به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رییس دانشگاه تربیت مدرس در گفتوگویی ضمن تبیین شعار سال و محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: مهار تورم و رشد تولید که رهبری فرمودند به نوعی هر دو اینها به مسائل اقتصادی و معیشت مردم برمی گردد و رهبری همچون سنوات گذشته خط اصلی حل مشکل اقتصادی و معیشت مردم را با نامگذاری عنوان میکنند که مسوولان هم روی این دو واژه تورم و رشد تولید تمرکز بیشتری داشته باشند تا توفیقاتی حاصل شود.
وی با بیان اینکه برای رشد تولید نیازمند فکر، فناوری و دانش هستیم، افزود: دانشگاه تربیت مدرس به پیام رهبر معظم انقلاب برای شعار امسال «مهار تورم رشد تولید» لبیک میگوید و آمادگی دارد همه ظرفیت خود را برای مهار تورم و رشد تولید در اختیار جامعه تولیدی و تصمیم ساز قرار دهد تا مراحل به صورت درست طی شود. توان وسیع تربیت مدرس در ۱۷ دانشکده و ۱۵ مرکز تحقیقاتی و ۱۷۶ شرکت دانش بنیان جمع شده است و همه در اختیار تحقق این شعار است.
دانشجو در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته تورم افسارگسیختهای را تجربه کردیم، افزود: دشمنان جنگ اقتصادی را در کشور شروع کردند تا با اعمال تحریم و ایجاد حساسیتهای سیاسی و اقتصادی تورم را به جامعه تحمیل کنند. از طرف دیگر کسانی مایل نبودند کشور رشد کند تا مردم از نظر معیشتی وضعشان بهتر شود که باعث شد اواسط سال رشد چشمگیری را در برابری ارزش دلار و ارزهای دیگر در برابر ریال داشته باشیم.
رییس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه آخر سال فرمول مهار این افزایش به دست آمد و توانستند جلوی آن را بگیرند، گفت: افزایش صادرات، بالا رفتن ارزش پول ملی، عدم واردات کالاهای غیرضروری و مشابه، حمایت از شرکتهای دانش بنیان و نگاه ویژه به رونق تولید میتواند به عنوان شاخصهایی در اقتصاد و معیشت مردم تاثیرگذار باشد.
وی یادآور شد: ارزش پول ملی باید بالا برود. عمده گرانیهایی که در چند ماه اخیر اتفاق افتاد، به نرخ برابری ارزش پول ملی با ارزهای دیگر و خارجی برمی گردد که این هم با فکر و ارتباط با علمای اهل اقتصاد و متخصصان در داخل دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی میتواند فرمول خاصی برای آن طراحی کرد که حتما این موضوع هم قابل حل است.
دانشجو در ادامه افزود: یک محصول قبل از اینکه به تولید انبوه برسد، بازار تقاضا میخواهد. بازار محصول باید در داخل و خارج مورد بررسی قرار گیرد، هزینهکرد و سود آن باید متناسب باشد تا مشوقی برای تولید شود؛ بنابراین یکی از شاخصها بازار تقاضا است که باید به آن توجه کرد.
رییس دانشگاه ادامه داد: یکی دیگر از شاخصها کیفیت تولید است. کیفیت تولید هرچه بالاتر باشد، بازار استفادهکننده پایدار بیشتر میشود. فروش اجناس ارزانتر در بازار پایدار نیست؛ بنابراین کیفیت محصولات تولیدی حائز اهمیت است.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به برآورد درست از تقاضا و بهبود کیفیت تولید راهی جز رجوع به نخبگان، فرهیختگان و کسانی که دست اندرکار علم و هنر تولید هستند، نداریم. البته در این راستا در چند سال گذشته پارکهای علم و فناوری برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان در کنار دانشگاهها به وجود آمدند تا با در اختیار گذاشتن تسهیلات، به طرحها و ایدههای خود جامه عمل بپوشانند و به اقتصاد کشور کمک کنند.
رییس دانشگاه گفت: همه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی میتوانند به تحقق شعار سال کمک کنند. اگر مسئولان به دنبال رشد تولید هستند، باید برای رشد بازار داخلی و کیفیت محصولات تلاش کنند و برای این منظور باید به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی رجوع شود. ارتباط معقول تری با دانشگاهها داشته باشند و در واقع رابطه صنعت و دانشگاهها تنگاتنگ شود.
وی افزود: یکی از فرمولهای کاهش تورم، رشد تولید است؛ یعنی تولید بیشتر از عرضه باشد تا قیمتها افزایش پیدا نکند و در کنار آن بتوان صادرات هم انجام داد. البته این مساله نیازمند این است که صنایع و دانشگاهها با یکدیگر ارتباط نزدیکی داشته باشند تا محصول با کیفیت همراه با استاندارد بالا تولید شود.
دانشجو با بیان اینکه دانشگاه و صنعت دو بال شکوفایی اقتصاد هستند، گفت: دانشگاه به تنهایی نمیتواند به تولیدکنندگان رجوع کند؛ چرا که باید تولیدکنندگان هم متقاضی این رجوع باشند. ازطرف دیگر تولیدکنندگان هم به تنهایی نمیتوانند متقاضی استفاده از توان دانشگاهیان باشند و دانشگاهیان هم باید این تقاضا را داشته باشند. وی در ادامه یادآور شد: البته نسبت به ۱۰ سال گذشته اعتماد صنعتگران به دانشگاهها و دانشگاهیان به صنعتگران خیلی بیشتر شده است، اما هنوز ارتباط ۱۰۰ درصدی سیستماتیک و ساختارمند وجود ندارد. در بحث ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیشتر اساتید به سراغ صنعت میروند یا صنعتگران بیشتر به دنبال استادان هستند و این ارتباط به صورت ساختارمند وجود ندارد؛ به این معنا که یک سازمان تولیدکننده کمتر به دنبال یک دانشگاه میرود و این افراد هستند که یکدیگر را پیدا میکنند.
دانشجو اظهار داشت: اگر قرار است این ارتباط عمیقتر شود این ساختار باید شکل بگیرد؛ به جای اینکه آدمها دنبال یکدیگر بروند، صنعت باید یک یا دو دانشگاه را انتخاب کند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.