به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دو سالی است که دانشگاه آزاد با هدف یکپارچه سازی فعالیتهای آموزشی، سامانه آموزشیار را راه اندازی کرد سامانهای که از صفر تا صد فعالیتهای آموزشی دانشجویان دانشگاه آزاد را در برمی گیرد و دانشجویان باید مجوز ورود به کلاس درس را با ثبت نام در این سامانه آموزشی دریافت کنند.
این سامانه ۶ ماه پس از راه اندازی با مشکلات زیادی روبرو بود که مسئولان دانشگاه آزاد اعلام کردند که این سامانه به صورت آزمایشی راه اندازی شده تا مشکلات این سامانه استخراج و در مدت زمان کوتاهی برطرف شود که دانشجویان بتوانند به راحتی مسائل آموزشی خود را از طریق این سامان پیگیری و حل کنند.
پس از مدتی از کارکرد این سامانه آموزشی بیش از ۵۰ ایراد فنی به این سامانه از سوی دانشجویان و کارشناسان آموزشی استخراج شد که باید این ایرادات در اسرع وقت رسیدگی میشد؛ اما از این قولی که مسئولان دانشگاه آزاد مبنی بر رفع مشکلات سامانه آموزشی آموزشیار بیش از دو سال میگذرد، اما همچنان دانشجویان با معضلات این سامانه دست و پنجه نرم میکنند.
یکی از اقدامات دانشجویان برای ورود به سامانه آموزشی و شروع انتخاب واحد پرداخت شهریه است و تا زمانی که دانشجو مبلغ تعیین شده شهریه را پرداخت نکند، نمیتواند انتخاب واحد خود را در این سامانه انجام دهد؛ اما اعتراضات زیادی از سوی دانشجویان این دانشگاه صورت گرفته که این سامانه با وجود پرداخت شهریه هنگام ثبت نام، اما باز هم مبلغهای بدهی بالایی برای آنها به ثبت رسانده است.
بیشتر بخوانید
پس از پیگیریها از مسئولان دانشگاه آزاد مشخص شد که بانک عامل دریافت شهریه نتوانسته دیتاها را به سامانه آموزشیار منتقل کند که همین مسئله باعث ایجاد مشکل برای بیش از ۱۵ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد شده است که سراغ رئیس دانشگاه آزاد رفتیم و از جزئیات این مسئله جویا شدیم.
محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مشکلات سامانه آموزشیار و بدهیهای شهریهای که برای دانشجویان ثبت کرده است، گفت: یک مورد در یک روز و درچند ساعت وقتی در psp ثبت میشد در سامانه آموزشیار ثبت نمیشد و این مشکل از سوی سامانه آموزشیار نبود بلکه از بانک عامل بود.
وی افزود: این اتفاق در یک روز رخ داد و همان روز ۱۵ هزار دانشجو این مشکل را پیدا کردند و با وجود واریز شهریه، اما در سامانه آموزشیاربدهی برای آنها ثبت کرد و برای انتخاب واحد و سایر روند آموزشی دچار مشکل شدند.
رئیس دانشگاه آزاد اضافه کرد: فرق دانشگاه آزاد با سایر دانشگاهها این است که وقتی یک اتفاقی رخ میدهد به دلیل جمعیت بالای دانشجویی این اتفاق تعداد زیادی را در برمی گیرد.
وی در پاسخ به صفهای غیر متعارف در راهروهای واحدهای دانشگاه آزاد گفت: دلیل حضور دانشجویان و صفهای طولانی این است که دانشجویان ترجیح میدهند که حضوری ثبت نام کنند.
طهرانچی اضافه کرد: سامانه آموزشیار بر اساس کد ملی تعریف شده است و تا کد ملی بر اساس اسم و مشخصات نباشد آموزشیار نمیپذیرد و این مرتبط به سامانه نیست بلکه دیتای غلطی است که در ابتدای ثبت نام در سامانه آموزشیار وارد کرده اند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مشکلات سامانه آموزشیار برای درخواست فارغ التحصیلی دانشجویان گفت: آمار فارغ التحصیلان به لحظه از طریق سامانه آموزشیار اعلام میشود که امسال از نیمه شهریور تا کنون ۷ هزار نفر فارغ التحصیل شده اند که همه این دانشجویان از طریق سامانه آموزشیار مراحل فارغ التحصیلی خودشان را گذرانده اند.
وی ادامه داد: مشکلات ایجاد شده مربوط به دادههای اولیهای است که دانشجواعلام کرده است که مربوط به آموزشیار نیست و این مشکلات به زودی در سامانه آموزشیار مرتفع خواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: مواردی هم که در انتخاب واحد و مغایرت واحدهای انتخابی دارند پس از مراجعه دانشجو به کمیسیون موارد خاص ارجاع داده میشود که این کمیسیون مغایرتها را بررسی و مشکلات دانشجویان را در کمترین زمان ممکن حل میکند.