به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سلیمی در نخستین نشست آسیب شناسی کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره در دانشگاه اصفهان گفت: دانشگاه نباید تنها محل توزیع و یا مصرف علم باشد، بلکه نظریهپردازی و تولید علم نیز باید در دانشگاه صورت گیرد.
وی افزود: نظریهپردازی، نقد و مناظره در علوم انسانی دارای اهمیت بیشتری است و باید برای نقد مدرنیته ابتدا مبانی و مبادی نظریات مدرن را بشناسیم.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: تبعیت بی چون و چرا از نظریات مدرن، جامعه دانشگاهی کشور را به ماشین ترجمه و تقلید از این نظریات تبدیل کرده است.
سلیمی بیان داشت: همه باید این سوال را از خود بپرسیم که چرا آمار ترجمه در جامعه دانشگاهی علوم انسانی ما بیشتر از آمار تالیفات است.
وی افزود: در دانشگاه علامه طباطبایی طی ۲ سال گذشته بیش از ۱۰۰ طرح برای برگزاری کرسیهای نظریه پردازی ارائه شده است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: از مجموع ۱۰۰ طرح ارائه شده برای کرسی های نظریه پردازی تعداد ۷۵ طرح ارائه شده قابلیت ارائه در کرسی های نظریه پردازی را داشت و تا کنون ۴۹ کرسی نظریهپردازی و بیش از ۲۰ کرسی مناظره در این دانشگاه برگزار شده است و این در حالی است که در بخش برگزاری کرسی نقد هنوز اقدامی صورت نگرفته و در این عرصه عقب هستیم.
سلیمی بیان کرد: رسالت اصلی دانشگاههای ما باید شناخت و نقد اصولی و صحیح نظریات ارئه شده در زمینه علوم انسانی است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اگر علوم انسانی در کشور پیشرفت کند به طور حتم در سایر زمینهها نیز پیشرفت خواهیم کرد، گفت: برای تحقق این هدف باید برنامهریزی داشته باشیم و دانشگاه نباید محل ترجمه و تقلید باشد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: نظریهپردازی و تولید علم در رشتههای علوم اجتماعی باید بیشتر مورد توجه باشد و وجود هزاران فارغالتحصیل بیکار در این رشتهها بیانگر این موضوع است و آموزش نظریات شکل گرفته در جامعه دیگر و با مبانی و مبادی متفاوت نمی تواند حلال مشکلات باشد.
سلیمی خاطرنشان کرد: ادعای مدرنیته مبنی بر جهان شمولی و فرا تاریخی بودن نظریات مدرن بلاوجه است.
وی گفت: نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی تقلیدی و ناکارآمد کشور، دانش آموزان و دانشجویان را به ماشین حفظ و آزمون دادن تبدیل کرده که تنها هنر آنان تست زدن است.