به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، محمد تقی فخلعی دیروز در نشست پرسش و پاسخ طرح «امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه فردوسی» در دانشکده ادبیات این دانشگاه، با اشاره به اینکه گمان نمیکنم در پیوند میان قیام عاشورا با فریضه امر به معروف و نهی از منکر مناقشهای وجود داشته باشد، گفت: یکی از افرادی که بر عنصر امر به معروف و نهی از منکر در قیام عاشورا درنگ کرده است شهید مطهری میباشد.
وی افزود: باید بیش از مسئله جهاد و جنبههای عاطفی قیام عاشورا به امر به معروف و نهی از منکر که مورد توجه امام حسین(ع) بوده است، توجه کنیم.
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد با یادآوری این موضوع که عاشورا برای ما پیامهای روشن و واضحی در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر دارد، گفت: آنچه که امروز دغدغه است این میباشد که آن اصلوب و روشهایی که در گذشته در رابطه با حفظ عفاف و حجاب به کار گرفته میشد موثر نبوده و چنانچه در آن برهه موثر بوده امروز کارآیی ندارد.
فخلعی یکی از نکات مورد توجه در منشور امروبه معروف و نهی از منکر دانشگاه فردوسی را جامعیت آن دانست و گفت: هنگامی که سخن از عفاف زده میشود تمام توجهات به سمت حجاب بانوان میرود که در این منشور سعی شده به جامعیت بحث عفاف توجه شود.
وی ادامه داد: توازون و توجه به اولویتها یکی از نکات مورد توجه در بحث عفاف است که در این منشور توجه شده که در چه زمانی توجه به کدام اولویتها باید مد نظر قرار گیرد.
عضو شورای فرهنگی- اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تاکید بر این مطلب که شیوههای قهری همچون به کارگیری زور تاثیری در احیای امر به معروف نخواهد داشت، گفت: تجارب سالهای گذشته بیرون دانشگاه گویای این مسئله بودهاند که شیوههای قهری نمیتوانند در احیای امر به معروف موثر باشند.
فخلعی در ادامه وفای به عهد را یکی از روشهای ارتقاء روحی و تکامل انسانی برشمرد و تصریح کرد: رعایت کردن ملاحظات سازمانی پایه اخلاقی دارد و پسندیده است که دانشگاهیان نیز در رعایت ملاحظات دانشگاه و وفای به تعهدات داده شده کوشا باشند.
وی خطاب به آن دسته از دانشگاهیان و خاصه دانشجویانی که اجرای این منشور را عاملی در جهت امنیتی شدن فضای دانشگاه میدانند، گفت: به طور حتم اجرای منشور امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه فردوسی این دانشگاه را تبدیل به فضایی امنیتی و پادگانی نخواهد کرد و این امر هیچگاه رخ نخواهد داد.
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این پرسش که برخی مواردی که در منشور آمده است مانند پوشیدن لباس رکابی توسط آقایان در دانشگاه نمود عینی ندارد؛ پس چرا در منشور آورده شده است و آوردن این نکات توهین به دانشجو است، خاطرنشان کرد: لحاظ کردن نکاتی از این قبیل به این معنا نیست که این نوع لباس پوشیدن در دانشگاه توسط دانشجویان مرسوم شده است، خیر. به طور مثال زمانی که در قانون مجازاتی برای یک امر نادرست نوشته میشود به این معنا نیست که آن عمل در جامعه به طور حتم همه گیر شده، بلکه قانونگذار با این کار سعی در جلوگیری از ارتکاب یک عمل ناشایست را دارد.
فخلعی در پایان یادآور شد: این منشور نیز مانند دیگر متون، توسط بشر نوشته شده بنابراین مدعی نیستیم که عاری از اشکال است؛ بنابراین از شما میخواهیم که در مسیر رفع اشکالات آن دانشگاه را یاری کنید.