به گزارش گروه دانشگاه خبرگراری دانشجو، علی آدمی معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن بیان این مطلب افزود: معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی مطابق با سند چشم انداز راهبردی دانشگاه از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵، برنامه تحول و تعالی آموزش را تدوین و به مرحله انجام رسانده است. باید ارزش گذاری دوبارهای در رابطه با حوزه علوم انسانی انجام شود و این حوزه را ارتقا دهیم تا دانش آموزان و دانشجویان مستعد و برتر، رشتههای علوم انسانی و دانشگاه علامه طباطبایی را به عنوان مرجع علوم انسانی انتخاب کنند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای معاونت آموزشی برای تحول در علوم انسانی توجه به کیفی سازی آموزش است، بیان کرد: همه فرآیندها، دستورالعملها و اقدامات معاونت آموزشی باید بر اساس کیفی سازی تنظیم شود و از رشد کمی و مسائلی که ما را از موضوعات کیفی دور میکند، پرهیز کنیم.
به گفته آدمی، کیفی سازی علوم انسانی برای کشور و به ویژه دانشگاه علامه طباطبایی بسیار مهم است. با توجه به اینکه ماموریتهای مختلف نسلهای دانشگاهی در دنیا که از انتقال آموزش و تجربه شروع میشود و به تولید علم، ارتقا و شکافتن مرزهای دانش، کارآفرینی و ارتباط با صنعت و جامعه میرسد، تحول در علوم انسانی و کیفی سازی آموزش باید به گونهای انجام شود که بتواند همزمان همه این بخشها را در دل خود جای دهد.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دو اقدام مهم باید در حوزه تحول و تعالی آموزش انجام شود. نخست توجه به جایگاه آموزش در فضای بینالمللی کنونی به عنوان یک فضای رقابتی است. با نگاهی به سازمانهای یاددهنده و یادگیرنده و مقایسه با دهههای پیشین، متوجه میشویم، امروزه دانشگاه تنها مرجع یاددهنده نیست.
وی تاکید کرد: بنابراین لزوم اجرای آخرین روش ها، تکنیکها و مدلهای آموزش در دانشگاه توسط استادان احساس میشود که این امر نیازمند برگزاری دورههای بازآموزی و صلاحیت مدرسی برای استادان است. به همین منظور در تلاش هستیم «مرکز توسعه صلاحیتهای حرفهای استادان» را در سال ۱۴۰۱ ایجاد کنیم. یکی از وظایف این مرکز مجهز کردن استادان به تکنیکها و روشهای آموزشی برای امکان رقابت با سایر سازمانها، نهادها و دستگاههایی است که متولی آموزش در جهان امروز شده اند.
آدمی افزود: اقدام دیگر این است که باید هدف از آموزش و هدف از علم را مشخص و از طریق دانشگاه و آموزشهایی که در دانشگاه داده میشود، انتظارات جامعه را برآورده کنیم. یعنی باید آمایش رشته و آمایش دانشجویی را به گونهای تنظیم کنیم که از این طریق، بیشتر انتظاراتی را که جامعه، صنعت و دستگاه حکمرانی کشور از دانشگاه دارد را تامین کنیم. امروز بخشی از مأموریت دانشگاهها، حل مسائل کشور است. دانشگاهها باید بتوانند مسائل اجتماعی و اقتصادی را شناسایی، تبیین و حل کنند که این امر مهم لزوم تحول و تعالی آموزش را طلب میکند.
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه کیفی سازی توجه به ساختارهای آموزش و فرآیندهای آموزش است، گفت: باید همه فرآیندها و خدمات آموزشی دانشگاه را به سمت کیفی شدن سوق دهیم. کمی بودن فضای آموزشی میتواند هم فشار زیادی به استادان و دانشجویان وارد کند و هم نمیتوانیم از فضای آموزشی بهره کافی را ببریم و همچنین باعث میشود بسیاری از استانداردها و رویههای منطقی و معمول در دانشگاه نادیده گرفته شود.
وی با اعلام اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه کیفی شدن آموزش در دانشگاه علامه طباطبایی، ارتقاء و اصلاح جایگاه نظام کیفی سنجش و پذیرش دانشجو به ویژه در حوزه تحصیلات تکمیلی است، افزود: همچنین بالا بردن کیفیت و تعیین شاخصهای جدید در حوزه سنجش و ارزشیابی در سطح دانشگاه در حوزه معاونت آموزشی یکی دیگر از گامهای کیفی شدن آموزش است.
به گفته آدمی، باید نقاط آسیب و نقاط ضعف خود را از طریق دریافت بازخورد از قسمتهای مختلف شناسایی و اصلاح کنیم. به طور مثال شاخصهایی که از لحاظ ساختاری در حوزه ارتقای استادان وجود دارد باعث شده است که بسیاری از وقت آنها به جای اینکه صرف شاگرد پروری، نخبه پروری و مرجعیت استادی بگذرد، برای نوشتن مقالات و کتابهای متعدد که در آیین نامه ارتقا آمده است صرف میشود.
آدمی ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهم در حوزه کیفیسازی، توجه به دانشجویان استعداد درخشان و نخبه است. این دانشجویان به عنوان سرمایههای بزرگ انسانی داخل دانشگاه هستند؛ بنابراین تلاش میکنیم امکانات رفاهی، آموزشی و دانشجویی را برای این افراد بهینهتر کنیم تا دانشگاه علامه طباطبایی نخستین انتخاب دانشجویان نخبه و استعداد درخشان در حوزه علوم انسانی باشد.
وی با اشاره به سهم معاونت آموزشی در موضوع بین المللی سازی و برند سازی دانشگاه، بیان کرد: یکی از مهمترین برنامهها در سال ۱۴۰۱ که در سالهای بعد نیز تداوم خواهد داشت، راه اندازی مرکز جذب دانشجویان خارجی در داخل دانشگاه است. تلاش کرده ایم با همکاری چندین مجموعه خارج از دانشگاه و نیز با توجه به ظرفیت فوقالعادهای که در میان استادان ما وجود دارد این مرکز را به طور مستقل راه اندازی کنیم و با گرفتن دانشجویان خارجی، هم توان علمی و فرهنگی خود را به نمایش بگذاریم و هم اینکه دانشگاه را در شاخصها و استانداردهای بینالمللی مطرح کنیم تا ضریب بین المللی دانشگاه در این حوزه افزایش پیدا کند.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین به مرکز خدمات الکترونیک و مجازی دانشگاه اشاره کرد و گفت: این مرکز باید همچون گذشته با قدرت به کار خود ادامه دهد. این بستر شکل گرفته است که برای تعامل با دنیای بین الملل و دانشگاههای سطح اول دنیا بستر بسیار مناسبی است. همچنین میتوان بسیاری از همایش ها، جلسات و سمینارها را از طریق فضای مجازی با حضور استادان و دانشگاههای دیگر برگزار کرد. دانشگاه قصد دارد بخشی از فضای آموزش کنونی را به آموزش مجازی اختصاص دهد.
وی در پایان تاکید کرد: همچنین این نوید به دانشجویان داده میشود که بسیاری از خدمات آموزشی در سال جاری به صورت الکترونیکی خواهد بود و دانشجویان میتوانند بدون پیگیری حضوری، در کوتاهترین زمان و وقت ممکن و بدون اینکه هزینه زیادی را پرداخت کنند از همه خدمات آموزشی دانشگاه استفاده کنند. زیرساخت الکترونیکی و فضای مجازی دانشگاه را تقویت میکنیم تا هم در حوزه خدمات و هم در حوزه آموزش و با تمام قدرت و ظرفیت به ارائه خدمات بپردازیم.