دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی گفت: دانشجویان با اشراف بر توانمندیهای خود و فراهم آوردن شرایط توسط دانشکدههای پزشکی میتوانند طول دوره پزشکی عمومی را در زمان کوتاه تری طی کنند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آبتین حیدرزاده دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی با حضور در نشست فصلی دبیرخانه شورای پزشکی عمومی با محوریت مدیریت تغییر و اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی، بر استفاده حداکثری از توانمندیهای آموزشی به منظور ارتقای سطح علمی و بالینی دانشجویان دوره پزشکی عمومی تاکید کرد.
وی اظهار داشت: مبانی مدیریت تغییر و اصول و مبانی اعتباربخشی آموزشی و موسسهای که برنامه ملی آموزش پزشکی عمومی براساس آن طراحی شده است مبنای ارتقای سطح علمی و بالینی دانشجویان پزشکی عمومی است که برگزاری آزمون صلاحیتهای بالینی در راستای افزایش توانمندیهای پزشکان عمومی بعد از راه یابی به بازار کار بر همین اساس قابل ارزیابی است.
حیدرزاده تدوین کوریکولوم جدید آموزش پزشکی عمومی را با توجه به تغییر علم پزشکی، نظام ارائه خدمت و ابزارهای به روز شده علوم پزشکی را از نیازهای جدید دانشگاههای علوم پزشکی برشمرد و بر تبعیت کلیه دانشگاههای علوم پزشکی از برنامه ملی جدید تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از انتقادهای مطرح شده عدم دستیابی پزشکان عمومی به توانمندیهای مورد نظرشان بود که در راستای آموزش پاسخگو و با تغییر شیوه ارائه برنامه و رفع محدودیتها این امکان بوجود آمد که دانشجویان با اشراف بر توانمندیهای خود و فراهم آوردن شرایط توسط دانشکدههای پزشکی بتوانند طول دوره پزشکی عمومی را در زمان کوتاه تری طی کنند.
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی مهمترین ویژگی برنامه ملی را مبتنی بر توانمندیهای مورد انتظار از پزشکان عمومی دانست و بر انعطاف در اجرای برنامه و بسنده کردن به دروس الزامی و انتخابی که توسط خود دانشکدهها اجرا میشود تاکید کرد.
وی یادآور شد: منش حرفهای در بین پزشکان عمومی امر بسیار مهمی بشمار میرود که ما به عنوان مسئول موظف هستیم در طول دوران آموزش اقداماتی در جهت ارتقای سطح فرهنگی و علمی دانشجویان برداریم که در همین راستا آموزش مبتنی بر شواهد یکی از موضوعاتی است که در کوریکولوم برنامه لحاظ شده است.
حیدرزاده با اشاره به اهمیت بحث پزشک خانواده به عنوان راهی برای برون رفت از مشکلات هزینههای سلامت، از گنجاندن آن در برنامه ملی پزشکی عمومی خبر داد و افزود: پزشکان عمومی باید قبل از حضور در دورههای تخصصی، آموزش در عرصه و پزشکی خانواده را در اولویت آموزش خود قرار دهند، زیرا این موضوع سبب ارتقای توانمندیهای علمی و عملی آنها خواهد شد.
وی گذراندن آزمون مهارتی و عملی و صلاحیتهای بالینی را شرط دانش آموختگی در کوریکولوم جدید پزشکی عمومی برشمرد و گفت: توانمندی مهارت تصمیم گیری و استدلال برای اولین بار بطور شفاف در این برنامه آموزشی لحاظ شده است که طبق تصمیمات اخذ شده هیات امنای دانشگاههای علوم پزشکی ملزم شدند هر کدام ۲ مرکز جامع خدمات بهداشتی درمانی را به عنوان مرکز آموزشی جهت رشد و ارتقای آموزش پزشکی عمومی تجهیز کنند.
دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی برنامه ملی پزشکی عمومی را دارای ظرفیتهای بالقوهای دانست و با تاکید بر استفاده از توانمندیهای نظام سلامت و فرصتی که برای آموزش پزشکی به سبب استفاده از مراکز بهداشتی و درمانی فراهم شده است، خاطرنشان کرد دانشکدههای علوم پزشکی موضوع ارزشیابی و اعتباربخشی را در برنامه ملی حتماً مورد توجه قرار دهند و نسبت به موضوعات کوریکلوم پزشکی عمومی پاسخگو باشند.