علی عسگری مدیرعامل مرکز پژوهش روانسنجی و هوشبهر مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو با اشاره به محصول خود که قرار است در رویداد عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی عرضه کند، گفت: نخستین تست هوش استاندارد کشور در مرکز پژوهش روانسنجی و هوشبهر طراحی شده است درحقیقت استنفورد ـ بینه نخستین تست هوش در کل کشور است که با حمایت ستاد علوم شناختی و زیر نظر معاونت علم و فناوری رییس جمهور استاندارد و بومیسازی شده است.
مدیر عامل مرکز پژوهش روانسنجی با اشاره به این که مرکز پژوهش روانسنجی و هوشبهر اولین و فعلا تنها مرکز پژوهشی در حوزه روانسنجی است، افزود: هدف اصلی مرکز پژوهشی شامل ساخت، توسعه و استاندارد کردن ابزارهای اندازهگیری، تستها، مقیاسهای سنجش شناختی، روانشناختی، سازمانی، تربیتی است.
وی با تصریح بر این که روانسنجی یا Psychometric به معنای اندازهگیری و سنجش انسانها در حیطههای مختلف است، گفت: روانسنجی یکی از گرایشهای رشته روانشناسی است که به سنجش و اندازهگیری انسانها در حیطههای مختلف روان مانند شناختی، هوش، استعداد، حافظه یا در مقیاس سازمانی یعنی سنجش ویژگیهای سازمانی افراد میپردازد.
اجرای نخستین تست استاندارد مقابله با استرس در دانشگاه آزاد
عسگری با تاکید بر این که اولین تست استاندارد روشهای مقابله با استرس از سوی موسسه ما در دانشگاه آزاد و با دانشجویان این دانشگاه اجرا شد، یادآور شد: همچنین تفاهمنامهای با دانشگاههای آلمان در راستای مطالعه طولی رشد کودکان چهار تا هشت سال تستهای لازم انجام و تجزیه و تحلیل صورت گرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی درباره میزان اشتغالزایی در مرکز پژوهشی هوشبهر، گفت: چهار نفر به صورت مستقیم در شرکت ما فعال هستند. ۶ نفر دیگر هم هستند که به صورت پاره وقت با شرکت همکاری میکنند، در مجموع ۱۰ نفر فعال هستند.
وی با بیان این که من از سال ۷۲ تا سال ۸۵ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد بودم و روند رشد دانشگاه را در این سالها مشاهده کردم، افزود: روند پیشرفت دانشگاه آزاد کاملا محسوس است.
مدیر عامل مرکز پژوهش روانسنجی در پایان با بیان این که یکی از همکاریهای ما با بنیاد حمایت کودک است، اظهار کرد: این بنیاد، یک خیریه است و ۱۰ هزار کودک را تحت پوشش دارد، در مرحله اول برای پنج هزار کودک در سراسر کشور، پرونده رشدی-شناختی تشکیل دادیم. نتایج این پرونده برای بنیاد بسیار مفید بود. چون توانستند مشکلات کودکان را بشناسند و برای حل آن برنامهریزی کنند. مثلا کودکی با هوش ۱۴۵ در روستایی در فنوج که کسی آن را نمیشناسد. این کودک به عنوان استعداد درخشان شناسایی شد، به تهران آمده و در مدارس تیزهوشان مشغول به تحصیل است.