به گزارش گروه دانشگاه«خبرگزاری دانشجو»؛ نشست بررسی موانع و راهکارهای اجرایی کرسیهای آزاداندیشی با حضور مدیران فرهنگی دانشگاهها صبح امروز چهارشنبه اول بهمن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم در این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری کرسیهای آزاداندیشی گفت: هدف این جلسه برداشتن یک گام علمی برای تحقق یکی از اهداف مهم حوزه معاونت فرهنگی وزارت علوم است.
وی به دغدغه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در بحث آزادی بیان اشاره کرد و گفت: ۱۲ سال پیش مقام معظم رهبری به شکلی جدی دغدغههایی را در رابطه با مباحث آزاداندیشی مطرح کردند و همه ما شاهدیم که در طول این سالها بخش ناچیزی از این دغدغهها محقق شده است.
وی افزود: وظیفه ما است کار و تلاش کنیم تا دغدغههایی که در رابطه با بحث آزاداندیشی وجود دارد را تحقق ببخشیم و انشاءالله این جلسه یک گام در مسیر محقق کردن دغدغههایی که در این مسیر وجود دارد باشد.
هاشمی تصریح کرد: وزارت علوم و معاونت فرهنگی این وزارتخانه مهمترین هدف خودش را بحث آزاداندیشی میداند و همه مباحث فرهنگی باید جهت تقویت مطالبه آزاداندیشی باشد.
وی به محقق نشدن دغدغهها و مطالبههایی که در رابطه با آزاداندیشی وجود دارد اشاره کرد و گفت: اینکه این بحث به طور جدی و مناسب محقق نشده است به خاطر این است که یا این کار را جدی نگرفتهایم یا موانعی سر راه ما وجود دارد. رهبر معظم انقلاب باید با چه زبانی با ما سخن بگوید تا ما به خودمان بیاییم و کاری انجام دهیم.
معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: با شعار توخالی دادن کسی نمیتواند ادعای پیروی از رهبری داشته باشد. ما بایستی موانع را برداریم و زمینه را برای بحث آزاداندیشی فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه دو گروه به آزاداندیشی ظلم میکنند، افزود: ما درگیر افراط و تفریط در این زمینه هستیم و نباید خیال کنیم از یک نگاه به بحث آزاداندیشی ظلم شود.
معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه آزاداندیشی مظلوم است، تصریح کرد: امروز فضا خیلی در رابطه با این موضوع باز نیست و مدیریت فرهنگی مانند حوزههای دیگر برای محقق کردن بحث آزاداندیشی باید باور، شهامت و از خودگذشتگی داشته باشد.
هاشمی خاطرنشان کرد: اگر راه وسط را بخواهیم انتخاب کنیم مورد انتقاد افراطیون قرار میگیریم یا متهم به روشنفکری شویم یا اینکه متهم میشویم به ارزشها پایبند نیستیم که هر دوی این نگاهها مخرب است.
در سال ۹۰ بخشنامهای ابلاغ شده است که در آن آمده «با عنایت به ضرورت کرسیهای آزاداندیشی و سخنرانیهای فرهنگی و اجتماعی به تعداد اسامی سخنرانان در حوزه مربوطه جهت بهرهبرداری ارسال میشود» آیا میشود آزاداندیشی را با محدود کردن سخنرانان پیش برد؟ این نوع بخشنامهها ضد آزاداندیشی است.
هاشمی با بیان اینکه اگر بخواهیم آزاداندیشی رخ دهد باید گفتوگو انجام شود، افزود: برای گفتوگو اساتید، دانشجویان و صاحبان افکار باید بتوانند دیدگاههای خود را مطرح کنند و منطق فردی، سازمانی و گروهی ما نمیتواند بگوید که دیدگاه درست یا غلط کدام است.
وی اضافه کرد: اگر کسی نقدی دارد که فکر میکند به نفع جامعه است و ممکن است به مذاق ما خوش نیاید حق نداریم جلوی آن را بگیریم. آیا ما ملاک حق و باطلیم؟
معاون فرهنگی وزیر علوم تأکید کرد: هر استاد یا دانشجویی که میخواهد نظری را بدهد که موجب اختلال در قانون و امنیت و نظم جامعه نمیشود باید شرایطی فراهم کرد که بتواند این نظر را بیان کند.
هاشمی با بیان اینکه معاون فرهنگی در دانشگاه باید نماد قانون باشد افزود: قوانین جمهوری اسلامی را نقض کردن آن هم به شکل سازمانیافته گناه است و برخیها نباید فکر کنند سلیقه آنان مبنای حق و باطل است.