معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه گفت: واقعیت امر این است علت عقب افتادگی در توسعه، عقب افتادگی در دانشگاهها است فارغ التحصیلان باید مهارتهایی متناسب با نیازهای جامعه کسب کنند، اما در شرایط کنونی این گونه نیست
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو سعید نمکی معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه در اولین همایش نقش آفرینی دانشگاهها در اقتصاد ملی که صبح امروز در پژوهشکده علوم و انرژی دانشگاه شریف برگزار شد گفت: راهی که امروز در آموزش عالی میپیماییم راهی است که دیگران در گذشته رفتهاند امروزه آموزش عالی باید مملکت را برمبنای منابع اداره کند.
وی در ادامه گفت: دانشگاهها باید خلق آفرینی کنند در ادبیات توسعه انسان ابزار توسعه نیست در حالی که انسان ابزار یافته هدف را توسعه قرار داده است که این توسعه با آموزش امکان پذیر است.
وی هم چنین افزود: آموزش در مقطع ابتدایی فقط تقویت کردن حافظه دانش آموزان است در حالی که در کشورهای دیگر این گونه نیست، واقعیت امر این است علت عقب افتادگی در توسعه، عقب افتادگی در دانشگاهها است.
نمکی گفت: فارغ التحصیلان باید مهارتهایی متناسب با نیازهای جامعه کسب کنند، اما در شرایط کنونی این گونه نیست آموزشها فراتر یا پایینتر از حد انتظار است. امروزه ۴۲ درصد از بیکاران در مقطع لیسانس با فراتر هستند در صورتی که منابع مالی زیادی هزینه شده این افراد بیکار هستند که این مورد یکی از بحثهای مهم در جامعه است و نوع انتظارات جامعه از این افراد متفاوت است فرار مغزها یکی از دلایل اضطراب از کار در آینده است.
وی با اشاره به آموزشها در سطوح مختلف گفت: آموزشها طولانی، گران و غیرمرتبط هستند، امروزه آموزش و پژوهش جامعه محور شده در صورتی که مشکلات را حل نمیکنند.
وی در پایان گفت: خانواده و دانشگاه نقش مهمی در تقویت روح ملی دارند در صورتی که امروزه دانشجویان تک بعدی تربیت شده و نگاه نابخردانه باعث این عامل شده است.
در ادامه، سعید سمنانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: باید در چارچوب برنامه ششم توسعه آموزش عالی را رصد و بازنگری کنیم و در پیشبرد اهداف و احکام برنامه ششم برای مصرف بهینه منابع همکاری کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به برگزاری پنلهای تخصصی در این همایش یادآور شد: همه سیستمهای کشور از جمله آموزش عالی نیاز به رصد و اصلاح دارند و باید بتوانیم خطرات و چالشهای نظام آموزش عالی طی بازده زمانی کوتاه و بلند مدت پیش بینی و برای حل آنها چاره اندیشی کنیم.