به گزارش گروه دانشگاه خبرگزری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ اقبال عمومی به هواپیماهای کوچک و دارای ظرفیت کم مسافر زیاد شده است. هواپیماهایی که معمولا به شکلی اختصاصی برای پروازهای تفریحی، برخی مشاغل مانند آتشنشانی و اورژانس، آموزش خلبانی و ... به کار میروند.
این نوع از هواپیماها برخلاف برخی ادعاها که جنبه استفاده تجملی آن را بزرگنمایی میکنند کاربردهای زیادی در صنعت هوایی دارند و میتوانند زیربنای طراحی و ساخت هواپیماهای با ظرفیت بالاتر باشند. هوانوردی عمومی که درآمدزایی بالایی برای کشورهای پیشرفته دارد و میتواند شکوفایی صنعت هوایی کشورها را رقم زند.
ایران هم به عنوان یکی از کشورهای دارای ظرفیت خوب دانشی و تخصصی در صنعت هوایی میتواند از این فرصت ناب بهره گیرد و متخصصان و دانشآموختگان این حوزه را به سمت طراحی و ساخت هواپیماهای کوچک سوق دهد. آمارها میگوید این صنعت کاربردی میتواند به رونق اقتصادی و اشتغالزایی در کشور منجر شود.
به گفته آرش خانباشی رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، راهاندازی خطوط هوایی کلاس هواپیماهای زیر ۱۹ نفر، میتواند به ازای هر فروند هواپیما ۳۰۰ تا ۴۰۰ فرصت شغلی را در حوزه ساخت و تأمین قطعات این هواپیماها به دنبال داشته باشد.
اما این اتفاق در صورتی میسر است که همه زیرساختهای فناورانه، تخصصی، دانشی و سرمایهگذاریها فراهم باشد. خانباشی میگوید: امروز حدود ۶۰۰ شرکت دانشبنیان و خلاق در صنعت هوانوردی کشور فعال هستند که میتوانند به عنوان یکی از حلقههای زنجیره این زیستبوم به کار گرفته شوند. نیروهای متخصصی از جوانان و فناوران کشور که راهگشای چالشهای این حوزه خواهند بود.
اما در این میان یک مانع مهم و کلیدی وجود دارد و آن اینکه باید برای استفاده از این تخصصها و تعریف اشتغال برای آنها ابتدا زمینه فعالیت هواپیماهای کوچک فراهم شود. سپس برای توسعه محصولات و تولید این هواپیماها در داخل کشور برنامهریزی کرد. بر همین اساس ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری درصدد است تا زنجیره این صنعت ارزشآفرین را در کشور تکمیل کند.
این کار را نیز با شناسایی همه بازیگران این زنجیره از طراحی تا اجرا و سرمایهگذاری عملیاتی خواهد کرد. کاری که به ساخت هواپیماها و فرودگاههایی منطبق با استانداردهای ملی و بینالمللی منجر خواهد شد.