستم فناوری تغییر جهت بدهد.
عضو اتاق فکر هشتمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری افزود: این مسئله امسال با قوت تمامتر انجام شد. به طوری که نمایشگاه اینوتکس امسال بزرگترین نمایشگاه اکوسیستم کارآفرینی و کسب و کار و استارتاپها شناخته میشود.
وی تصریح کرد: البته کماکان یکی از زیرشاخههای این نمایشگاه انجام ماموریت سابق یعنی انتقال فناوری به ایران است که در کنار آن منتورها، شتابدهندهها، صندوقهای خطر پذیر و همه بازیگران عرصه نوآوری و فناوری کمک میکنند تا کسب و کارهای هایتک و فناورانه با هم جمع شده و گفتگو کنند و از نظر ما این کار، کار مفید تری برای توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری در کشور است.
وی با انتقاد از سلطه شبه دولتی بر فضای اقتصاد کشور که ناخودآگاه بر فضای نمایشگاهی نیز اثر منفی گذاشته است، افزود: نقدی که به طور کلی درباره اینوتکس وجود دارد و البته سال گذشته نیز به آن وارد شدیم این بود که این نمایشگاهها را آنطور که باید مردمی نکرده ایم و این به دلیل نفوذ شبه دولتیها بر اقتصاد کشور است. سال گذشته تاکید شد که هر کدام از بخشهای نمایشگاه توسط تیم تخصصی آن بخش که بر آن حوزه تسلط دارند، پیگیری ومدیریت شود تا نمایشگاه در سایز بزرگتری برگزار شود و ضمنا نمایشگاه با محوریت بخش خصوصی برگزار شود. کاری که ما باید انجام دهیم این است که این روش همچنان توسعه پیدا کند و در رده بندی بخشهای مختلف نمایشگاه، تداوم یابد.