به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت بهداشت، اکبر فتوحی دبیر شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی، آموزش عالی را موتور توسعه دانست و اظهار داشت: مبنای آموزش عالی در حوزه سلامت توسعه رشتهها و ظرفیتها براساس نیاز نظام سلامت کشور است و تربیت بومی و غیر بومی، ایجاد تعادل بین تحصیلات تکمیلی و غیر تکمیلی و آموزش گسترده نیروی انسانی بر همین اساس قابل ارزیابی است.
وی با اشاره به اقدامات دبیرخانه شورای گسترش دانشگاهها در راستای طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی بر ارتقای کمی و کیفی آموزش عالی نظام سلامت تاکید کرد و گفت: دو استراتژی مهم در این خصوص پیش بینی شده است.
فتوحی افزود: یکی از این استراتژی ها، آموزش عالی بر مبنای نقشه آمایش و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی و دیگری اعتباربخشی با هدف ارتقای کیفیت آموزش است. ارتقای کمیت هم برای برنامه ریزان مهم است که البته در سالهای اخیر تاحدودی به هدفمان در این زمینه دست یافتیم.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقسیم دانشگاههای علوم پزشکی به مناطق ده گانه آمایشی گفت: در یکی از بندها، وزارت بهداشت ملزم به ارائه سند تفصیلی تقسیم بندی آمایشی شده است که بر مبنای آن باید در دو تقسیم بندی کشوری و منطقهای ظرفیتها و نیازهای کشور احصا شوند که در نهایت یک نقشه کامل یا یک سند جامع توسعه آموزش عالی سلامت بدست آید.
دبیر شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در خصوص رشتههای علوم پزشکی در مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: تعداد نیروهای مورد نیاز در تمامی رشته مقاطع تا سال ۱۴۰۴ مشخص شده است.
فتوحی به اعتبار بخشی به عنوان راه تضمین ارتقای کیفیت اشاره کرد و گفت: در اعتباربخشی موسسهای دانشگاهها، بیمارستانها و دانشگاه آزاد در طی ۴ سال گذشته و با ۶۰۲ بار بازدید اعتباربخشی شدند.
وی اضافه کرد: همچنین در اعتباربخشی دورهای هم طبق مصوبه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی دبیرخانههای معاونت آموزشی وزارت بهداشت موظف هستند کلیه رشته مقاطع مربوطه را اعتباربخشی کنند.