ابراهیم صالحیعمران رییس دانشگاه فنی و حرفهای در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره دلایل افزایش تب مدرک گرایی در کشور بیان کرد: بالا بودن تب مدرکگرایی به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی بدین خاطر است که سطوح آموزش مهارت را به دوره پیشدبستانی و ابتدایی نبردهایم و باید از دوران کودکی به ویژه این موضوع را در ذهن کودکان به یک فرهنگ تبدیل کنیم.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: وقتی در ذهن کودک مدام صحبتهایی از دانشگاه، توجه به یکسری از رشتههای ایدهآل و ارزشهای شغلی به جای توجه به مهارت، الگو و فرهنگ کار قرار میگیرد، او در نوجوانی و جوانی هم آنها را الگو کرده و راه خود را پیش میبرد و توجه به مهارت را اولویت چندم خود میداند.
صالحیعمران اظهار داشت: البته در سطوح پایین نظامهای آموزش رسمی ما نیز متاسفانه به بحث مهارتآموزی توجه جدی نشده است و برای این موضوع آنچنان هم که باید برنامهای ندارند لذا هیچوقت در این سیستم، آموزش عالی مهارتی اتفاقی نمیافتد و ورود به بازارکار و مهارتآموزی در بین خانواده و دانشآموزان به یک فرهنگ تبدیل نمیشود.
وی در پاسخ به این سوال که یک جوان باید تا کجا درس بخواند، گفت: معتقدم که یک جوان بعد از اخذ مدرک دیپلم باید وارد بازارکار شود و در این خصوص باید چهارسال آموزش متوسطه با توجه به آموزشهای مهارتی بسیار قویتر از گذشته ارائه شود.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای تاکید کرد: چهار سال متوسطه اوج جوانی، قدرت، استعداد و تواناییهای نوجوان است و باید در این دوره استعدادها به نحوی مطلوب شناسایی شود. آموزش عالی را سرانجام نمیدانم و معتقدم هرچقدر یک جوان زودتر وارد بازارکار شود برایش بهتر است.