به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از بیرجند، پروژه مطالعه راه آهن شرق کشور چابهار- بیرجند- مشهد در اولین سفر دولت نهم به خراسان جنوبی یعنی حدود هشت سال قبل به تصویب رسید و در سفرهای بعدی رئیس جمهور و هیات همراه به استان اعتباراتی نیز برای این مهم مصوب شد.
با وجود تلاش های صورت گرفته از سوی مسئولان استان، گویا دولت در بودجه سال جاری اعتباری برای این طرح تخصیص نداده است.
حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس در این خصوص به مخالفت دولت به دلیل کمبود بودجه با پروژه راه آهن شرق کشور اشاره کرد و گفت: دولت در بودجه سال جاری اعتباری برای طرح های جدید و کلان تخصیص نداده است.
وی با اشاره به اینکه تا کنون هیچ مانعی بر سر راه این پروژه نبود، افزود: در بخشنامه رئیس جمهور آمده است که با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور ردیف بودجه جدید و طرح جدید عمرانی در سال جاری صورت نگیرد.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس به پیگیری های انجام شده و ملاقات های حضوری با رئیس جمهور اشاره کرد و بیان داشت: رئیس جمهور مخالف تعیین ردیف بودجه برای این طرح بودند.
عبادی ادامه داد: البته مخالفت ها منحصر به این راه آهن نیست؛ بلکه بر اساس بخشنامه رئیس جمهور به دلیل ناتمام ماندن طرح های گذشته و کمبود اعتبارات هیچ بودجه جدیدی نباید به طرح های عمرانی اختصاص یابد.
وی افزود در حال حاضر راه آهن هایی که باید در نقاط مختلف کشور افتتاح می شد در این مدت به پایان نرسیده است.
هیچ مانعی بر سر راه آغاز به تولید سیمان باقران نیست
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس به کارخانه بزرگ سیمان باقران اشاره کرد و گفت: تمامی موانع مالی و مشکلات اداری این کارخانه با پیگیری های صورت گرفته مرتفع شده است.
عبادی تصریح کرد: در حال حاضر مشکلی بر سر راه افتتاح این واحد صنعتی وجود ندارد و با وعده ای که مسئولان پروژه داده اند در اردیبهشت 93 شاهد افتتاح و راه اندازی سیمان باقران در شهرستان درمیان خواهیم بود.
وی به دو بانده شدن مسیرهای ترانزیتی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: دو بانده شدن مسیرهای بیرجند به خضری و بیرجند به سربیشه جزو پروژه های مهر ماندگار تعریف شده است و نیازمند نگاه ویژه دولت و تعیین ردیف بودجه مشخص است تا در زمان تعیین شده به بهره برداری برسد.