چهارمین پیش نشست همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی با عنوان نقش دانشگاهیان در آگاهی اجتماعی در مواجهه با بحرانها برگزار شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور؛ چهارمین پیش نشست همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی با عنوان نقش دانشگاهیان در آگاهی اجتماعی در مواجهه با بحرانها برگزار شد.
این نشست با حضور اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوماجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی، مهدیزارع استاد پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله، علی بیتاللهی رئیس بخش زلزلهشناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهر سازی و پروانه پیشنمازی پژوهشگر پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله به صورت آنلاین برگزار شد.
در ابتدای این وبینار زارع با اشاره به زلزله اخیر که در تهران به وقوع پیوست گفت: در زلزله ۱۹ اردیبهشت ماه اطلاعات علمی خوبی نسبت به قبل در اختیار مردم قرار گرفت و ارتباط بهتری با مردم برقرار شد. وی نقش استفاده بیشتر و بهتر از فضای مجازی را در این امر موثر دانست.
در ادامه بیت اللهی با اشاره به نقش مسئولیت اجتماعی در میان اساتید و دانشگاهیان گفت: گاه اساتید تنها دغدغه رشد علمی و انتشار مقالات و کتب را دارند، ولی اساتیدی هستند که دغدغه شناخت و ارتقاء سطح علمی جامعه را نیز دارند.
وی در ادامه افزود: در نظام ارزیابی دانشگاهها برای اساتیدی که رسالتهای اجتماعی را جدی گرفته و در این راستا فعالیت میکنند امتیازی در نظر گرفته نشده و در این امر باید تجدید نظر شود و بخشی از امتیازات اساتید به فعالیتهای اجتماعی آنها تخصیص داده شود.
رئیس بخش زلزلهشناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهر سازی یافتن زبان مشترک میان دانشگاهیان و فضای اجتماعی را یک هنر دانست و گفت: نفوذ و اثر کلام دانشگاهیان در جامعه بسیار مهم است و اگر آنها در جامعه حاضر نباشند و با مردم ارتباط موثر برقرار نکنند شیادین با زبان شبه علم از این فرصت سوء استفاده خواهند کرد.
اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوماجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی نیز در ادامه گفت: دانشگاهها قوهعاقله و مشورت دهنده کشور و مرکز شناخت دقیق مخاطرات و بحرانها، تبیین چرایی و پیشبینی آنها و در نهایت مداخله و ارائه راهکارهای مواجهه و مقابله هوشمندانه و کارشناساسه با بحرانها هستند. وی افزود: نقش دانشگاه با توجه به تنوع رشتهها و نقشمحوری آن، گسترده و مهم است؛ دانشگاه شبکه ارتباطی و خود رسانه است؛ بنابراین نقش دانشگاه نباید به آموزش محدود باشد بلکه باید در کنار آموزش به آگاهسازی، نظارت و رهبری هم بپردازد.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه در ادامه ضمن اشاره به نقش دانشگاهها در جامعه گفت: دانشگاه در ایفای نقش مداخلهگری خود، باید علاوه شناخت دقیق، تبیین چرایی و پیش بینی مخاطرات و بحرانها با استفاده از ظرفیتهای رسانه و سادهسازی مسائل پیچیده، آگاهسازی و حساسیت افزایی مردم را در دستور کار و الویت خود قرار دهد.
نصراللهی علل کارآمدی پایین دانشگاهها را در مخاطرات و بحرانها، دغدغه ناکافی و ساختار سنتی دانشگاهها و فاصله آنها از مشکلات کشور آن هم در شرایط تحریمهای ظالمانه آمریکا و بینیازی بخشهایاجرایی از دانشگاه و حمایت و مطالبه نکردن از آنها دانست.
در پایان نیز پروانه پیشنمازی پژوهشگر پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله ضمن اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان سنگین و جدی است گفت: با توجه به اینکه دانشگاه مرکز تفکر جامعه است لازم است دانشگاهیان بیشتر به مسائل اجتماعی و دغدغههای جامعه توجه کنند. وی همچنین افزود: باید در زنجیره انتقال مفاهیم دانشگاهی به جامعه بتوانیم ما حصل پژوهشها و کارهای علمی را به زبان ساده تبدیل کنیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
پیشنمازی بر لزوم استفاده از دانش دانشگاهیان در فرآیندهای تصمیم گیری تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تصمیم گیران و دانشگاهیان ارتباط موثری ندارند و نقش دانشگاهیان در تصمیم گیریها چشم گیر نیست.