به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو-سید رضا میرجعفری، مداحی حسین طاهری شب میلاد حضرت معصومه (س) در ورزشگاه حیدریان قم مورد نقد بسیاری قرار گرفت، به نظر این نقدها خیلی هم بیراه نیست! اتفاقی که در شکل و فرم برنامه مداح اهل بیت حسین طاهری در شب میلاد حضرت معصومه (س) سردرگمی عجیبی را منجر شد و شاید همین امر باعث نقدهای زیادی به این مراسم و نوع برگزاری آن شد هر چند موافق این نیستیم که فضای نقد هم باعث شود تا شور و شعف برای اهل بیت (ع) و همچنین نوآوری در مداحی سرکوب شود و قصد نگارنده این گزارش ابدا این نیست.
نقد اصلی کسانی که به این برنامه و حضور و شکل مداحی حسین طاهری در قم ایراد وارد کردند این است که هم نوع میزانسن و نحوه قرار گرفتن مداح در میان آن همه دختر و هم ایستاده برگزار شدن و بالا و پایین پریدن دختران در شأن مراسمی که در آن مدح اهل بیت (ع) و حضرت معصومه (س) میشود نیست!
حامیان و مدافعین وی و اینگونه مراسمها نیز از حضور متنوع مخاطبین و اقشار مختلف مردم و با سلایق متفاوت در مجلسی که یاد و نام حضرت فاطمه معصومه (س) و بر مبنای روز دختر است حضور به هم رساندند و شوری که به خاطر این موضوع ایجاد شد و احتمال تأثیرگذاری این طور مجالس است به عنوان یک نقطه قوت یاد کردند.
حسین طاهری در واکنش به مسائل پیش آمده در صفحه توئیتری خود نوشت: «هرچقدر قضاوت بشم و حرف بشنوم بازهم خوشحالم که خوشحالی این نسل رو دیدم ! دلتونشاد درپناهچادرخانمحضرتزهرا(س)» که این گزارش نه درصدد قضاوت بلکه مبنایش نقد است.
بر این اساس هم طرح چند مسئله اساسی و هم نگاهی به هشدارها و رهنمودها در مورد موضوع مداحی و نحوه برگزاری مراسم مدح که شایسته اهل بیت است ضروری به نظر می رسد و هم باید به این موضوع پرداخت که آیا این مسیر می تواند توجیه کنندهای برای جذب مخاطب باشد؟ و اصلا به شرط جذب مخاطب تضمین ماندگاری آنها در مکتب اهل بیت که غایت نهایی و اصلی آن است هم هست؟ سوال اصلی هم این است که برای نوآوری در شکل و محتوای مداحی تا کجا میتوانیم ساختارشکنی کنیم؟
پاسخ همه این پرسشها را میتوان در هشدار سال ۱۴۰۰ رهبری در دیدار با جامعه مدیحه سرایان پیدا کرد، ایشان در آن دیدار با طرح این مسئله که «موسیقی پاپ نیست» اضافه میکنند: «نوآوری نباید به هنجارشکنی و تغییر هویت مداحی منجر شود.» به نظر می رسد این مسئله قابل تعمیم به نحوه برگزاری مراسم اهل بیت (ع) هم هست یعنی نباید شکل برگزاری برنامه به گونهای باشد که ما را یاد کنسرتهای پاپ یا حتی چیزی بدتر از آن بیاندازد و این به نظر می تواند همان نقطه «تغییر هویت مداحی» باشد.
اما در مورد توجیه مدافعین نیز رهبر انقلاب به مادحین تأکیدشان بر این موضوع است که باید مراقب بود جذب جوانان به هر قیمتی نباشد و اینگونه نشود که برای جذب جوان، از برخی آهنگها و نواهای نامناسب استفاده شود. شاید برخی بگویند حالا خود مداحی متناسب با مولودی و شادی آن است اما باید توجه داشت شکل اجرای مداحی نیز رابطه مستقیمی با محتوای آن دارد و شکل اجرا میتواند کاملا کل برنامه را متأثر کند و آنچه در برنامه حسین طاهری در شب میلاد حضرت معصومه در قم بزرگنمایی داشت همین نحوه اجرا بود.
یکی دیگر از هشدارهایی که رهبری در همین مورد و در همان سخنرانی نیز میدهد این است که نباید «اجرای مداح را به سمت اموری که مداحی نیست بلغزاند»
این پرسشها اساسی است که این روزها باید مدام از جامعه تصمیم گیر فرهنگی و به خصوص فعالین شناخته شدهتر آن و حتی کسانی که احتمالا به این افراد مشورتهای رسانهای میدهند پرسیده شود و محوریت آن این باشد: «آیا برای جذب جوانان مجاز به انجام هر کاری هستیم؟ و به چه قیمتی؟»
مداح های قدیمی کجا . خدا رحمت کنه حاج آقای علامه
مداح های جدید کجا ؟؟؟؟
به کجا داریم میریم واقعا
اما تقصیر ایشون هم نبود اون دختر ها هیچکدوم برای روز دختر اونجا نبودن برای حسین طاهری اونجا بودن و اون بالا پایین پریدن ها له حسین طاهری ربط نداشت دخترای اونجا باید عفت میداشتن
طرف هزار جور تهمت میزنه که بگه فلانی مولودیش مشکل داشته تقبل الله حاج آقا :)))
بهترین سبک
سبک جدید
جوانان بیشتر مشتاق هییت
جانم فداای چهارده معصوم
صدای گرم ایشان باعث جذب ده ها هزار جوان غیر هییتی به هییت وا میشه .
قطعا نیت شما شادی اهل بیت بوده اما قبلش باید دید نظر خود همون اهل بیت بابت ارتباط با نامحرم چیه؟
حضرت زهرایی که از مرد نابینا رو میگرفتم بنظرتون بابت این جشن رضایت دارن؟قطعا نه
هممون انسانی و ممکنه خطا داشته باشم،خداوند میبخشه،فقط امیدوارم سر لجاجت کارتون رو توجیه نکنید،دعای خیر امام زمان بدرقه راهتون
شادی درست در جای درست
نکنه با این وضع مملکت به این هم میخواید گیر بدید
عزت دست خداست عزتشون روز افزون
مولودی هم همینطور، خودتون مراسم شادی و غم در این زمان رو مقایسه کنید با مراسم های غربی،نور افشانی،ذکر که شبیه دانسه،بالا و پایین پریدن، پیراهن از تن در آوردن، هروله های عجیب و غریب، تولید صداهای آنچنانی و صد البته لحن مداحی ها
آیا شبیه نیستن؟ اهل بیت این ها رو قبول دارن؟
واقعا شرم آوره
البته مراسم مداحی خوب و سنگین هم وجود داره
بدتر از کار نادرست
توجیه است
که روایت میگه توجیه از حماقت است
شعر خوب
سبک خوب
اما روش نادرست
دخترا رو بردی رو پا برادر
بعد ذکر و شور آنچنانی
معلومه دیگه
بعد این همه دختر جلوت بالا و پایین
پریدند دمت گرم که حالی به حولی نشدی
کارت نادرست توجیه نداره
میگن بی دقتی کردم و تمام
مگر اجازه داریم به هر قیمتی
فرق شما با اوناییکه با آهنگ
ساسی مانکن دخترا رو به وجد آوردند چیه؟
فقط شعر و سبکه
و الا حاضری خواهرت مادرت بالا و پایین
بپرند بقیه ببینند
عیب بزرگ شما اینه که توجیه کردی
شیطانم در توجیه نافرمانی گفت
من از آتشم
کادرت نادرست بود برادر
فدات شم
دیگه نگو خوشم که شاد شدند
به چه قیمتی
اوناییکه می رقصن هم میگن برای شادیه
ترانه خونم میگه میخوام شاد کنم
تو هم بدون مبنا میگی می خوام شاد کنم
حسن روحانی هم می خواست شاد کنه
توجیه نکن
توجیه از حماقته
همین