به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دو شرکت سوئدی – یکی متخصص در خودروهای الکتریکی با کارایی بالا و دیگری در قایقهای تندرو بالهدار (هیدروفویل) – در حال همکاری برای ساخت نسل جدیدی از قایقهای تندرو و کارآمدند که امیدوارند موجب برانگیختن بازار برای «پذیرش تولید انبوه» قایقهای الکتریکی شود.
شرکت «کاندلا» (Candela) که قایقهای بالهدار پیشرفتهای میسازد که بدنه آنها طوری به نظر میرسد که بر فراز سطح آب «پرواز» میکنند، با شرکت «پلاستار» (Polestar) شرکت خودروسازی الکتریکی که در زمینه باتریها و فناوری شارژ تخصص دارد، همکاری میکند.
کاهش شدید اصطکاک در هنگام حرکت این قایقها در بیرون از آب، در حالی که «بالهای» هیدروفویل در زیر آب باقی میمانند، موجب میشود که در مقایسه با قایقهای موتوری سنتی، این قایقهای الکتریکی در سرعتهای بالا تا ۸۰ درصد انرژی کمتری مصرف کنند.
میکائیل ماهلبرگ از کاندلا به ایندیپندنت گفت: «یک قایق برقی معمولی ۲۸ فوتی [هشت متر و نیمی]، در هر کیلومتر ۱۵ برابر بیشتر از یک خودرو خانوادگی استاندارد، انرژی مصرف میکند.»
«دلیل این امر این است که قایقها در آب راه خود را میروند و از انرژی زیادی برای جابهجایی آب استفاده میکنند – این امر از موج عظیمی که ایجاد میکنند هم مشهود است.»