به گزارش گروه دانشگااه خبرگزاری دانشجو، در آستانه چهل و چهارمین فجر انقلاب اسلامی، بیست و سومین کرسی آزاد اندیشی با موضوع بررسی «قدرت رسانههای نظام سلطه و رازهای ایستادگی یک ملت» با حضور شاهین رفیعی استاد دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و ابوذر یاسری پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی روز دوشنبه دهم بهمن ماه برگزار شد.
شاهین رفیعی استاد دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در بیست و سومین کرسی آزاد اندیشی درباره چرایی ایجاد و تاسیس رسانه در جامعه گفت: رسانه تمایز بین واقعیت و ادراک واقعیت (ذهنیت) است، بین واقعیت و ذهنیت تفاوت وجود دارد.
رفیعی تصریح کرد: در موقعیتی واقعیت مهمتر از ذهنیت است و گاهی بلعکس. از نظر ادراک عموم، «واقعیت» مهمتر از «درک از واقعیت» است و، اما از نظر مدیران اجتماع «ادراک از واقعیت» مهمتر از «واقعیت» است، زیرا قضاوت، احساسات و عمل انسانها تابع ادراک از واقعیت است نه واقعیت.
وی ادامه داد: در جنگ رسانه و جنگ ادراکی، کسی که ذهنیت و ادراک از واقعیت را مدیریت کند، قضاوت، احساسات و عمل انسانها را مدیریت میکند و پیروز است. اصحاب رسانه معتقدند مردم آنچه را که آنان میگویند را باور دارند.
استاد دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: در وضع مطلوب باید بین واقعیت و ذهنیت تطبیق وجود داشته باشد، اما واقعیت در عرصه اجتماع متفاوت است. بین ذهنیت و واقعیت دو شکاف مثبت و منفی وجود دارد البته رسانه مطلوب رسانهای است که بتواند این دو شکاف را پر کند.
رفیعی گفت: هر اتفاق و پدیدهای که با آن مواجه هستیم به صورت مطلق خوب و یا بد نیست. برای دانشمندان شناخت واقعیت اهمیت دارد، اما برای مدیران اجتماعی ادراک مردم از واقعیت مهم است و مدیریت ادارک مردم برعهده رسانه است. برای مدیران اجتماع، ادارک مردم از کارآمدی نظام مهمتر است.
وی افزود: با سه پدیده مواجه هستیم، تصویر انقلاب اسلامی، تصویر دوران پهلوی و تصویر از غرب و آمریکا. یعنی مردم جامعه ما وقتی میخواهند به کارکرد نظام جمهوری اسلامی انتقاد کنند فقط نظام را مورد توجه قرار نمیدهند بلکه بخشی از قضاوت آنان، مقایسه با قبل و کشورهای پیرامون است.
استاد دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اظهار کرد: در اجتماع نسبت به انقلاب اسلامی یک شکاف منفی دارد و ذهنیت عامه مردم به واقعیت منفی است و از دوران پهلوی و غرب و آمریکا ذهنیت مردم دارای شکاف مثبت است. به دلیل رویکرد جزء هر سه مورد دارای شکاف ادراکی نادرست است، کارکرد درست روایت یعنی جهاد تبیین که وظیفه اش این است که موارد گفته شده را منطبق بر واقعیت کند.
استاد دانشگاه تهران به فقر، شکاف طبقاتی و عدالت، بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: آمار فقر مطلق در سال ۱۳۵۶، ۴۶ درصد و آمار فقر مطلق در سال ۱۳۹۳، ۹.۵ درصد بوده است، ضریب جینی ایران در سال ۱۹۷۹ بالای ۵۰ و رتبه ایران ۱۱۰ در جهان و ضریب جینی ایران در سال ۲۰۱۴، ۳۸.۳ و رتبه ایران ۶۸ در جهان بوده است که هر دو آمار از بانک جهانی است، جمهوری اسلامی علی رغم همه فشارها در برقراری عدالت، بالاتر از آمریکا، روسیه، ترکیه و... قرار داد. سوئد با ضریب جینی ۲۶.۱ کمترین نابرابری را در جهان دارد.
وی افزود: برخلاف بمباران تبلیغاتی، وضع اقتصادی مردم ایران نسبت به قبل از انقلاب به صورت قابل ملاحظه بهتر شده است؛ یعنی احساس محرومیت با رسانهها افزایش یافته نه خود محرومیت.
رفیعی تاکید کرد: در زمان رضا شاه متاسفانه بخشهای مهمی از خاک ایران را در قرارداد ننگین سعدآباد از دست دادیم، بخشیدن ارتفاعات استراتژیک آرارات به ترکیه آتاتور، بخشیدن کامل اروند رود به عراق، بخشیدن دشت ۳۰۰۰ کیلومتری ناامید به افغانستان و خارج شدن سرچشمه هیرمند از ایران و تبدیل سیستان آباد به ریگزارا، کشتار و تبعید بیش از ۲۴ هزار نفر از مردم ایران و صدور ۴۴ هزار سند مالکیت این روستاها بنام خود و پهلوی، کشتن شعرا و روشنفکران و...، قلع و قمع عشایر ایران، کشتن ۲۵ سردار دلیر بختیاری و قشقایی، اجبار تحقیر آمیز مردان به پوشیدن لباس یک شکل و کلاه پوش، توهین به زنان عفیف ایرانی و دستور کشف حجاب و هتک حرمت وحشیانه به میلیونها زن ایرانی از جمله اقدامات دوران پهلوی (رضاشاه) در ایران است.
ابوذر یاسری پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی گفت: ما دارای ملت بینظیری هستیم، از این جهت که این ملت توانسته ۴۵ سال از یک انقلاب تمام مردمی حمایت کند. کشور ایران به لحاظ مردمی بودن در تاریخ بینظیر است.
وی ادامه داد: میشل فکو در ابتدای انقلاب اسلامی به ایران میآید و از نزدیک در کنار مردم شهرهای مختلف ایران قرار میگیرد و دو کتاب با نامهای ایران روح یک جهان بی روح و ایرانیان چه رویایی در سر دارند را مینویسد. فکو بیان میکند آن معنایی که از مشارکت و حضور مردم در انقلابها میدانیم در اندازهای نیست که در مردم ایران و حضور آنان در انقلاب ۵۷ بوده است و یکی از شگفتی سازی در علم جامع شناسی انقلابها رخ داده و این شگفتی سازی نظریات جامع شناسان برجستهای را تغییر داده است.
وی افزود: به نظر میرسد به رغم همه نظریه پردازیهایی که تاکنون راجع به انقلاب اسلامی شده است ما هنوز به یک نظریهای نرسیده ایم که بگوییم ما خشم کردیم و علت انقلاب اسلامی این است، به همین دلیل، وقتی اندیشمندان در کشورهای اروپایی نتوانسته اند به این پدیده پی ببرند و نتوانسته اند مقابل این پدیده هم بایستند از این جهت شاهد شکل گیری این خطای محاسباتی هستیم که روسای جمهور آمریکا پشت سر جریاناتی قرار میگیرند و آن جریان شکست میخورد.
یاسری بیان کرد: این یک خطای محاسباتی است وقتی کشوری دارای پیشینهای تمدنی است و ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال شکل گرفته و حداقل ۲۰۰ سال مسیر پیشرفت را طی میکند، بعید است چنین افکارهایی، البته میتوان گفت بعید هم نیست، چون اندیشمندان و نظریه پردازان آنان نتوانسته اند به علت وقوع پدیده پی ببرند. این پدیده یک پدیده مردمی است.
پژوهشگر انقلاب اسلامی با اشاره به راز ایستادگی ملت ایران گفت: ایستادگی ۴۴ سالگی ملت بزرگ ایران یعنی اتکا یک نظام به اراده یک ملت در صورتی که در دنیا همه کشورها تا قبل از سال ۱۹۹۰ به یکی از دوقطب برجسته نظام بین الملل اتکا داشتند و بعد از آنها هم کشورها به معنای کامل مستقل نبودند، آنها وابسته هستند مخصوصا منطقه شرق آسیا و شمال آفریقا و کاملا متکی و اگر نظام سلطه حمایت خود را از آنان بردارد، فرو خواهند ریخت.
وی افزود: گاهی در برخی تحلیلها درخصوص جریانهای خاصی در بین روشنفکران این کشور مشاهده میکنم برخی از اساتید به صراحت میگویند که نتیجه تحلیلشان این است که این ملت خردورز نیستند و خردمندانه حرکت نمیکنند. بنده امروز میخواهم به سراغ تاریخ بروم و بگویم حرکتی که این ملت انجام داده است، خردمندانه است.
یاسری ادامه داد: ملت ما ملتی است که به لحاظ استعداد و هوش در متوسط جهانی رتبه بالایی دارد. عالمان ایرانی مغول را هم به تسخیر خودشان در میآوردند. برخی از شاهان مغول را شیعه میکردند و برای پیشرفت از آنها استفاده میکردند، مثلا خواجه نصیر طوسی بودجه رصد خانه مراغه را از شاه مغول میگیرد و مجدد در دوران صفویه یک جهش تمدنی دیگر را میبینیم. به لحاظ تکنولوژی و فناوری ایرانیان کاری کردند که تا کنون دنیا نتوانسته در نمونههایی آن را تولید کند. منارجنبان و تکنولوژیهای دیگری که در منارجنبان است.
یاسری گفت: نقطه آغاز تمدن را، تمدن شناسان سال ۲۰۰۰ میلادی در پژوهشی که در جیرفت کرمان انجام دادند نقطه جیرفت اعلام کردند. ایران در دوره برنز جیرفت در شهر سوخته در ۵۰ کیلومتری زابل اولین چشم مصنوعی را در تاریخ بشر ابداع میکند که در بقایای یک گور ۵۰۰۰ ساله پیدا شده بود که نشان دهنده اولین جراح مغز و جمجمه در آن تاریخ است. اساتید ما در دانشکده فنی دانشگاه تهران کتاب ارزشمندی به نام مهندسی ۵۰۰۰ ساله ایرانی را به رشته تحلیل درآوردند.
وی افزود: در دوره اسلامی و زمانی که اسلام وارد ایران میشود، ما با دوره شگفت سازی مواجه هستیم. در واقع ایرانیان که در دوره انتهای ساسانی با تحریم علمی داخلی مواجه هستند و ۹۹.۵ درصد از ۱۴۰ میلیون نفر ایرانی حق تحصیل علم ندارند و فقط ۷۰۰ هزار نفر میتوانستند تحصیل علم داشته باشند که کتاب آقای آرتو کریستنسن و کتاب آقای سعید نفیسی گویا آن است که در ورود اسلام با دستور علمیِ اسلام، طلب علم و آموزش بر تمام زنان و مردان واجب شد.
یاسری تاکید کرد: در دوران اسلامی، غیاثالدین جمشید کاشانی که از آن بعنوان مبدع چهار عمل اصلی و بیست اقدام در علم ریاضیات یاد میکنند. حکیم ابوریحان بیرونی که از پدران علم فیزیک جابر ابن حیان بعنوان چهره برجسته در علم شیمی و از شاگردان امام صادق (ع) نیز بوده است.
وی اظهار کرد: کتاب ارزشمند خانم هونگه با نام خورشید الله بر فراز مغرب زمین که امروزه بعنوان فرهنگ اسلام در اروپا ترجمه شده است. او با یک آزاد منشی عنوان میکند که تمدن اسلامی که در سده ۲ هجری در انجلس ایجاد و نشر پیدا کرد و همچنین تمدنی که در ایران شکل گرفت اینها منشا علم در جهان هستند. تمدن اسلامی تنها ارثیه یونان را از انهدام و فراموشی نجات داد و آنرا اسلوب و نظم بخشید و مسلمین پایه گذار شیمی آزمایشی، جبر ریاضیات به مفهوم امروزی و مثلثات، زمین شناسی و جامع شناسی و نظایر این هستند.
پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی تصریح کرد: تمدن اسلامی کشفها و اختراعهای گرانبهای بی شماری را در همه بخشهای علم تجربی، که اکثر آنها را بعدها نویسندگان اروپایی دزدانه به حساب خودشان گذاشتند. به مغرب زمین هدیه کرده است، ولی پا برای اروپا باز کرد تا به شناخت قوانین طبیعت و تفوق و کنترل آن منجر شد.
یاسری افزود: در سال ۱۱۸۲ تا ۱۱۹۲ شمسی جنگهای ایران و روسیه بخشی از آن است و ۱۱۹۲ عهدنامه گلستان و در سال ۱۲۰۶ عهدنامه ترکمنچای بسته میشود. طی این دو معاهده در دوران فتحعلی شاه، دویست و شصت و سه هزارکیلومتر مربع از خاک ایران را تجزیه کردند. در دوره ناصرالدین شاه در سال ۱۲۲۶ و ۱۲۴۹ و ۱۲۳۶ معاهده پاریس منعقد شده است و در سال ۱۲۶۰ طی دو معاهده پاریس و گلد اسمیت ۹۷۵ هزار کیلومتر مربع از ایران تجزیه شد و طی معاهده آخال یک میلیون و دویست و بیست و دو هزار کیلومتر مربع از خاک ایران جدا میشود. این سرزمینها در دوره قاجار و دوره پهلوی تجزیه شدند. طی معاهده سعدآباد در دوره رضاخان که بین چهار کشور عراق، افغانستان، ترکیه وایران بسته شد ۳ هزار کیلومترمربع به افغانستان، ۸۰۰ کیلومتر مربع به ترکیه و اروند رود را بطور کامل به عراق بخشیدند. آنچه در این جا مهم است اینست که در دوره قاجار عمدتا زمینهای ایران با جنگ جدا شده است و مجبور به تجزیه شده اند و در دوره پهلوی بدون جنگ و به دستور اجنبی خاک ایران جدا شده است.
پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی گفت: تلفات انسانی زیادی در این ۲۰۰ سال به ملت ایران تحمیل شده است. انگلیسیها مرز شرقی و غربی ایران را بستند و اجازه ورورد غلات به ایران را ندادند در نتیجه قحطی مصنوعی در کشور اتفاق افتاد و در نهایت کار ایرانیان به خوردن علف و یونجه کشیده شد و در نهایت از اجساد مردگان و انگلیسیهایی که وارد ایران شده بودند بیماریهای واگیردار شیوع پیدا کرد و در نهایت تحریم دارویی بر کشته شدن مردم افزود.
وی ادامه داد: انگلیسیها پول نفت ایران را میفروختند و از درآمد و سودش استفاده میکردند در نتیجه باعث ایجاد تورم ۱۰ هزار درصد در ایران شدند که باعث افزایش آمار کشته شدگان شد و هلوکاست واقعی را انگلیسیها در این جا رقم زدند و طی دوسال حدود ۱۰ میلیون نفر کشته شدند. در واقع جامع ایرانی مضمحل شد و انگلیسیها کارشان به جایی رسید که برای ایران تعیین حاکم کردند و سلسلهای در ایران ایجاد شد با قدرت اجنبی که در تاریخ ایران هیچ وقت فراموش نمیشود.
یاسری ادامه داد: ما شاهی داشتیم که وزیر امورخارجه را کشت. او حسین فاطمی یک چهره ملی گرا را کشت، فاطمی قبل از تیرباران شدنش متنی را میگوید من میمیرم، آن هم چنین مرگ پرافتخاری، من میمیرم تا جوانان ایران از خون من عبرتی گرفته باشند و با خون خود از وطن خویش دفاع کرده و نگذارند جاسوسان اجنبی بر این کشور حکومت کنند. من درهای سفارت انگلستان را بستم غافل از اینکه تا دربار هستند و انگلستان سفارت نیاز ندارد. ما باید ملی گرا باشیم یکی از ریشههای وقوع انقلاب همین است. ما با یک ملت هوشمند دقیق و بصیری رو به رو هستیم که تاریخ و جهان همچین ملتی را به خود ندیده است.