معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:طراحی سامانه آموزشیار در دانشگاه آزاد اقدام بزرگ و بنیادین است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فرزاد جهانبین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد در یک گفت و گوی زنده مجازی به سوالات دانشجویان پیرامون مسائل فرهنگی و دانشجویی پاسخ داد.
جهانبین در پاسخ به این سوال که سامانه دانشجویار چند بار افتتاح شده است و قرار است چه کارهایی برای دانشجویان انجام دهد گفت: این سامانه یک بار افتتاح شده است. البته ابتدا قرار بود این سامانه در ۱۶ آذر افتتاح شود که امکان آن مهیا نشد.
وی ادامه داد: ایده اولیه این سامانه این بود که ۷۰ کار دانشجویان از طریق آن انجام شود. طرح پایش سلامت، صدور کارت دانشجویی، مشاوره تحصیلی و استاد مشاور در فاز اول راه افتاده است و در فاز دوم قرار است ۶۶ خدمت دیگر اضافه شود.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در فاز سوم هم قرار است بازاری برای عرضه محصولاتی که توسط دانشجویان تولید شده است، ایجاد شود. ارتباطات با مسئولین از سطح مدیر گروه تا ریاست دانشگاه قرار است در این سامانه انجام گیرد.
وی در مورد زمان اجرای کامل این سامانه گفت: بعید است که این سامانه قبل از سال به اجرای کامل برسد. البته در فاز اول ۲۰ هزار نفر از دانشجویان استان تهران عضو این سامانه شده اند. به خاطر برخی بروکراسیها در دانشگاه آزاد کار متوقف شده است. اما قول میدهم که تا پایان ترم تحصیلی جاری لایه اول این کار انجام میگیرد و حتی ممکن است فراتر از آن نیز صورت گیرد.
جهانبین اظهار کرد: اطلاعات دانشجویان از طریق سامانه آموزشیار وارد این سامانه میشود و یک بارکد در اختیار هر دانشجو قرار میگیرد و کار دانشجو با استفاده از این بارکد انجام خواهد شد.در بحث ارتباطات با مدیر گروه طبق گفته آقای دکتر طهرانچی روابط ما با دانشجویان باید رابطه مسطح باشد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره سوالاتی که دانشجویان نسبت به سامانه آموزشیار داشتند، گفت: آموزشیار مربوط معاونت فرهنگی نیست، اما راهاندازی این سامانه یک اقدام بسیار مهم بود که انجام شد و آیندگان این کار را بیشتر تحسین خواهند کرد. طبیعی است که هر کاری که خط شکن باشد و تغییرات بنیادینی ایجاد کند؛ مشکلاتی را به هم همراه خواهد داشت، اما با پیگیریهایی که خواهد شد رفتهرفته این مشکلات نیز حل خواهد شد.
وی ادامه داد: برای سامانه آموزشیار دانشگاه مجبور بود که یکباره آن را جایگزین سامانه سیدا کند، اما برای سامانه دانشجویار چنین محدودیتی نداریم. اطلاعات دانشجویان را به صورت گام به گام به دانشجویار منتقل خواهد شد و بعد اجرایی میشود. به طور مثال ابتدا استان تهران را اجرا خواهد شد و بعد به سراغ دیگر استانها خواهیم رفت.
جهانبین درباره ضمانت اجرایی عملکرد دانشجویار و اینکه کارمند پشت سیستم هم کار را انجام دهد، بیان کرد: هیچ چیزی بدون مشکل نخواهد بود، اما سعی ما این است که همه مشکلات را پیگیری کنیم و مسائل را به نفع دانشجو تغییر دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا تخفیف شهریه دانشجویان ترم قبل هنوز اعمال نشده و برای ترم جدید نیز این تخفیفات اعلام نشده است، گفت: به طور کلی تخفیفهای مختلفی داریم که سقف آن ۷۵ صدم درصد شهریه واحد دانشگاهی است و عمده آن برای دانشجویانی است که نیاز به حمایت مالی دارند. برخی از تخفیفها برای دانشجویان رتبه اول یا فعالان فرهنگی هم در نظر گرفته شده است.
جهانبین همچنین قول داد که تخفیف شهریه دانشجویانی که شامل این تخفیف بودند، اما هنوز برای آنها اعمال نشده است را روز شنبه پیگیری کند و نتیجه آن را در اختیار دانشجویان قرار دهد و جدول تخفیف شهریهها هم اعلام شود.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه برخی از انواع تخفیف شهریه را نام برد و گفت این افراد باید به معاونتهای دانشجویی مراجعهکنند تا تخفیفها برایشان اعمال شود. کسانی هم برایشان اعمال نشده دوباره مراجعه کنند، ما آن را بررسی خواهیم کرد.برخی از دانشجویانی که شامل تخفیفها میشوند عبارتند از: دانشجویان ممتاز علمی، نفرات برتر آزمون سراسری، دانشجویان ممتاز ورزشی، قاریان و حافظان قرآن، نفرات برتر فرهنگی و هنری، دانشجویان عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دانشجویان دارای عناوین علمی، خانوادههایی که بیش از یک دانشجوی دانشگاه آزاد دارند، دانشجویانی که بیماری خاص دارند و کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.
جهانبین در مورد اینکه دانشجویان در ترم جاری مجبور شدهاند در همین ابتدای ترم تمام شهریه را به صورت کامل پرداخت کنند، گفت: هزینه خدمت به دانشجو از طریق شهریه تامین میشود و دانشگاه مجبور است شهریه را از دانشجو بگیرد، اما برخی دانشجویان مدام آن را به تاخیر میاندازند.
وی در مورد اینکه برای پرداخت کامل شهریه در زمان حذف و اضافه فشار زیادی به دانشجویان وارد شد تاکید کرد: ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات مردمی به این معنا است که مهلت داده شده است. دانشگاه هم باید اداره شود. البته حرف دانشجویان هم درست است و باید این موضوع را پیگیری کنیم که تا جای ممکن کار انجام شود ضمن اینکه در ایام امتحانات هم این موضوع پیگیری شد و حل شد تا دانشجویان برای امتحانات استرس نداشته باشد.
وی ادامه داد: اداره دانشگاه کار سختی است و طرفین باید همدیگر را درک کنند؛ اینکه نیمی از بودجه دانشگاه معوق است نشانه همکاری دانشگاه با دانشجویان است
جهانبین همچنین درباره بحث نقل و انتقالات دانشجویان به ویژه دانشجویان دکتری گفت: انتقالات دانشجویان دکتری ممنوعیتی وجود ندارد و اتفاقاً ترجیح ما بر این است که دانشجویان دکتری به جای مهمان شدن، انتقالی بگیرند؛ چراکه برای پایاننامه و امتحان جامع دچار مشکل میشوند.
وی افزود: البته محدودیتهایی هم وجود دارد مثل این که دانشجو نمیتواند از یک واحد با تراز پایینتر به واحدی با تراز بالاتر منتقل شود. یکی دیگر از محدودیتها این است که بیشتر از ۲۵ درصد کل ورودیها یک رشته در یک دانشگاه نمیتوانند انتقالی بگیرند و با اولویت خانمها و کسانی است که بیماری دارند.
جهانبین درباره سازوکار انتقالات دانشجویی هم گفت: درخواستها در کمیسیون بررسی میشود که بنده هم مسئول کمیسیون هستم. سعی کردهایم که بررسی درخواستها به صورت ضابطهمند باشد. سال گذشته بیش از هزار نفر در سامانه منادا درخواست انتقالی داده بودند که حدود ۷۰۰ نفر شرایط را داشتند و به آنها ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: واقعیتی که وجود دارد این است که طبق قانون تا شروع ترم فرصت نقل و انتقالات وجود دارد و امسال سه بار تمدید شد. اگر نیاز باشد باید زمان پاسخگویی به درخواست دانشجویان از طرف واحدها که ۷۲ اعلام شده است را بازنگری کرده و آن را واقعبینانه کنیم.
جهانبین با اشاره به اینکه میزان رضایت از کارکنان در دانشگاه آزاد بالاست، گفت: در دانشگاه آزاد ۳۴ هزار کارمند داریم که بر اساس آخرین پیمایش صورت گرفته در سال ۹۵ در عموم استانها رضایت از کارکنان بالای ۷۰ درصد است و تنها در ۳ استان میزان رضایت زیر ۷۰ درصد بود که به این استانها هم تذکر داده شد.
وی در مورد نحوه رسیدگی به اعتراضها و شکایت دانشجویان بیان کرد: سازوکار سازمان بازرسی و حراست شکایتها را پیگیری میکنند. ضمن اینکه فضای مجازی هم این امکان را داده است که دانشجویان بتوانند اعتراضات خود را به ما انتقال دهند تا آن را پیگیری کنیم.
جهانبین با اشاره به اینکه مسئول رسیدگی به شکایات معاونت فرهنگی و دانشجویی نیست، گفت: این کار برعهده بازرسی است، اما چون اسم معاونت ما دانشجویی است؛ دانشجویان هر موردی را که احساس کردند از روشهای عادی قابل پیگیری نیست به ما اعلام کنند ما آن را پیگیری خواهیم کرد. به طور مثال در موضوع تکمیل ظرفیت پیراپزشکی، ما این موضوع را پیگیری کردیم و الحمدلله موضوع حل شد. معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات تشکلها و نشریات عنوان کرد: ۱۸۰ تشکل دانشجویی داریم به خاطر کرونا انتخابات ۵۰ تشکل از طریق سامانه امتداد انجام شده است. از ۱۳۲ تشکل باقی مانده هم برخی از آنها به صورت حضوری انتخابات شان انجام شده است.
وی ادامه داد: تا پایان اردیبهشت هم فرصت دادهایم تا تشکلهایی که ۲ سال از انتخابات آنها گذشته است؛ انتخابات جدید را برگزار کنند که اگر انتخابات شان انجام نشود از هیئت نظارت تذکر میگیرند و در نهایت لغو مجوز خواهند شد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ما دنبال این هستیم که تشکلها واقعی باشند و دنبال تشکل کاغذی نیستیم؛ ضمن اینکه بعد از ۵ سال انتخابات شورای نظارت بر نشریات در دانشگاه آزاد برگزار شد.
جهانبین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت شورای صنفی در دانشگاه آزاد گفت: برای اولین بار یک نسخه اصلاح شده شورای صنفی را در دانشگاه آزاد راه انداختیم و اسم آن شورای تعامل دانشگاه و دانشجو گذاشتیم. در حال حاضر در ۴ استان یزد، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان این شوراها تشکیل شده است.
وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که ارتباطات بین دانشجویان و مسئولین را سیستماتیک کنیم. دانشجویان از طریق این شورای تعامل مشکلات خود را به منتخبین خود میگویند و آنها نیز به مسئولان دانشگاه انتقال میدهند.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اولین ترکش شورای تعامل هم به این معاونت خورد، گفت: دانشجویان یزد بیانیهای علیه ما زدند که البته ما از این موضوع خوشحال شدیم و مسائل آنها را نیز پیگیری کردیم.
جهانبین درباره گسترش شورای تعامل به همه واحدها بیان کرد: این طرح مصوبه هیأت رئیسه است و در پایان این ترم تحصیلی یک بازخورد از آن گرفته میشود و به هیئت رئیسه ارائه میشود که اگر به تصویب نهایی برسد برای کل واحدها در سال ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد.
وی درباره فعالیتهای فرهنگی دانشگاه در ایام همهگیری کرونت به کرسیهای آزاداندیشی و طرح حماسه تا حماسه اشاره کرد و گفت: ۷ ماه پیش ۱۰۸ نشریه در دانشگاه آزاد فعال بود، اما اکنون ۳۱۸ نشریه در دانشگاه فعال است. ضمن اینکه حدود ۱۳۰۰ کانون نیز در دانشگاه داریم.
وی همچنین به طرح هر دانشجو یک مهارت اشاره کرد و عنوان کرد: باید برای هر دانشجو متناسب با سلایق و و علایقش یک زمینه ایجاد کنیم.
جهانبین در مورد موضوع ارتقا اساتید هم گفت که چند مورد در ارتقا اساتید موثر است که فقط بحث رهنگی آن به معاونت فرهنگی و دانشجویی مربوط میشود. معاونت فرهنگی در امتیاز دادن برای ارتقا اساتید خیلی وارد نمیشود.
وی درباره افزایش هزینه خوابگاهها به این موضوع اشاره کرد که به خاطر کرونا تعداد افراد حاضر در اتاقها نصف شده است و به همین خاطر هزینهها هم به ناچار افزایش پیدا کرده است.
جهانبین در پاسخ به سوالی درباره زمان احتمالی حضوری شدن دانشگاهها گفت: حضوری شدن دانشگاهها به نفع دانشگاه آزاد خواهد بود؛ نزدیک به هزار میلیارد تومان از طریق مواردی، چون سلف و بوفه به درآمد دانشگاه اضافه میشود.
وی ادامه داد: عمده هزینههای دانشگاه مربوط به حقوق و مزایا است و با مجازی شدن آموزش هزینهها خیلی کم نشده است. در دانشگاه آزاد میخواستیم به ازای هر ۴ جلسه آموزش مجازی یک جلسه آموزش حضوری داشته باشیم که ستاد کرونا با آن مخالفت کرد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره وضعیت کلی دانشگاه آزاد گفت: با سیاستهایی که برای افزایش درآمد غیر شهریهای داشتهایم، صرفه جوییهای صورت گرفته و اقداماتی که در حوزه اساتید انجام گرفته است؛ وضعیت دانشگاه تثبیت شده است و آینده دانشگاه به مراتب بهتر از این خواهد بود.
وی ادامه داد: البته نقایصی هم وجود دارد. اداره دانشگاه کار سختی است و برخی از مسائل هم از گذشته به ما انتقال داده شده است. اینکه برخی افراد خارج از گود نشستهاند و میگویند لنگش کن، کار درست نیست. کسانی که از دانشگاه آزاد انتقاد میکنند اگر واقعا ایدهای دارند آن را مطرح کنند.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان این گفتگو عنوان کرد: من از کم و کاستیهایی هم که وجود دارد به نوبه خودم عذرخواهی میکنم.
چونتوان راستی را درج کردن
دروغی راچه بایدخرج کردن
بچه من دانشجویه این ترم حدود ۳۷۰ هزارتومان ازمون توشهریه ثابت دزدی کردن هنوزم هیچ جوابی ندادن ظاهرا هزینه طراحی سایتشون هست که از ملت بدبخت وبیچاره میگیرن
میشه بفرمایید وقتی کلاس ها غیرحضوریه چرا شهریه هارو افزایش دادید؟
دروغی راچه بایدخرج کردن
بچه من دانشجویه این ترم حدود ۳۷۰ هزارتومان ازمون توشهریه ثابت دزدی کردن هنوزم هیچ جوابی ندادن ظاهرا هزینه طراحی سایتشون هست که از ملت بدبخت وبیچاره میگیرن