به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سید علی موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) در اولین دوره اندیشهای برهان، گفت: ما مبتلای به یک دولت استعماری هستیم. دولت استعماری به این معنا که دولت ساخته شده تا ما مدرن نشویم.
وی افزود: دعوای امروز در جامعه ایرانی دعوای مدرن و سنتی نیست؛ بلکه دعوای اصلی دعوای استعماری و غیر استعماری است. به این معنا که ما یا باید نوکر مستعمر خود یعنی آمریکا باشیم و یا مستقل باشیم.
موسوی با بیان اینکه طبعا شعار اول انقلاب اسلامی شعار استقلال بوده، و این در حالی است که همه دنیا تابع هستند، به این صورت امروز کشوری را پیدا نمیکنیم که ذیل این تابعیت نباشد، تصریح کرد: البته برخی کشورها مثل چین و روسیه قصد دارند که تا حدی مستقل شوند، اما اینکه میزان وابستگیها چقدر به آن اجازه میدهد مستقل شوند باید منتظر بمانیم که چه اتفاقی میافتد.
وی اظهار کرد: نکته اساسی این است که آیا ما میتوانیم پدیده دولت استعماری را به واسطه خود دولت که استعمار زده است درمان کنیم؟ پاسخ صد درصد منفی است، چون هیچ چیزی خودش را از بین نمیبرد و از طرفی نباید از پدیده دچار معرض انتظار داشته باشیم که خود درمانی کند.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) گفت: امروز دولت استعماری مهمترین پدیدهای است که نیازمند درمان است و این درمان نیز در سطح اراده یک رئیس جمهور و وزیر نیست بلکه اراده تمدنی که یک اراده تمدنی و مردمی است را میطلبد.
موسوی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی در ایران شکل گرفته و به تمام معنا یک نظام کاملا مستقر است، اما دولت اسلامی هنوز شکل نگرفته و فاصله زیادی بین نظام و دولت وجود دارد، تصریح کرد: نظام جمهوری اسلام یک نظام خاص است به این معنا که ما نه میتوانیم آن را به یک نظام دیکتاتوری و نه یک نظام دموکراتیک از جنس الیگارشی امروز دنیای غرب تعبیر کنیم. نظام ما سعی کرده تا حضور جدی مردم در فضای جامعه عمومی را با یک اراده الهی به عنوان تعیین کننده یک مسیر سیاسی رقم بزند و البته این اراده عمومی مردمی هم در تعاملات امت و امامت شکل میگیرد.
وی افزود: سوال اصلی این است که اگر ما دولت فعلی را کنار بگذاریم آیا ایدهای برای جایگزینی آن داریم؟ در اوایل انقلاب با شکل گیری کمیتههای انقلاب ما توانستیم مشکل اداره امنیتی را در کشور حل کنیم و با همین ایده پدیده جدید نهضت سواد آموزی و بازسازی روستاهای دور افتاده شکل گرفت و همینطور سپاه و بسیج ایجاد شدند. با این وجود ذیل ایدهای که ما با آن انقلاب کردیم و به پیروزی رسیدیم و نظام شکل گرفت یک سری ساختارهای انقلابی راه افتاد و با وجود این ساختارها دولت مدرن استعماری هم وجود داشت و البته تاکید امام خمینی هم این بود که این دولت سرنگون نشود. امام از همان ابتدا میتوانست دولت مدن استعماری را سرنگون کند تا فقط نهادهای انقلابی باقی بمانند، ولی این را نپذیرفت. چون مشکل ما تمدنی است.
موسوی اظهار کرد: واقعیت این است که هر ساختار انقلابی که پاسخهای جدی و مجاهدانه برای حل مسائل و مشکلات کشور داشته استوار باقی مانده، ولی هر کجا که ساختار دچار سستی شده از بین رفته. با این اوصاف اگر از من بپرسند که چرا جهاد سازندگی از بین رفت نمیگویم که، چون هاشمی در دهه ۷۰ به این نتیجه رسیده بود که کشور را مدرن کند جهاد از بین رفت بله هاشمی به این نتیجه رسیده بود، ولی واقعیت این است که خود ما در فضای جهاد و کمیتههای انقلاب به خلاء ایده رسیدیم و حرف جدیدی نداشتیم و نمیتوانستیم مقاومت کنیم از این رو ساختار مدرن آمد و ساختارهای انقلابی را بلعید؛ البته ساختارهای مدرن هم کاملا مدرن نماندند و خیلی از بخشهای آن اصلاح شدند؛ به گونهای که میتوان گفت آموزش و پرورش، دانشگاه و صنعت ما هیچکدام به مانند قبل از انقلاب نیستند و اگر این طور نبود نمیتوانستیم در مقابل تحریمها بمانیم، ولی همچنان میبینیم که این ساختارهای مدرن چه ایرادهایی دارند و ریشه تمام این ایرادات هم استعماری بودن ساختارها است؛ مثلا ما مفت و مجانی بهترین نخبگان فنی و مهندسی خود را در دانشگاههای مطرح برای آمریکا که با کمبود نیروی جوان و نخبه مواجه است تربیت میکنیم.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) با اشاره به اینکه در ساختار استعماری قرار است ما سیاستهای استعمار را در فضای صنعتی، پزشکی، جمعیت و هر فضای دیگری اجرا و آنها را به مردم دیکته کنیم، گفت: وقتی قرار است ما سیاستهای استعمار را اجرا کنیم اصلا مهم نیست که تزریق واکسن کرونا تاثیر گذار باشد یا نه، چون مهم این است که واکسن در پروتکلهای دارویی قرار دارد و از لحاظ علمی اتوریته دانش مرکزی آن را به اثبات رسانده و بقیه هم باید از آن تبعیت کنند.
وی با بیان اینکه مسئله این است که چقدر هویت محیط دانشگاه با نیاز واقعی جامعه پیوند خورده است، افزود: آن زمانی که دانشگاه راه اندازی شد هدف پیوند خوردن هویت محیط دانشگاه با نیاز واقعی جامعه نبوده به گونهای که امروز دانشگاه در یک علمی است و صنعت ما در عالم دیگری است.
موسوی اضافه کرد: امروز دانشگاههای ما نیاز کشورهای استعمار را برطرف میکنند و استعمار نیز محصولات خود را از این طریق تامین میکند و صنعت ما هم برگرفته از از این کشورهاست؛ مثلا موتور خودروی سمند باید با همکاری شرکت زیمنس ساخته شود و نکته اینجاست فارغ التحصیلان دانشگاههای ما در زیمنس و بی ام و کار میکنند، چون اصلا قرار نبوده که ما در داخل کشور به یک قدرت تبدیل شویم. با این اوصاف ما هر چه هم شعار پیوند صنعت و دانشگاه را هم سر بدهیم مشکلات مان حل نمیشود.
وی با بیان اینکه بنده منکر رانت خواری در قراردادهای صنعتی برای واردات محصولات خارجی نیستم؛ اما مشکل اصلی ما این نیست، تصریح کرد: اصل مشکل این است که نظام ارتقاء یک استاد و دانشجو درایران به میزان خدماتی که به صنعت میدهند، نیست؛ اما در دیگر نقاط دنیا دانشجویان سراغ اساتیدی میروند که یک پروژه صنعتی را مدیریت میکنند و تحصیلات تکمیلی خود را ذیل خدمتی که در صنعت انجام میدهند، میگذرانند و اساتید هم از این طریق کسب درآمد میکنند؛ ولی در ایران استادی مرتبه بالاتری دارد که مقالات بیشتری در ژورنالهای خارجی چاپ کرده باشد.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) بر لزوم اصلاح ساختارهای استعماری موجود در کشور تاکید کرد و افزود: نظام استعماری با استقرار هنجارها در محیط استمرار پیدا میکند و این ما هستیم که این نظام را با پذیرفتن هنجارها مستقر میکنیم.
موسوی اضافه کرد: کسانی که سیاستهای استعماری را به جامعه ایرانی تزریق میکند الزاما نمیخواهم بگویم که آگاهانه مزدور اجنبی و استعمار است، اما میتوان گفت که به طور ناآگانه مزدور اجنبی است.