مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی نقش بسزایی دارد و میتواند در رفع آن قطعاً گره گشا باشد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست هم اندیشی استادان دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «مسئولیت دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر راهبردها و اقدامات عملیاتی» به همت دفتر نمایندگی نهاد رهبری در سالن نشست دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.
در این نشست اکبری اقدم، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه در سخنانی گفت: در نظر داریم خروجی این نشست و تصمیمها و پیشنهادهای ارائه شده در آن به دستگاههای مرتبط اجرایی و همچنین خود دانشگاه ارائه شود.
وی ادامه داد: امید است با ارائه راهبردهای عملی استادان علوم انسانی، هنجارها و ناهنجاریهای فرهنگی در داخل و خارج دانشگاه برطرف شود.
اکبری اقدم افزود: چند وقتی است که دستگاههای مختلفی از جمله وزارت کشور، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و… بحث رفع آسیبهای اجتماعی و ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی را مطرح کرده اند.
اکبری اقدم تصریح کرد: همه، این دغدغه را در زمینۀ ناهنجاریهایی که بعضاً وجود دارد، داریم. بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم که این نشست را برگزار کنیم تا نظرات استادان را بپرسیم و بتوانیم از این پیشنهادها و راهبردها به یک بستۀ سیاستی برسیم.
وی در ادامه اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی این امر را مطرح کرده که دانشگاهها هم باید سیاستهای خاص خود را در مواجه با ناهنجاریها اتخاذ کنند.
اقدم با اشاره به آیاتی که در تفسیر المیزان علامه طباطبائی آمده است، تاکید کرد: در این آیات که مربوط به محکم گرفتن امورات است، علامه طباطبائی میفرمایند که اگر کسی میخواهد تصمیم محکمی بگیرد باید «علماً و عملاً» تصمیم بگیرد. هم تصمیم متاثر از علم پیشینش باشد و هم عمل با آن تصمیم همراه باشد.
وی افزود: در مواجهه با ناهنجاریها حتماً حضور جدی، گسترده و همه جانبه لازم است. اگر قرار است افرادی که به خوبی هنجارها را رعایت میکنند و تشویق شوند، حرکت جدی و جمعی لازم است. اگر قرار است با ناهنجاریها و کسانی که از هنجارها عبور میکنند، برخورد شود، باید برخورد لازم شود. استادان نظرات خود را ارائه دهند که در مواجهه با افراد ناهنجار باید چه تصمیمی گرفت و چه رفتاری داشت.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه خاطرنشان کرد: این تصمیمها میتواند، فرهنگ سازی، حرکتهای سلبی غیر ایجابی و… را شامل میشود.
وی در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اظهار کرد: رهبری در این بیانیه تعبیر «خودسازی» را دارند. ایشان میفرمایند که گام دوم عبارت از خودسازی است. خودسازی در فرمایشات ایشان هم به لحاظ فردی، هم به لحاظ جمعی و گروهی و هم به لحاظ اجتماعی است.
اکبری اقدم افزود: رهبری در سیر حرکتی از انقلاب تا تمدن نوین اسلامی میفرمایند، هم برای دولت اسلامی، هم برای جامعه اسلامی، هم برای نظام اسلامی وزن به خصوصی قائلند.
وی ادامه داد: در جلسهای از رهبر انقلاب سوالی دربارۀ تاکیدات ایشان مبنی بر افزایش جمعیت شد، اینکه آیا دربارۀ تعلیم و تربیت این جمعیت هم فکری شده است؟ رهبری در آن جلسه ضمن تاکید بر ساحتهای فردی و خانوادگی، بر بحث جامعه، نظام، دستگاهها و سازمانها فرمودند که همه به نوعی در این امر سهیم هستند. بخشی از این کار به ساختار و قوانین ارتباط دارد. بخشی به استادان و دانشگاهها ارتباط دارد. بخشی به تشکلها و کانونهای فرهنگی ارتباط دارد. بخشی هم به مسئولان دانشگاه ارتباط دارد.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: در سطح جامعه هم به همین ترتیب است. باید یک اتفاق جدی بیفتد و آن آیه از قرآن را شامل شویم که در مواجهه با هنجارها و ناهنجاریها تصمیم جدیای بگیریم.
اکبری اقدم تصریح کرد: بنا داریم این نشستها را در قالب بیانیه گام دوم انقلاب و در قالب مباحث اخلاق و معنویت، هنجارها و ناهنجاریها و جامعه اسلامی ادامه دهیم.
وی همچنین در جمع بندی نشست در سخنانی تصریح کرد: دانشگاه در قبال هنجارها و ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی نقش بسزایی دارد. دانشگاه علامه طباطبائی در رفع ناهنجاریها میتواند قطعاً گره گشا باشد.
اکبری اقدم در پایان با اشاره به دیدار رمضانی رهبر انقلاب با دانشگاهیان، گفت: در آن دیدار، رهبر انقلاب با اشاره به دانشگاهیان فرمودند که شما دانشگاهیان باید تبیین علمی و منطقی داشته باشید و به نظر بنده منظور ایشان بیشتر خطاب به دانشگاهیان حوزۀ علوم انسانی بوده است.