مجتبی شریعتینیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون جهانی صلاحیتهای آموزش عالی که زیر نظر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در کشور کره جنوبی برگزار شد، شرکت کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، این کنوانسیون پس از کنوانسیون توکیو، اولین نشست منطقهای آسیا و اقیانوسیه در خصوص به رسمیت شناختن مدارک آموزش عالی بود که به میزبانی وزارت آموزش عالی کره جنوبی و با حضورنمایندگان ۳۱ کشور برگزار شد.
هدف ازاین کنوانسیون جهانی، تائید و به رسمیت شناختن صلاحیتهای آموزش عالی، ایجاد یک چارچوب جهانی از مفاهیم، تعاریف و شیوههای اجرایی برای تائید و به رسمیت شناختن مدارک و صلاحیتهای تحصیلی آموزش عالی است.
بسیاری از کشورهای عضو این کنوانسیون در زمینه به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی، ما بین خود قراردادهای دوجانبه و یا زیر منطقهای منعقد کرده اند و اعضا موظف هستند اقداماتی را اتخاذ کنند تا از اجرای مفاد این کنوانسیون در قلمرو خود اطمینان حاصل کنند تا این تلاشها از طریق گسترش همکاری در منطقه آسیا و اقیانوسیه توسط این کنوانسیون تقویت شود.
این کنوانسیون در خصوص فرایندهای تأیید و به رسمیت شناختن صلاحیتهای تحصیلی و تضمین کیفیت این فرایندها در سطح جهانی هر سال به میزبانی یکی از کشورهای عضو برگزار میشود.
کشورهای عضو یونسکو در سی و نهمین کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر ۲۰۱۷ در پاریس برگزار شد، از روند تدوین کنوانسیون یونسکو در زمینه تحرک دانشگاهی (کنوانسیون جهانی تائید و بهرسمیت شناختن صلاحیتهای تحصیلی) حمایت و توصیه کردند یونسکو فرایند مشورتهای منطقهای و بینالمللی را برای نهاییسازی کنوانسیون، طی دو سال آینده تداوم بخشد.
پیش از این یونسکو چندین کنوانسیون منطقهای در زمینه تائید و به رسمیت شناختن صلاحیتهای آموزش عالی در مناطق گوناگون (آفریقا، کشورهای عربی، آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و کارائیب و منطقه مدیترانه) تصویب کرده است و تاکنون سه کنوانسیون منطقهای شامل کنوانسیون اروپا، آسیا و اقیانوسیه و آفریقا بهروز رسانی شدهاند و دو کنوانسیون منطقهای دیگر یعنی کنوانسیون آمریکای لاتین و کارائیب، و کنوانسیون کشورهای عربی تحت بازنگری هستند که پیشبینی میشود در سال ۲۰۱۹ تصویب شوند.
کنوانسیون جهانی در مقایسه با کنوانسیونهای منطقهای تائید و بهرسمیت شناختن صلاحیتهای تحصیلی، نقش مکمل خواهد داشت و حتی تحرک دانشگاهی در سطح بین منطقهای را نیز پوشش میدهد. این کنوانسیون در عین حال اینکه معیارهایی در ارتباط با تضمین کیفیت نظامهای آموزش عالی ایجاد میکند که برای تمامی مناطق کاربرد دارد، با انعطاف کامل، تنوع و گوناگونی نظامهای آموزشی در مناطق مختلف را نیز مد نظر قرار میدهد.
در واقع، کنوانسیون مذکور گامی به سوی تحقق حقوق دانشجویان است تا صلاحیتها و مدارک تحصیلی آنان توسط کشورهای دیگر در فضایی عادلانه، شفاف و بدون تبعیض ارزیابی شود. این امر همچنین باعث تقویت همکاری در حوزه آموزش عالی و ارتقای اعتماد به نظامهای آموزش عالی با نگاهی به تضمین کیفیت آموزش و در راستای دستیابی به شغل شرافتمندانه و پایدار برای جوانان و فارغالتحصیلان دانشگاهی خواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران نیز عضو کمیته نگارش کنوانسیون جهانی تائید و بهرسمیت شناختن صلاحیتهای آموزش عالی بوده است.