به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روزنامه خراسان شمالی نوشت: دانشگاه مجازی یا دانشگاه الکترونیکی که به دانشگاه قرن ۲۱ هم معروف است، از زمانی که اینترنت همگانی شد مطرح شد و آمریکا اولین کشوری بود که دانشگاه مجازی را تأسیس کرد. برای تحصیل در این سیستم آموزشی حداقل پیشنیاز دانشجو برای شرکت در دورههای آموزشی دسترسی به دستگاه رایانه و شبکه اینترنت و داشتن انگیزه ای قوی برای موفقیت در یک کلاس غیر سنتی است. با این روش دانشجو میتواند در هر زمان و در هرجایی به آموزش دسترسی داشته باشد.
در ایران نیز به دنبال گسترش و پیشرفت شبکه و گسترش ضریب نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیستم آموزش الکترونیکی در دستور کار قرار گرفته و از چند سال قبل تأسیس دانشگاه مجازی از ایده به عمل درآمده است. اکنون دانشگاههای صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر، علم و صنعت، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران(مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران)، شیراز، اصفهان و چند مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی به شکل مجازی هم دانشجو می پذیرند.
زمزمه هایی مبنی بر ایجاد دوره های آموزش مجازی و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد به این شکل در خراسان شمالی شنیده می شود؛ اما موضوع مهم فراهم نبودن زیر ساخت هاست.
اما و اگرهای زیادی در این زمینه وجود دارد و برخی از دانشگاهیان معتقدند که آموزش مجازی می تواند منبع درآمدی برای دانشگاه های دولتی باشد و برخی ها اصلا وجود آن را نمی پذیرند و می گویند که این دوره به دردهای آموزش عالی اضافه می کند.
مطلوب نیست
یکی از دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های استان عقیده دارد: ایجاد دوره های مجازی با توجه به تعدد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در استان مطلوب نیست زیرا کیفیت آموزش در دانشگاه های خراسان شمالی نسبت به استان های دیگر پایین است چه برسد به این که بخواهیم دوره های آموزش مجازی هم ایجاد کنیم.یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه های بجنورد هم پذیرش دانشجو به شکل مجازی را درمان دردهای آموزش عالی نمی داند و در این باره اظهار می دارد: در سال های اخیر، رقابتی شدن و افزایش بی رویه کمی گرایی به جای کیفی گرایی موجب شده اکنون سیاست ها به سمت حذف موسسه هایی که به شکل قارچ گونه رشد کردهاند، برود.
او آموزش مجازی را موضوع مهمی در افت کیفیت آموزشی می داند و می افزاید: عقیده دارم که دانشجویان باید بسیاری از آموزه های علمی و اخلاقی را از طریق ارتباط رودررو و تنگاتنگ با استاد به دست آورند و نباید علم را تجاری کنیم و بهای آن هم پایین آمدن کیفیت باشد.وی با اشاره به این که آموزش مجازی به فناوری هایی نیاز دارد، می افزاید: تامین زیر ساخت ها زمان می برد.
غیر منطقی است
یک عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور بجنورد هم پذیرش دانشجو به شکل مجازی را در شرایط کنونی آموزش عالی استان موضوعی غیر منطقی عنوان و بیان می کند: اکنون برای ایجاد رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها دچار مشکل هستیم چه برسد به این که بخواهیم دانشجو را آن هم در مقطع کارشناسی ارشد به شکل مجازی تربیت کنیم.
وی با بیان این که در شرایط کنونی با پدیده مدرک گرایی رو به رو هستیم می گوید: بهتر است تمام برنامه ها به سمت کیفی شدن سطح آموزش در دانشگاه ها پیش برود و بعد می توانیم برای ایجاد دوره های آموزش مجازی تلاش کنیم.یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بجنورد هم عقیده دارد: اکنون آموزش مستقیم در دانشگاه های استان با استقبال کم مواجه است چه برسد به آموزش مجازی اما اگر ایجاد دوره های آموزش مجازی با ماهیت شغلی- حرفه ای و کارآفرینی باشد بسیار عالی است.
وی می گوید: در کشورهایی مانند ژاپن و آمریکا در کنار دانشگاه های مجازی مراکز جوار صنعت وجود دارد و هم چنین در دانشگاه های تهران به دلیل فراهم بودن زیر ساخت های مناسب در مقاطع تحصیلات تکمیلی و فقط در چند رشته خاص دانشجوی مجازی پذیرفته می شود اما در خراسان شمالی ایجاد دوره های مجازی بدون برنامه و زیر ساخت ها به آفت تبدیل خواهد شد.
مزایای زیادی دارد
با این وجود یکی دیگر از مدرسان مراکز آموزش عالی علمی - کاربردی استان عنوان می کند: اگر کیفیت آموزش موردتوجه باشد ایجاد دوره های مجازی مزایای زیادی برای آموزش عالی استان خواهد داشت.
وی عقیده دارد: یکی از مزایای ایجاد دوره مجازی این است که تحصیل در دوره های مجازی معضلات فرهنگی و آسیب هایی که تحصیل در دوره های حضوری و در شهر دیگری را دارد کاهش می دهد و به ویژه ایجاد دوره های مجازی در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان شاغل بسیار خوب است و حتما استقبال خواهد شد.او اضافه می کند: ایجاد دوره مجازی برای مقطع کارشناسی جواب نمی دهد اما در مقطع کارشناسی ارشد به طور حتم با استقبال گسترده ای روبه رو خواهد شد.
دوره مجازی ایجاد می کنیم.
با این وجود معاون پژوهشی موسسه آموزش عالی غیر دولتی اشراق بجنورد هم عقیده دارد: دانشگاه های صنعتی امیر کبیر تهران و شیراز در دوره های آموزش مجازی سرآمد هستند و سال هاست که در این زمینه فعالیت می کنند و این موضوع به دلیل فراهم بودن زیر ساخت ها و امکانات خوب و دسترسی به کتابخانه ها و منابع مطالعاتی به روز است.
«شادی لنگری» اضافه می کند: چنین شرایطی تا حدودی در خراسان شمالی فراهم شده و هم چنین بسترهای اینترنتی نسبت به گذشته در استان بهتر شده و حتی افرادی در بجنورد هستند که با وضعیت موجود زیر ساخت های اینترنتی به شکل مجازی در کالج های کشورهای دیگر تحصیل می کنند.او می گوید: یکی از برنامههای موسسه آموزش عالی غیر دولتی اشراق بجنورد ایجاد دوره مجازی در مقطع کارشناسی ارشد است هم چنین پیگیر ایجاد کلاس های آنلاین با حضور اینترنتی استادان سرآمد هستیم که اگر بسترها فراهم شود در این زمینه اقدام می کنیم.
در همین حال رئیس مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین در این باره عنوان می کند: با توجه به مجازی شدن دنیای امروز، ایجاد آموزش مجازی هم انکار نشدنی است اما هنوز دانشگاه های دولتی در خراسان شمالی سر و سامان نگرفته اند؛ مگر این که موسسه دیگری این کار را انجام دهد.
حسن باقری نیا ادامه می دهد: به نظر می آید که وزارت علوم در حال واگذاری امور آموزشی به بخش خصوصی است و تنها وظیفه نظارتی را بر دوش خواهد داشت.