به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از تبریز، اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی در این گردهمایی وضعیت کنونی دریاچه ارومیه را نتیجه نگاه غیرکارشناسی به مسایل دانست و گفت: شاید اگر در سالهای گذشته نگاه علمی به این قضیه میشد با یک دهم هزینه امروز میتوانستیم دریاچه را از این وضعیت خارج کنیم.
وی نگرش دولت به نحوه اداره کشور را فرصت مغتنمی برای دانشگاهها دانست و با اشاره به وسعت و گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به این که دانشگاه آزاد در تمام شهرهای ما حضور دارد اساتید آن میتوانند مدیران محلی را در حل مشکلات کمک کنند.
جبار زاده با اشاره به وجود سه هزار عضو هیات علمی در دانشگاههای استان، گفت: اگر هر کدام از این اساتید بتوانند برای یکی از مشکلات استان در قالب پایاننامهها یا طرحهای پژوهشی راهکار ارایه کنند تمام مشکلات استان حل میشود.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تدوین سند تدبیر توسعه استان با مشارکت اساتید و صاحبنظران دانشگاهی، بر تحقق اهداف این سند تاکید کرد و گفت: دانشگاهها در اداره بهتر امور جامعه و تحقق توسعه پایدار و تلفیق علم با مدیریت اجرایی نقش مهم و موثری دارند.
وی، بیکاری را یکی از مهمترین مشکلات کنونی جامعه عنوان کرد و با بیان این که روشهای سنتی برای ایجاد اشتغال پاسخگو نیست، افزود: برای ایجاد اشتغال در بخشهای مختلف به دنبال نسخه موثری هستیم که دانشگاهها میتوانند در این زمینه نقشآفرین باشند.
جبارزاده با اشاره به نسل سوم دانشگاهها یعنی دانشگاههای کارآفرین، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند با پیشرو بودن در مسیر دانشگاه های نسل سوم در تحقق اقتصاد مقاومتی که اقتصادی مبتنی بر تولید و افزایش صادرات است نقش موثری ایفا بکند.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: حضور تعداد کثیری دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی، می تواند این دانشگاه را به نهادی پیشرو در تحقق اقتصاد مقاومتی تبدیل سازد.
این دانشجویان می توانند به ارائه راهکارهایی در این خصوص در قالب پایان نامه ها و تزهای پژوهشی دکترای خود بپردازند.
جبارزاده با اشاره به جایگاه آذربایجان شرقی در کشور ابراز امیدواری کرد؛ دانشگاه های آزاد اسلامی واحد تبریز و شهرستان های استان، در میان دانشگاههای آزاد اسلامی سراسر کشور جایگاه مطلوب تری کسب بکنند.
واشقانی: تدوین برنامه پژوهشی استانها از اصلی ترین برنامه های این برهه به شمار میرود
دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه نیز در این همایش با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه دانشگاه آزاد اسلامی قرار داریم، گفت: برای تدوین این برنامه نیاز است همه حوزه ها از جمله پژوهش و فناوری برنامه های خود را برای رسیدن دانشگاه آزاد اسلامی به جایگاه برتر در حوزه بین المللی و ملی ارائه دهند.
وی افزود: رسیدن به این جایگاه نیز تنها از مسیر توسعه تحصیلات تکمیلی و انجام پژوهش های اصیل، بنیادی، ماموریت گرا و مسئله محور محقق خواهد شد.
واشقانی با توجه به اهمیت ایجاد مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان گفت: پس از بازدید رییس جمهوری از واحد علوم و تحقیقات و پیشنهاد ایشان در خصوص تاسیس پژوهشگاه علوم و فناوری های نوین در دانشگاه آزاد اسلامی، از تمامی واحدها می خواهیم برنامه های خود را در این زمینه ارائه دهند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، همچنین از معاونان پژوهشی واحدها خواست تا برنامه های خود را با توجه به سند راهبردی پژوهشی دانشگاه برای تدوین برنامه راهبردی پژوهشی استان ها ارائه کنند.
واشقانی با توجه به اهمیت ایجاد مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان گفت: پس از بازدید رییس جمهوری از واحد علوم و تحقیقات و پیشنهاد ایشان در خصوص تاسیس پژوهشگاه علوم و فناوری های نوین در دانشگاه آزاد اسلامی، از تمامی واحدها می خواهیم برنامه های خود را در این زمینه ارائه دهند.
وی با تاکید بر اینکه تدوین برنامه پژوهشی استانها از اصلی ترین برنامه های این برهه به شمار میرود، خاطرنشان کرد: در این خصوص از واحدها درخواست می کنم برای تدوین برنامه جامع پژوهشی استان بایکدیگر نهایت همکاری را داشته باشند.
واشقانی به اهمیت مشارکت واحدها در طرح ساها پرداخت و اظهار کرد: ایجاد شبکه یکپارچه آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه آزاد اسلامی از مطالبات اصلی ریاست هیات امنا و همچنین رییس دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می رود به همین خاطر از واحدها می خواهیم هرچه سریعتر اطلاعات مربوطه را با دقت در این سامانه ثبت کنند.
وی به رعایت و اجرای بخشنامه های صادر شده از سوی معاونت پژوهشی اشاره کرد و گفت: این برنامه ها با هدف گذر دانشگاه آزاد اسلامی از نسل اول دانشگاه ها به نسل سوم یا همان دانشگاه های کارآفرین تدوین شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ایجاد رابطه میان صنعت و دانشگاه ها گفت: یکی از رسالت های معاونان پژوهشی واحدها شناسایی نیازهای هر استان و تدوین طرح های پژوهشی برای حل این چالش هاست. چرا که التزام اجتماعی یکی از ویژگی های دانشگاه های نسل سوم به شمار می رود.
وی تولید علم را تنها تولید مقاله ندانست و افزود: کیفیت مقالات تولید شده برای دانشگاه آزاد اسلامی بسیار حائز اهمیت است چرا که در حال حاضر میزان ارجاع به مقالات این دانشگاه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
تجریشی: در سالهای اخیر هرسال 40 سانتی متر مکعب، تراز دریاچه ارومیه را ازدست دادهایم!
دکتر مسعود تجریشی معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف نیز در این مراسم گفت: در سالهای اخیر هرسال 40 سانتی متر مکعب، تراز دریاچه ارومیه را ازدست دادهایم ولی باتوجه به بارندگیها، امسال هفت سانتیمتر مکعب کاهش داشتیم و هدف برای سال جاری تثبیت شرایط است.
وی افزود: اکنون 85 درصد از منابع آب تجدید پذیر برداشت میشود، براساس شاخص کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل اگر این برداشت بیشتر از 40 باشد بسیار پرخطر محسوب میشود.
تجریشی با توجه به اهم خطرات و آسیبهای احتمالی ناشی از تداوم خشکی دریاچه ارومیه گفت: ایجاد ریزگردهای نمکی ناشی از توسعه کانونهای تولید ریزگرد در دریاچه ارومیه و مناطق شورهزار مجاور آن، بیابانزایی و پیشروی آن در محدودههای کشاورزی و مسکونی، ایجاد بیماریهای صعبالعلاج در منطقه، تخریب و از بین رفتن اراضی کشاورزی، افزایش مهاجرت از مناطق مجاور دریاچه و بهویژه تخلیه روستاهای نزدیک دریاچه برخی از و آسیبهای احتمالی ناشی از تداوم خشکی دریاچه ارومیه است.
وی با بیان اهم خطراتی که تداوم خشکی دریاچه ارومیه بر سلامتی دارد، گفت: تخریب بافتهای ریوی در اثر ورود غبارات نمکی- سیلیسی باعث بروز بیماریهای آسم و برونشیت، غلظت بیش از حد آرسنیک در محیط، علاوه بر زخمهای پوستی، سبب بروز ناهنجاریهای ریوی، مثانهای و سرطان، مشکلات سیستم عصبی و آسیبهای کبدی، بروز سرطان ناشی از فلزات سنگین کرم و کادمیوم ،بروز آسم ناشی از فلزات سنگین کبالت و نیکل، جیوه و سرب از فلزات سنگین بروزدهنده سرطان هستند.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی ،تامین آب از منابع جدید، اقدامات مطالعاتی و نرمافزاری، اقدامات حفاظتی و کاهش اثرات، کنترل و کاهش برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی حوضه و تسهیل و افزایش حجم آب ورودی به دریاچه از طریق اقدامات فیزیکی و سازهای برخی از نقشه راه احیای دریاچه ارومیه است.
انگجی: وظیفه دانشگاه های نسل سوم تربیت نیروی متخصص، ایجاد مراکز رشد و تأسیس شرکتهای فنآور است
دکتر سید جواد انگجی رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی نیز در این مراسم ضمن تسلیت فاجعه منا گفت: وظیفه دانشگاه های نسل سوم تربیت نیروی متخصص، ایجاد مراکز رشد و تأسیس شرکتهای فنآور است.
وی افزود:دانشگاههای امروزی علاوه بر وظایف علمی و پژوهشی باید به رشدو توسعه فرهنگی و تعالی معنوی نیز کمک کنند که رسالت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محسوب می شود.
انگجی با بیان این نکته که دانشگاه آزاد تبریز در سال61 با ریاست دکتر کریم زارع تأسیس ودر درسال62 به پذیرش دانشجو پرداخت، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز اکنون دارای 262 رشته،بیش از 27 هزار دانشجو می باشد وامسال نیز در رشته دندانپزشکی 30 نفر دانشجو پذیرش می کند.