به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد رمضانی معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در ضیافت افطاری رئیس جمهور با نمایندگان اتحادیهها و تشکلهای دانشجویی گفت: سیاستگذاران حاضر در شورای عالی آموزش و پرورش را مسببان وضع موجود و از موانع طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست.
متن سخنرانی نماینده بسیج دانشجویی به شرح زیر است:
آموزش و پرورش به عنوان بیت الغزل مسائل پس از انقلاب اسلامی نیازمند توجه جدی است. متاسفانه در انتصابات دولت بخصوص وزارت خانه آموزش و پرورش بعضا با رویکردهای غلط و غیردقیقی مواجه بوده ایم. استفاده از مدیران پیر و ناتوان در بدنه اجرایی کشور و رویکردهای اشتباه موجود نسبت به جوانگرایی، آسیب زا است. مسئله جوانگرایی در کشور بر مبنای صحبتهای رهبری عزیز هم راستا با جوانانی است که پویایی در عمل و ایدههای نو را از خود بر جای گذاشته اند، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که بازتولید برخی از همان پیران همیشگی و ناکارآمد در بدنه مدیریتی کشور با نام جوانگرایی در حال وقوع است.
سند تحول دولت اتفاق مثبتی در راستای برنامه مداری و ارائه شفاف رویکردهای دولت بود، اما برخی رویکردهای غلط موجود در سند موجب نگرانی است. متاسفانه بخش آموزش و پرورش سند با اشکالات مبنایی درگیر هست. رویکردها و سیاستهای نئولیبرالیستی که دولت قبل از انتشار آن پرهیز داشت، توسط برخی آقایان به سیاستهای دولت مردمی در سند اضافه شده است. ایده یارانه آموزشی از جمله رویکردهای منفی و قدیمی دولتهای غربی است که در دنیا نیز ناپسند شناخته میشود، اما متأسفانه هم اکنون از جمله ریل گذاریهایی است که آقایان دنبال میکنند. ایدهای که در آن پول در آموزش و پرورش واسطه گری میکند و مسئله تعلیم و تربیت از ماهیت حاکمیتی خود فاصله گرفته و کالایی میشود.
مسأله تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی بسیار مهم است. متاسفانه به سبب بی تدبیریها بحران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش به نحوی است که در طول پنج سال آینده آموزش و پرورش به حدود پانصد هزار نفر نیرو جهت استخدام نیازمند است. این امر هم فرصتی در جهت پوست اندازی و تربیت معلم تراز تحول خواه در آموزش و پرورش و هم تهدیدی برای جذب برف انباری و بدون حساب و کتاب معلم است. در این امر از سویی مدیریت منابع انسانی موجود و برنامه ریزی برای مهندسی نیروی انسانی ضرورت داشته که به نظر میرسد برنامه ریزی خاصی در وزارتخانه وجود ندارد و از سویی دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و جذب معلم از طریق این دانشگاه، بایستی موجبات توسعه زیرساختها و افزایش کیفیت این دانشگاه را فراهم آورد. این در حالی است که در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان با مشکلاتی جدی در توسعه کمی و کیفی و حتی بازگشایی حضوری و ادامه روند تربیت معلم مواجه است که نقش مدیریت دانشگاه در این امر غیر قابل چشم پوشی است و نیز در عین حال جذبهای بی ضابطه در آموزش و پرورش تبدیل به رویهای غلط و نگران کننده شده است.
آقای رییس جمهور معلمان از شیوه اجرای رتبه بندی گلهمند اند. متاسفانه دروغ پراکنی دولت گذشته در خصوص رتبه بندی و همسان سازی حقوق آنان از این بستر اعتماد معلمان را کاهش داده است؛ که این مهم نیازمند توجه ویژه و صداقت با معلمان است.
از سویی دیگر نسبت پیش نویس آیین نامه رتبه بندی با سند تحول روشن نیست و از لحاظ روشی نیز فاقد سنجه مناسب جهت سنجش صلاحیتهای معلمی است و اجرای این چنینی رتبه بندی ضمن ایجاد نارضایتی به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت نیز منجر نمیشود.
اما در پایان گله کنیم از حضور همیشگی بانیان وضع موجود!
سیاست گذاران حاضر در شورای عالی آموزش و پرورش همچنان همان مسببان وضع موجودی هستند که قریب به سه دهه خود از موانع تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده اند. به نظر میرسد رویکرد تحولی دولت در کلام، با عمل و نظر سیاست گذاران این حوزه در تناقض جدی است و این مسئله نیز بایستی برطرف شود تا انشاءالله امید به تحول بنیادین در عرصه آموزش و پرورش بیش از پیش نمایان گردد.