به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، لطف الله سیاهکلی مرادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به آییننامه واردات خودرو اظهارکرد: متاسفانه تدوین آیین نامه واردات خودرو بدون همکاری با مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ این آیین نامه واردات خودرو را تا سقف 20 هزار دلار پیش بینی کرده است درحالی که باید 25هزار دلار باشد.
وی افزود: کشور ما درحال حاضر به خودروهای ویژه برای راه سازی و عملیات عمرانی و معدنی نیاز دارد؛ اما متاسفانه خودروهای مناسبی در این حوزه نداریم و با این سقف قیمتی نمیتوانیم وارد کنیم. قرار بود خودروهای زیر 25هزار دلار، حداکثر 10 تا 20 درصد تعرفه داشته باشند؛ درحالی که این موضوع در آیین نامه شناور شده و تعرفه بالاتری در نظر گرفته شده است
سیاهکلی گفت: هماهنگی واردات خودرو با خودروسازان باعث انحصار در بازار میشود؛ بزرگترین مشکل ما انحصار در بازار خودرو است لذا نباید فرآیند واردات نیز در اختیار دو شرکت بزرگ خودروسازی باشد. با این آیین نامه حداکثر 50 تا 60 هزار خودرو وارد کشور میشود که تاثیر چندانی در تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمتها نخواهد داشت. درحالی که واردات حدود 100 تا 150 هزار خودرو میتواند بر بازار اثر گذار باشد.