به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جواد آزمون، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی، طی گفتگوی تصویری به بهانه ماجرای تخریب خانه زن سرپرست بندرعباسی، به بررسی علل این قبیل حوادث و برخی تبعیضها و بیعدالتیها پرداخت و گفت: این اتفاق تلخ برای اولین بار اول نبود. از دهه ۷۰ این معضل را ما در کشور داریم در موارد مختلف دیده شده که خانه قشر مستضعف تخریب شده است. بعضی از موارد مانند این یکی رسانهای میشود و برخی نیز اصلاً صدایی از آن شنیده نمیشود. متاسفانه ه این مسئله در کشور رویه شده است.
وی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی یک سری آرمانها و گفتمان هایی دارد که از صحبت های قرآن و امام و رهبری ایران آمده است آن چیزی که ما میبینیم این است که هر مکتبی یکسری پشتوانههای مردمی نیز برای خود دارد. ما میبینیم که از دهه ۷۰ آن غرب زده ها چیزی را به نام طبقه متوسط مطرح می کند. به معنای این است که این طبقه دنبال جامعه مدنی و رفاه و زندگی آرام است. اما میبینیم که امام میگوید من یک تار موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان نمیدهد و مستضعفان ولی نعمتان این مردم هستند و یا در صحبتهای رهبری نیز هست که ما در زمینه عدالت عقبیم. همه این موارد نشان میدهد که مستضعفین یک دال مرکزی برای رهبران انقلاب اسلامی است؛ اما این گفتمان را به بدنه جامعه و مسئولین انتقال ندادهایم. تازه نظام انقلابی را شکل دادهایم و دولت انقلابی را هنوز تشکیل نداده ایم و این اتفاقات رخ میدهد.
آزمون بیان کرد: ما در فصل سوم قانون اساسیمان و اصل سی آن، دولت موظف است که مسکن قشر مستضعف را در دستور کار قرار دهد و ما مشاهده میکنیم که همین قانون برای مسئولین ما دغدغه نیست از طرف دیگر می بینیم که یک سری قوانین مربوط به شهرداری داریم که روح این قانون در جهت مستضعفین نیست و مشکلات نیز نتیجه این قوانین است. حتی در کمیسیون ماده ۱۰۰، یکسری قوانین داریم که ما با پول، می توانیم با قانون هر کاری بخواهیم انجام دهیم با پول و ثروت برخی از مسائل را حل میکنند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: تا زمانی که نگاه گفتمانی انقلاب اسلامی در قوانین و مسئولین ما خودش را نشان ندهد و دغدغهای برای اجرا و دنبالهروی که آن گفتمان وجود ندارد، نتیجهای جز تبعیض اتفاق نمیافتد. نوع نگاه ما به قانونگذاری و اجرای قانون و برخورد با تخلف متخلفین در جهت حمایت از مستضعفین نیست و خوب این مسائلی که پیش می آید طبیعی است. اگر ما به قانون مثل قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ نگاه کنیم، یازده تبصره دارد که در فصل اول آن ذکر می شود اگر در تخلفات اینچنینی، افزون بر تخریب وجود نداشته باشد، باید جریمه کرد و ما می بینیم که این قانون تضاد منافع از دهه ۷۰ در کشور وجود دارد. تا زمانی که در این قوانین یک ذینفع وجود دارد و آن ذینفع نیز هم ناظر و هم مجری است و برخورد سلیقهای وجود دارد و همچنین قوانین هم به بدترین شکل ممکن اجرا میشود، این اتفاقات رخ میدهد. این مسائل نشان میدهد که نحوه قانونگذاری ما دارای مشکل اساسی است.
وی گفت: در بحث قانونگذاری و موارد این چنینی مجلس باید ورود پیدا کند وسیعترین قانونی که در این زمینه وجود دارد، قانون شهرداری هاست. قانونی که درست اجرا نمی شود و نسبت به بند بند اجرای آن ساز و کاری وجود ندارد. از طرف دیگر ما می بینیم که شأن نظارتی مجلس ضعیف شده است در مسائل مختلف این را مشاهده نمیکنیم و مجلس باید یکسری قوانین را اصلاح کند.
آزمون در پایایان با تأکید بر اینکه مطالبه اصلی باید از مجلس و دولت باشد، گفت: مطالعه بعدی در مورد این مسئله باید از سوی دولت باشد و وظیفه اجرای قوانین را بر عهده دارد و متاسفانه متن صریح قانون اساسی دولت اجرا نمیشود. در کل میتوان گفت که نوع نگاه باید عوض شود. نگاهی که در حال حاضر وجود دارد، یک نگاه تکنوکرات و بیرحم است و مسئله هیچ گفتمانی در کشور به راه افتاده است که باید حتما عوض شود. نگاه ما باید به این باشد که مستضعفی دال مرکزی بر تمام اقدامات ما باشد. مثلا الان دولتی وجود دارد که داره مرکزی آن مذاکره است که به درستی یا غلطی آن کاری نداریم. در حال حاضر دولت و مجلس و قوه قضاییه و نهادهای مربوطه، این دال مرکزی را ایجاد نکردهاند. مشاهده میکنیم که در موارد دیگری مثل زمین خواریها تیغ تیز قانون شلتر میشود در مواجهه با مستضعفین محکم برخورد انجام میگیرد. مطالبه جنبش دانشجویی نیز باید این باشد که نوع نگاه مسئولین نیز بدین نحو باشد. چون طبقه گفته جنبش دانشجویی تصمیمگیر نیست و تصمیم ساز است.