به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بر اساس قرارداد منعقد شده میان شرکت سایپا و شرکت پژو فرانسه، قرار است 50% از سهام شرکت سایپا کاشان به قیمتی ارزان و پایینتر از برآوردهای کارشناسان به این شرکت فرانسوی واگذار شود. شرکت سایپا کاشان مدرنترین و وسیعترین سایت تولید خودرو در ایران است. به طوری که آقای کارلوس تاوارس مدیرعامل شرکت خودروسازی پژوسیتروئن پس از بازدید از این کارخانه اذعان کرد تحت تاثیر زیرساختهای ایجاد شده در سایپاکاشان قرار گرفته است.
حال سوال اینجاست که چرا بعد از تجربه شکستخورده بیش از 25سال همکاری بین ایرانخودرو و پژو، این شرکت فرانسوی علاوه بر ایرانخودرو فرصت استفاده از زیرساختهای سایپا را پیدا میکند؟ پژو با انعقاد قرارداد با ایران خودرو و دراختیار گرفتن سهام سایپا کاشان با قیمت نازل عملا با دو بازوی ایران خودرو و سایپا بازار خودرو را مدیریت کرده و به حاکم بلامنازع بازار خودرو ایران تبدیل میشود. بنظر میرسد وزارت صنعت که بزرگترین حامی و موتور محرک انعقاد قراردادهای جدید است، علاقه مند است به جای دریافت غرامت از پژو، به این شرکت فرانسوی در قالب ارزانفروشی سهام سایپا کاشان غرامت بپردازد.
علاوه بر این مشخص نیست شرکت پژو چه میزان از آورده خود برای خرید سهام را نقدا آورده و چه میزان را به صورت نقشههای طراحی و به اصطلاح دانش فنی ارائه خواهد کرد؟
کارشناسان معتقدند با واگذاری سهام سایپاکاشان به پژو و واگذاری سایت تولیدی بنرو به رنو قسمت قابل توجهی از توان تولید سایپا از میان میرود. در واقع سهام 2 کارخانه از 4 کارخانه سایپا واگذار میشود. کارخانههایی که به روزترین و نوسازترین خطوط تولید خودرو در ایران هستند و خطوطی در اختیار طرف ایرانی باقی میماند که قدیمی بوده و از فناوری روز به دور است. به این ترتیب رقابتپذیری محصولات داخلی در برابر محصولات خارجی محل ابهام جدی است.
در تعجبم که دولت عزیز پیرمردان که الآن نماینده نظام اسلامی است چرا در مواردی که بیشتر در تخصص کارشناسان متعهد و جوان ایرانی است قبل از هر قراردادی مشورت لازم را انجام نمی دهد. چقدر باید خسارت بدهیم تا ...