به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به همت مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام و سازمان بسیج دانشجویی پنجمین پیش نشست همایش نظام مسائل اولویت دار کشور با موضوع ″الگوی نظارت بر سیاستهای کلی نظام″ درحالی برگزار شد که دکتر مهدی مقدسی مدیر کل حقوقی مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی سیاستهای کلی نظام، دبیر علمی نشست و سید یاسر جبرائیلی؛ رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام سخنرانی نشست را برعهده داشتند.
در این نشست که با حضور مسئولین، اساتید و جمعی از نخبگان و دانشجویان برگزار شد جبرائیلی اظهار داشت: برخی روند سیاستهای کلی نظام را با شبهاتی لاینحل معرفی میکنند، در حالی که مسئله حل شده است. تقریبا مسئلهای نیست که در سیاستهای کلی به آن اشارهای نشده باشد. آیا ورود ما در نسبت با هر مسئله اینگونه است که به سیاستهای مرتبط با آن مسئله توجهی کنیم؟
وی در ادامه گفت:یک ادبیاتی در کشور ما در حال حاضر در حال تولید است که می گوید ما قبل از برجام در جنگ اقتصادی نبودیم و تحریم هایی که پیش از آن برای ما وضع شده بود به این شدت نبوده است و واردات بانکی ما به این شکل محدود نشده بود این حرف درستی است که چرا که تحریم های بعد از برجام نسبت به سال ۹۰، ۹۱تفاوت فاحشی داشته است و میزان اثرگذاری اش بیشتر شده است. منتهی علت تشدید تحریم ها در دوره بعد از ۹۷ شخصیت ترامپ نیست بسیاری از تحریم های ما مثل نفت و بانک مرکزی در دوران فردی مثل اوباما برقرار شد اما دلیل اینکه ایران چرا آن زمان وارد فشارهای اقتصادی نشده بود این است که فضای دیپلماسی ایران وارد مذاکرات نشده بود و ما در خارج از مذاکرات قرار داشتیم، به همین دلیل تاثیری که این تحریم ها بعد از مذاکرات بر روی فضای اقتصادی کشور گذاشته است در آن زمانی که ایران برنامه های راهبردی، هسته ای و ورق های زیادی برای بازی داشت و هنوز هم در موضع ضعف قرار نگرفته بود و مذاکرات را نپذیرفته بود دچار چنین بحرانی نشده بود.
جبرائیلی تبیین کرد: بعد از سال ۹۲ما عطش خود را برای مذاکره با آمریکا نشان دادیم و رفتاری داشتیم مثل اینکه خزانه ما خالی است یا آمریکایی ها با یک بمب می توانند تمام تاسیسات دفاعی ما را از بین ببرند و از سوی دیگر وارد مذاکره ای شدیم که تمام داشته های هسته ای خود را بی ثمر کردیم و تضمین دادیم که اگر آمریکا از برجام خارج شود ما همچنان خواهیم ماند.
وی افزود:هیچ دشمن عاقلی بهتر از این نمی تواند عمل کند که فشار بیشتری به ایران بیاورد و بدون اینکه امتیازی بدهد یکسری امتیازاتی را هم از ایران بگیرد. ایران آن زمان عطش مذاکره داشت اظهار عجز می کرد و چه چیزی بهتر از اینکه شما بیایید و امتیاز بیشتری از این کشور عاجز بگیرید.
رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام گفت: بحث دیگری که باعث فشار بیشتر تحریم ها شد اجرای اف ای تی اف بود که ایران را بیش از پیش برای آمریکا تصریح کرد بنابراین نتیجه می گیریم که اولا تشدید شدن تحریم ها نتیجه ایجاد مذاکره، امضای برجام و قراردادهایی مثل اف ای تی اف است ثانیا اگر دولت دیگری بر سر کار بیاید در ایران با یک دولت دیگر در آمریکا بخواهد همین تجربه اخیر را تکرار کند اتفاقات هشت ساله گذشته در کشور ما به ما می گوید که همین سیکل معیوب تکرار خواهد شد و وضع اقتصاد ما دوباره به مذاکرات گره می خورد و صددرصد از چیزی که امروز هستیم وضعیت مان وخیم تر خواهد شد راهکار این است که یک دولت جوان انقلابی و حزب اللهی روی کار بیاید و دشمن را از تحریم پشیمان کند والا اگر یک دولت پیر و خسته سر کار بیاید اهرم دشمن برای فشار بیشتر بر کشور خواهد بود.
جبرائیلی ادامه داد: یک سوالی که پیش می آید این است که سیاست های کلی چه جایگاهی در نظام دارد باید گفت جایگاه این سیاست ها در چارچوب قانون اساسی و در چارچوب اختیارات رهبری در قانون اساسی وضع می شوند و تمام قوانینی که دستگاه های مختلف تدوین می کنند باید در چارچوب سیاست های کلی باشد. بند یک اصل ۱۱۰قانون اساسی مستقلم مربوط می شود به تعیین سیاست های کلی نظام که جهت گیری های کلان نظام را از طریق این سیاست ها توسط رهبری بیان می کند. این سیاست ها اگر وضع شوند و به آنها بی اعتنایی و بی توجهی شود چه می شود قانون گذاری در بند دو اصل ۱۱۰قانون اساسی نظارت بر اجرای سیاست های کلی را پیش بینی کرده است یعنی علاوه بر اینکه رهبری سیاست های کلی را وضع می کند در حسن اجرای این سیاست ها نیز نظارت می کند.
وی افزود:تا یک مقطعی رهبری خود این کار را انجام می دادند و یک نمونه از آن را اگر بخواهم مثال بزنم در رابطه با اصلاح قانون مطبوعات است که در مجلس ششم مطرح شد که رهبری نامه ای به رئیس وقت مجلس دادند و گفتند که این از دستور کار خارج شد عده ای آن را در چارچوب حکم حکومتی تعریف کردند که رهبری این را با حکم حکومتی از دستور کار خارج کرد در حالی که رهبری این را با تکیه بر اصل نظارت بر وضع سیاست های کلی نظام از دستور کار مجلس خارج کردند و گفتند این با سیاست های کلی نظام همخوانی ندارد.گفتنی است در سال۸۴ رهبری اختیار نظارت بر سیاست های کلی را تفویض کردند به مجمع تشخیص مصلحت نظام.
وی همچنین از صدا و سیما به علت عدم اختصاص برنامهای مرتبط با سیاستهای کلی نظام گلهمند شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای سیاستها با عدم دخالت رهبری در روند مدیریتی کشور متناقض است یا خیر اظهار داشت: رهبر انقلاب در این رابطه دو جمله کلیدی دارند:
۱. رهبری از جنس دستور به دستگاهها چیزی نمیگویند
۲. هر کجا احساس شود در حرکت کلان نظام انحراف ایجاد میشود به آن مسئله ورود میکنند
جبرائیلی تأکید کرد: قوای سه گانه باید در چارچوب سیاستهای کلی نظام وظایفشان را انجام بدهند. فضا برای مانور دستگاهها فراهم است. هیئت عالی نظارت به هیچ وجه تکلیفی برای دستگاهها مشخص نمیکند بلکه بر درستی اجرا، عدم انحراف و میزان تحقق سیاستهای کلی نظارت دارد.
رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام گفت: بسیج دانشجویی کار خوبی را شروع کرده و به بحث هستههای مسئله محور ورود کردند. ما هم جلساتی را با آنها داشتیم که مبتنی بر پیگیری، مطالبه و بررسی سیاستهای کلی و همکاری با مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاستهای کلی نظام بود.
در این نشست که مهدی مقدسی به عنوان دبیر علمی نشست حضور داشت به مواردی مانند بررسی ارزیابی مسائل کشور و اولویتهای مسائل کشور در نسبت با سیاست ها، میزان توجه سیاستها به اولویتهای کشور و ارتباط سیاستها با نظام مسایل اولویت دار در مقام تقنین اجرا و قضا اشاره کرد.
گفتنی است این پیش نشستها به همایش ملی بینات منجر خواهد شد.